Om ÅA:s image

Andreas HägerÅbo Akademi får i egenskap av central finlandssvensk institution gott om utrymme i finlandssvenska medier. Det mest aktuella i skrivande stund är feta rubriker i Hufvudstadsbladet om ÅA:s förmodade förhalning av svenskspråkig lärarutbildning i Helsingfors. Ett annat tema som väckt uppmärksamhet är universitetets ekonomi, till exempel i samband med de så kallade samarbetsförhandlingarna 2013-14 eller ”bonusarna” som diskuterades hösten 2012.

Det är föga förvånande att sådant som sker vid akademin väcker allmänt intresse, delvis för att det som sagt rör sig om en viktig institution för det svenska i Finland. En finurlig student kallade Åbo Underrättelser för ”ÅA:s personaltidning” och även om det är en grov överdrift är akademin också av intresse som lokal institution på sina orter – och av regionalt intresse är det till exempel när en stor finlandssvensk arbetsgivare hotar säga upp 80 personer, som skedde hösten 2013. ÅA:s karaktär av en geografisk anomali, med huvudort utanför landets största svenskspråkiga populationscentra, ger ibland en extra krydda åt bevakningen.

Och inte bara journalisterna utan också läsarna är åtminstone ibland intresserade av vad som händer på universitetet. Ett mått på läsarintresse är de kommentarer som skrivs på tidningarnas och Yle:s webbsidor. Kommentarerna ger också en indikation på vilka reaktioner nyheterna kan väcka och väcker. På detta vill jag ge några konkreta exempel från två av de ovan nämnda nyhetshändelserna.

När Hbl (11.5.2015) på ledarplats anklagar ÅA för att bromsa lärarutbildningen på svenska i Helsingfors, och på nyhetsplats i en niospaltig rubrik konstaterar att ”ÅA beskylls för att förhala klasslärarutbildning”, lyder den första kommentaren till artikeln:

”Hur kan ÅA vara så OTROLIGT själviskt? Alla vet att sydkusten haft lärarbrist i hur många år som helst medan lärarna går arbetslösa i Österbotten. Är det detta man vill? Hur kan en institution med så fruktansvärt låg moral få kalla sig ett universitet? Den största oron är att studieplatserna i Vasa minskar, då dagens arbetssituation ser ut sådan att det vore det bästa som kunde hända. Här om någonstans har vi läge för akademisk bojkott: bojkotta ÅA tills de slutar sätta käppar i hjulet för klasslärarutbildning vid HU.”

Hösten 2013 (22.10) kunde vi på svenska.yle.fi läsa rubriken ”80 kan få gå från Åbo Akademi”. I texten berättas att dåvarande rektor Mattinen informerat att förhandlingar om uppsägningar av personal skulle inledas inom en vecka. Den första kommentaren till denna nyhet lyder som följer:

”Kommer det att betyda att studerande i framtiden får hålla sig till ÖPU för att ens kunna genomföra sina studier? Vad är då meningen med att gå under ÅA om vi sedan inte får den undervisning vi behöver därifrån?”

Jag finner den hetsiga diskussionen om den finlandssvenska lärarutbildningen och dess placering och organisering intressant på många sätt, särskilt som en bild av relationer mellan olika landsändor. Jag har även om jag tidvis aktivt följt med debatten inte stött på någon som lyckats argumentera för att det faktiskt ÄR längre väg från Helsingfors till Vasa än tvärtom. Detta är också första gången jag ser någon påkalla en bojkott mot ÅA.

Angående hotet om uppsägning av 80 anställda vid ÅA, de ekonomiska realiteter som framfördes som motivering, kommunikationen från ledningen och hur resultatet av förhandlingarna sedan blev en serie ”slumpmässiga” avskaffanden av tjänster kunde man förstås säga mycket. Det jag mest intresserar mig för här är hur den typen av kommunikation bidrar till ÅA:s ”branding”. Min känsla är att, och jag tycker de citerade kommentarerna ger exempel på detta, sådana nyheter – mer eller mindre självförvållade – spelar större roll för universitetets image än en marknadsföringsvideo med en kvartett från BD, eller bilder på unga människor i obekväma ställningar på Åbos bussar.

Ett sådant budskap som (igen till exempel) ”ÅA måste kanske säga upp 80 personer” får olika betydelse beroende på vem som tar del av det. Bland personalen kan det läsas som ”vi måste skärpa oss annars får vi sparken”. När beslutet sedan blev indragning av tjänster genom pensioneringar ledde det hos samma personal till en lättnad som skapades av att det ursprungliga hotet kändes som något mycket värre. Bägge dessa betydelser uppfattar jag som avsedda. Den tolkning som gjordes av studeranden i den ovan citerade kommentaren var knappast avsedd eller ens insedd. Jag tycker att också sådana läsningar borde beaktas på förhand.

Till Åbo Akademi inkom i år sammanlagt 2589 ansökningar om studieplats, ansökningar i första preferens var 1375 stycken. I fjol var det totala antalet ansökningar 4354 (enligt min addition av befintliga siffror), ansökningar i första preferens var (enligt officiella siffror) 2722 (år 2013 över 3000). Det totala antalet ansökningar minskade alltså med 40 % på ett år. Nationellt minskade antalet ansökningar från 77000 år 2014 till 66000 i år, ungefär 15 %. Minskningen beror säkert delvis på ett nytt antagningssystem, och årskullarnas storlek varierar. Men vid ÅA var skillnaden markant större än i landet som helhet.

Kanske den stora nedgången inte helt beror på oron för att ÅA ska tvingas lägga ner efter alla nedskärningar, och knappast heller på att sura huvudstadsbor bojkottar akademin på grund av lärarutbildningens placering i Vasa. Men jag skulle vilja påstå att: a) ÅA:s image påverkas och då ofta negativt av en del av nyhetsbevakningen om universitetet; b) en del av denna negativa publicitet beror på att dylika konsekvenser av beslut och kommunikation utåt inte alltid beaktats och c) en försämrad image ger färre studenter.

PS

Sen kanske någon kan tycka att också debatt om och inom ÅA, inklusive mitt blogginlägg, skadar ÅA:s image. Då försvarar jag mig med att öppen diskussion och debatt är något i sig av godo och ett fundament för demokrati (som också är ett system som borde råda vid ÅA). Och att bristen på öppenhet, till exempel i samband med bonushärvan, skapar en minst lika negativ bild som en öppen debatt kan tänkas göra…

All Inclusive vid Karolinska Institutet

Sofia HolmqvistI april fick jag under dryga två veckor njuta av Stockholm och Karolinska Institutet. Det var roligt kunna vara där och jag har den fjärde delstudien i min doktorsavhandling att tacka för att jag åkte dit. I den studien undersöker jag hur variationer i människans DNA inverkar på förekomsten av röstsymtom. I avhandlingen som helhet undersöker jag sambandet mellan stress och röstsymptom, och därför undersöker jag i den här delstudien inte hela genomet, utan jag fokuserar på sådana områden i DNA-kedjan som visat sig vara associerade med stress. För att få en bättre förståelse för hur jag skall ta mig an forskningsfrågorna och kunna tolka resultaten, bestämde jag tillsammans med mina handledare att jag skulle gå en kurs i ämnet. Jag hittade kursen Genetisk Epidemiologi vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik. Den lilla talterapeuten i mig (som i sina svaga stunder känner att hon kanske är för tvärvetenskaplig för sitt eget bästa) tyckte i ett skede att hon antagligen vet för lite om både genetik, epidemiologi och biostatistik för att kunna gå en kurs på doktorandnivå i det ämnet. Trots det – jag ansökte, blev antagen och reste iväg. Och som det brukar vara, så är ens oro sällan riktigt befogad. Jag och de andra deltagare på kursen var där för att lära oss. Vi hade väldigt olika bakgrund och olika yrken. Vi hade olika erfarenheter men utgjorde nu en grupp studerande.

Att möta våren i Stockholm var en trevlig upplevelse redan det, men jag hade även orsak att njuta av röstrelaterad kultur. Under min vistelse i Stockholm firades Världsröstdagen, World Voice Day. Den firas årligen den 16 april och är dagen då rösten, vårt viktigaste instrument för kommunikation, står i fokus. Över hela världen ordnades närmare 600 röstevenemang, föreläsningar, konserter och workshops. Jag och min forskarkollega Greta beslöt att gå och lyssna på en konsert i Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen. Som programmet också lovade, fick vi uppleva röster på många olika sätt – elektronisk opera, kulning, diktläsning, föreläsning och körsång. Bild från http://wvd.forts.se/

När jag hade kommit hem till Finland, Åbo, Helsingfors och vardagen kände jag mig inspirerad och hade laddat batterierna. Självklart är det roligt att få miljöombyte, och våren och ljuset våren medför ju ofta redan i sig ny energi efter en mörk vårvinter. Men förutom de här bitarna märkte jag att kursen varit givande och gett mig mycket även på andra sätt. Jag märkte att jag tyckt om att få vara studerande och få fokusera på att själv lära mig nytt. Jag hade frågor jag ville få svar på, saker jag ville veta mera om och fick själviskt lägga min energi på att ta reda på det jag ville veta. Att själv lära ut och undervisa har blivit en självklar del av doktorandarbetet och jag har vant mig vid att planera och utvärdera hur jag skall lära ut, vilka lärandemålen är och hur jag skall uppfylla dem. Avhandlingsarbetet innehåller ju också självklart mycket egen inlärning och det kräver att jag har tydliga frågor jag vill ha svar på. Det kräver att jag söker fram material, summerar och är kritisk till det jag hittar – allt det där som är forskning. Så det var på något sätt doktorandens ”all inclusive”-resa att få gästa Karolinska Institutet och ha en uppsättning kompetenta föreläsare och experter från olika delar av världen som på ett uttänkt och medvetet sätt presenterar de nya resultaten inom sina expertisområden och lär mig hur jag skall se kritiskt på dem. Jag och min nyfikenhet fick bara luta oss tillbaka och insupa kunskap.

Publish or perish

Tapio SalmiPublish or perish – publicera eller förgås. Detta ordspråk är djupt inpräntat i forskarens hjärna. Årligen – numera även oftare – ska vi rapportera våra prestationer som överförs till databaser, så att statistiken visar rätt och nationella och internationella jämförelser kan göras. Universitetets direkta statsfinansiering baserar sig sedan 2007 inte bara på antalet examina utan också på antalet vetenskapliga publikationer. Värdet på en peer review –artikel är ca 7000 euro, så låt oss skriva! Inte det minsta resultatet, inte den mest anspråkslösa eller marginella idén ska bli i bordslådan (läs: på hårdskivan), utan allt ska så snabbt som möjligt ut i världen: då får mänskligheten ta del av vetenskapens frammarscher och universitetet (läs: universitetsledningen) får sina pengar så att vi kan fortsätta forska och undervisa.

Är det något fel på detta? I och för sig inte; då man skickar in ett manuskript till en internationellt erkänd journal, granskas innehållet – idén, förverkligandet och textens kvalitet – av anonyma sakkunniga. Trots bristerna på systemet verkar detta vara det enda hållbara sättet att evaluera forskningen. Var ska vi publicera? I Science och Nature, förstås, svarar den ambitiösa forskaren. Vi måste dock vara realister. Största delen av vetenskaplig forskning kan inte uppnå den sensationströskel som dessa tidskrifter förutsätter. I realismens namn bör man först eftersträva en sådan vetenskaplig nivå, som leder till publikationer i de bästa tidskrifterna på forskarens specialområde. Man ska demonstrera en god professionell nivå. I vårt land har man skapat ett publikationsforum (fi julkaisufoorumi), där olika tidskrifter ges en ranking. Jag ger ett exempel från vetenskapsområdena kemi – kemiteknik. Tidskriften Journal of Catalysis får den högsta rankingen (3), Chemical Engineering Science den mellersta (2) och Computers and Chemical Engineering den lägsta (1). Så har den nationella arbetsgruppen (där Åbo Akademi inte råkar vara representerad) bestämt. Detta är ett felaktigt beslut, vågar jag påstå, efter 30 års erfarenhet av publicering i dessa tre tidskrifter. Alla nämnda tidskrifter är på en hög nivå, och borde då tillhöra samma klass, antingen 2 eller 3. I själva verket är det mycket svårt att få en artikel accepterad i Computers and Chemical Engineering, så det är förbryllande att tidskriften har i Finland fått en så låg ranking. Det är inte heller helt rätt att blint stirra på s.k. impactfaktorer för olika tidskrifter, för de är starkt ämnesspecifika: en teoretiskt inriktad journal uppnår sällan en hög impactfaktor, eftersom så få kan förstå innehållet av artiklarna. Experimentella vetenskaper med vidträckta tillämpningar favoriseras i denna jämförelse. Den upplysta delen av forskarkåren och forskningsadministrationen inser detta, men trots allt, impactfaktorn är ett starkt vapen (läs: stridsyxa) i många länder.

Siffrorna ljuger sällan så jag gick in i databasen Vipunen för några dagar sedan. I Vipunen hittar man fakta; precis så gjorde kulturheros Väinämöinen i Kalevala, han gick in i jätten Antero Vipunens mage för att hitta tre ord som behövdes för båtkonstruktion. Undervisnings- och kulturministeriets Vipunen ger närmast klara och kalla siffror. Publikationsstatistiken för några klassiska universitet med många verksamhetsområden ser ut på följande sätt för år 2013 – för korthetens skull tar jag endast refererade vetenskapliga originalartiklar:

 

Helsingfors Universitet                                        4635

Jyväskylä Universitet                                           1132

Tammerfors Universitet                                      975

Uleåborgs Universitet                                          1336

Åbo Akademi                                                            553

Åbo Universitet                                                       2134

Östra Finlands Universitet                                 1553

 

Det må påpekas att Östra Finlands Universitet uppstod då Joensuu och Kuopio Universitet fusionerades för några år sedan. Siffrorna – som ska förstås relateras till universitetets storlek – är delvis väntade, delvis överraskande. Helsingfors Universitet är det överlägset största universitetet i riket, och leder naturligtvis statistiken. Åbo Universitet placerar sig som tvåa i denna jämförelse, vilket är ett mycket gott resultat: gratulationer till grannen! Med vilka universitet på listan ska Åbo Akademi jämföras? Helsingfors, Tammerfors, Uleåborgs och Östra Finlands Universitet har medicinska fakulteter, vilket sätter en stark prägel på publikationsverksamheten – med medicin i programmet når man alltid högre publikationsmängder. Relaterat till sin storlek så presterar det nya Östra Finlands universitet mycket bra. Tammerfors tekniska universitet är ett av landets största universitet vad studentmängden beträffar. Enligt Vipunen publicerades där 657 artiklar under året 2013. Nu kan vi i äkta ishockeyanda räkna ihop publikationerna i Åbo och Tammerfors (en del av publikationer vid Åbo Akademi skrivs i Vasa, och kan inte separeras från övriga Akademin här). Så ser det ut:

Åbo (Åbo Universitet + Åbo Akademi)                                       2687

Tfors (Tfors Universitet + Tfors Tekniska Universitet)         1632

Förhållandet mellan dessa siffror är ungefär 5:3, som i ishockey kan det bli 5-3. Jämförelsen visar var vetenskapen finns.

Åbo Akademi kan närmast jämföras med Jyväskylä Universitet, som också har många vetenskapsgrenar (naturvetenskaper, humaniora, pedagogik…), men ingen medicinsk fakultet. Jyväskylä Universitet är ungefär dubbelt så stort som Åbo Akademi. Om vi multiplicerar publikationsmängden vid Åbo Akademi år 2013 med faktor två, kommer vi till siffran 1106 som motsvarar exakt publikationsmängden i Jyväskylä. I motsats till Åbo Akademi har Jyväskylä Universitet under de senaste årtionden målmedvetet satsat på forskningens spjutspetsar. Vilket vitsord får Åbo Akademi i denna jämförelse; ett relativt gott vitsord men enligt min bedömning inte berömliga. Det finns rum för förbättring.

Den enskilda forskaren ska naturligtvis inte stirra blint på statistik utan genomföra intressant forskning och skicka sitt manuskript till en relevant journal, där det hittar den rätta läsarkretsen. Sedan väntar man med spänning på sakkunnigutlåtanden. Dessa utlåtanden betrakts ofta som tabu, även inom forskares närmaste krets; sällan springer man på laboratoriets korridorer och skriker och jublar: hurra, mitt manuskript blev accepterat! Det hör inte till vår kultur. Sällan erkänner man att det blev ett fullkomligt knock-out, trots att man hade jobbat flera månader med manuskriptet.

Jag vill trösta med två exempel: reaktionshastigheten för substitution av cellulosa studerades ingående av oss – de mest kända produkter av den här typen är karboximetylcellulosa samt etyl-, metyl- och hydroxietylcellulosa. Vi kan hitta dessa produkter bl.a. i glass, tapetklister och tvättmedel. De är biologiskt nedbrytbara, miljövänliga komponenter. Mycket utförliga experiment, bl.a. utveckling av en ny analytisk metod, och avancerad matematisk modellering ingick i arbetet som skickades till Chemical Engineering Science. Den ena sakkunniga var nöjd med arbetet, medan den andra – som tydligen representerade konventionell kvalitativ kemi – skrev att en förenklad teori för cellulosans substitutionsreaktioner publicerades på 1930-talet; ingen ny forskning behövs! Lyckligtvis förstod tidskriftens redaktör idén med artikeln som accepterades efter en mindre komplettering (Chemical Engineering Science, 66, 171-182,2011).

Jag hade jobbat frenetiskt med aldolkondensationens reaktionsmekanism och –kinetik och visat med Taylorserieutvecklingar hur en komplicerad matematisk modell kan förenklas. Den ena evaluatorn konstaterade att en avancerad matematisk metod hade använts, medan den andra sakkunniga påstod att den matematiska behandlingen var från stenåldern! Artikeln blev ändå accepterad (Applied Catalysis A, 198, 207-221,2000).

Ljuvligt – exemplen visar hur (semi)objektiv världen kan vara. Mitt budskap till unga forskare – och även till litet äldre – är: ge inte upp, kämpa vidare. Vi hade just första maj, en traditionell demonstrationsdag; alla världens begåvade, flitiga, djärva, gränsöverskridande forskare skulle behöva en egen demonstrationsdag!

Trevlig vår och försommar till alla läsare!

 

Tapio Salmi

 

 

Kunskapande och förståelseformer eller bilder är 1000 ord

Jag vill i det här inlägget återkomma till ett tema som jag berört i tidigare blogginlägg. Det är ett tema som har betydelse för den kunskapssyn som formar de förståelseformer som skapar erfarenheter i universitetsvardagen och som är betydelsefulla att begreppsliggöra och återberätta för att få syn på nya infallsvinklar.IMG_3310

 

Temat tar ansats i forskningsintresset att artikulera och gestalta kunskapande  rhizomatiskt och att förstå det inflytande som förhållningssättet har på bildkonst, pedagogik och lärande. Temat tar avstamp i de anteckningar och skisser till artiklar som väntar på att komma överst på TO DO listan på skrivbordet. Temat tar också avstamp i teckningar samt i reflektionsmönster om undervisning, handledning, föreläsningar och samtal som det dagliga arbetet vid universitetet genererar.IMG_3314

Integrering och differentiering är begrepp som nästan dagligen dyker upp  vid lärarutbildningen. Begreppen har en central plats i Lp2016 (www.ops.fi) och lärarstuderande lyfter ofta fram frågor om hur integrering och differentiering kommer till uttryck i bildkonstundervisning. Begreppen har betydelse för hur artikulera planering, genomförande och målsättningar i undervisningens innehåll.IMG_3311

Från bildkonstundervisningens perspektiv gestaltar sig begreppen som rörelseriktningar som ibland kan uppfattas som varandras motpoler. Främst då lärandets förståelseform är lineär i tid och rum. Samtidigt är integrering och differentiering något som är varandras förutsättningar för utvidgat och fördjupat lärande och som är en del av pedagogens professionella medvetenhet.IMG_3315

 

I bildkonstundervisning kan integrering kännas igen som en förutsättning för delaktighet. Det pedagogiska förhållningssättet  handlar då om att skapa förutsättningar för att förhandla, förvandla och förvalta lärprocesser och kunskap som är något utöver det individuella och som rör sig i demokratiska mönster. Det handlar om att få syn på mångfald men det handlar också om att vara delaktig i det utöver det förväntade.IMG_3310

Differentiering är kunskap där den enskilda individens lärande är en del, ibland ett nav, ibland en ram, av helhet – just i den förståelseform som individen artikulerar den. Helhet förstås här dynamiskt, med karaktären av flera nivåer och riktningar. Helheten kan vara den egna livsberättelsen och sammanhanget, det gemensamma  som sker. Helhet kan också vara samtidighet.IMG_3311

 

 

 

 

Integreringen och differentieringen är varandras förutsättningar i den mån att konstnärliga lärprocesser kan synliggöra lärande inåt, utåt, bakåt och framåt.

IMG_3313

 

Just den här rörligheten, på flera nivåer samtidigt är möjligt att se som rhizom. En rhizomatisk kunskapssyn innebär att kunskap och lärande ses som fenomen där ny medvetenhet, insikt  blir gestaltat, kommer till ytan där något varit otydligt tidigare. Det hela kan visualiseras till exempel med bilden av svampar i ett nät (rhizom) av meningsskapande. Själva frambringandet är nomadiskt och kunskap, lärande och mening ses som resurser som finns till hands och som genom flera processer kan utvidgas åt olika håll.IMG_3314

Förhållningssättet väcker förvirring om lärande gestaltas som en balansakt eller om lärande ses om ett samspel mellan olika faktorer. Förhållningssättet förutsätter en kunskassyn där rhizomet är artikulerat i den teori och praktik som gestaltas som undervisning. Endast då kan individen röra sig fritt och nomadiskt mellan noder av kunskapande, lärande och förståelseformer. Glad Valborg.IMG_3311

 

Rätt riktning!

NynäsEfter att jag har röstat idag – likt så många andra – så borde jag skriva något om politik. Även om jag inte är någon politisk entusiast och dessutom relativt inkompetent på området så känns valet personligen viktigt. Vissa globala och nationella trender under de senaste åren har bidragit till att valet i år berör mig på ett sätt som jag inte upplevt tidigare. Jag är helt enkelt lite orolig. Kanske jag med åldern börjat förstå den betydelse som politiska beslut kan ha för den verklighet som vi alla delar. Kanske när jag även en naiv förhoppning att årets val skall visa att utvecklingen kan vändas.

Men, för att inte enbart sitta och bita på naglarna av nervositet när jag nu inväntar valresultatet läser jag lite förstrött i Åbo Akademis utkast till ny strategi. Den har nyss sänts på remiss till olika instanser inom universitetet. Även om jag ännu inte jobbat ens tio år inom ÅA så har jag hunnit se en del strategier komma och gå. Ofta har de därtill utarbetats parallellt för olika nivåer. I mina ögon har sådana situationer tett sig motsägelsefulla. Ett strategiskt tänkande som inte utvecklas på ett enhetligt sätt blir antagligen relativt tandlöst.

Redan vid den första anblicken väcker den nya strategin en del frågetecken. Ifall strategin en dag verkligen omsätts i praktik och ekonomi så kan nyanser vara viktiga. Av gammal akademikervana faller jag därför in i en inre diskussion om enskilda ordval och motsvarande detaljer. Jag hittar till exempelvis begreppet kultur på en del ställen men en av hörnstenarna som definierades i den tidigare strategin från år 2010 har tydligen sjunkit in i lergrunden. Min snabba jämförelse mellan den rådande strategin och det nya förslaget visar att betoningen av kulturbärande ansvar har försvunnit; det här var tidigare en ÅA:s tre hörnstenar. Vad det här ansvaret innebär fanns även i viss utsträckning preciserat i den tidigare strategin. Ifall man har begravt den här hörnstenen, kan jag föreställa mig att det väcker diskussion.

Men, att det här ordet har strukits i det nya förslaget verkar vid närmare läsning ha en större innebörd. I det nya förslaget har man inte lämnat bort endast den kulturbärande hörnstenen. Bildspråket om att universitetet vilar på vissa hörnstenar har rensats bort helt och hållet. Även om jag på den här punkten säkerligen går för långt i min tolkning så läser jag in något mera i denna outtalade förskjutning. Det nya förslaget signalerar möjligen en mera genomgripande förändring.

Ser man till de här nyanserna och ordvalen så vill ÅA inte längre ge en bild av ett universitet som karaktäriseras av gediget byggandet, stabilitet och väggar som skyddar, avgränsar och sluter in. Det kan kännas oroande, men en sådan bild av vad ÅA är har fått ge vika för ett annat sätt att tänka. På första sidan kan man istället läsa att ÅA är det gränsöverskridande universitetet.

Ordet gränsöverskridande fanns – tror jag  – på enbart ett ställe i den tidigare strategin: forskningen skulle vara gränsöverskridande. I det nya förslaget återkommer ordet i flera sammanhang. Vidare sekunderas det av en del nya ord som jag inte alls hittar i den gamla strategin: öppenhet och mångfald. Budskapet blir ganska klart när de här orden kopplas samman och man hävdar att ”utgående från sin status som ett minoritetsuniversitet ska ÅA vara bäst på gränsöverskridande, mångfald och öppenhet”. Hörnstenarna som ÅA tidigare ville vila på har i den nya strategin omdefinierats till värderingar som på ett tydligt sätt därtill riktar sig framåt.

Jag börjar sakta men säkert se vissa relevanta styrkor i den nya strategin – och även vad gäller hur vi kan och skall relatera till det finlandssvenska ansvaret. I den nya strategin ringar man bl.a. in vissa konkreta forskningsområden. En av dem är minoritetsforskning med – förstås – sin självklara kontaktyta till ÅA:s specifika roll i Finland. Man konstaterar att en ”utvidgning av det finlandssvenska mot en internationellt relevant profilering kring minoritetsfrågor på ett allmänt plan är Åbo Akademis viktigaste satsning under den kommande strategiperioden”. Den här betoningen av ”utvidgning” stöds indirekt av några ytterligare viktiga nedslag. Man lyfter fram vikten av mångfald som en källa till kreativitet och understryker att kultur blomstrar genom berikande växelverkan med andra språk och kulturer.

Den första snabba läsningen av den nya strategin är med andra ord positiv – även om mera kritiska frågor hinner infinna sig framöver. Jag måste helt enkelt konstatera att förslaget bryter sig ur några gamla återvändsgränder, men inte genom att enbart föra in några nya byggstenar utan genom att förskjuta perspektivet på ett mera genomgripande sätt. Man har tagit till sig en tanke som är lika utmanande som den är grundläggande – vare sig vi talar om en organisation eller en kultur. Livskraft finns i öppenhet och mångfald, eller som man i förslaget till strategi skriver: i en ”verksamhet överskrider språkliga och kulturella gränser”.

De här tyngdpunkterna i det nya strategiförslaget visar att ÅA har en potentiell betydelse och relevans som kan sträcka sig mycket längre än utbildnings- och forskningsansvaret, i bästa fall till de frågor som idag är aktuella. Med det här i bagaget går jag  tillbaka till frågan om hur valet utfallit.

Våren är här!

20150411_groda & blåsippaEfter en ”icke-vinter” kommer våren ändå som vanligt med sina ryckiga steg. Några dagars värmebölja och alla är beredda att slänga vinterkappan och långkalsongerna och njuta av solskenet i en t-skjorta på en parkbänk eller till och med på en badstrand. Sen vänder vinden och himlen blir blygrå och kastar ner skurar av hagel, blöt snö och kallt regn och de tjocka kläderna måste ännu tas i bruk. Marken täcks igen av vit snösörja som på nätterna omvandlas till is som bara för att jävlas med fotgängare och cyklister. Trots dessa ombytliga väderslag börjar det snabbt hända saker i naturen. Små knoppar kommer upp från den frusna marken och något omtöcknade insekter tar sina första flygturer i solens värme efter den långa vintervilan. Flyttfåglarna återvänder, först lite trevande i mindre förtrupper som våghalsigt utmanar svängningarna i väderslagen, och sen kommer de stora plogarna av gäss, svanar och tranor. Förstås även alla mindre flyttfåglar.

Åtminstone för mig är varje vår lika spännande och till och med lite överraskande – hur många gånger man än har upplevt det hela. De första tecknen är något försynta och få, bara en citronfjäril eller något trasig sorgmantel, några ”frusiga” knoppar av blåsippor. Och sen plötsligt, om man inte är tillräckligt alert och uppmärksam, är det grönt överallt och tussilagon och vitsipporna täcker marken som om de skulle ha kommit upp över en natt. Än så länge har inte många fler vårblommor börjat blomma än blåsipporna och den konstiga växten, tibast, med sina purpurröda blommor på en bar kvist. (Löven kommer först efter blommorna.)

Det har börjat hända även i vattenmiljöerna. Grodorna söker sig till diken, dammar och små vattenpölar för att leka och så småningom finns det simmande grodyngel att titta på i dessa vattendrag. I grunda vikar och diken har gäddleken börjat och snart är det dags även för abborre och mörtfiskar att leka. Tiden för ”kokande” vatten av lekande braxnar i grunda vassvikar är inte riktigt ännu, men kommer nog snart.

Lite annorlunda vårtecken, som också upprepas från år till år, kan man följa på universitetet och framför allt på undervisningsfronten. Det är igen dags för flera årskullar av studerande att knyta ihop sina studiehelheter på kandidat- och magisternivåerna. En del av dessa studerande är förstås välorganiserade och sakerna under bra kontroll både gällande innehåll och tidtabell. Men sen finns den andra skaran som tycks bli lika överrumplade av tidens gång och även studiernas innehåll, som jag blir av vårtecknen. Dessa studerande verkar på något sätt vakna från vinterdvalan och plötsligt märka tidens gång och behovet att slutföra studierna innan terminens slut. Något ”omtöcknade” försöker de räkna ihop sina studieprestationer, förstås med hjälp av studierådgivare, märker till sin stora förvåning luckor i studiehelheterna som snabbt bör lappas, helst med skräddarsydda lösningar för varje studerande och enligt deras personliga tidtabeller. Graduarbeten som kanske har pågått under hela läsåret och framskridit i mycket sakna mak, bör plötsligt slutföras i rask takt för att pappren skall kunna tas ut. Då räknas det datum baklänges från t.ex. sista språkgransknings deadline eller den examinerande professorns tidtabell för att schemalägga tid för sista skrivarbetet, handledarens granskning, tid för korrektioner, etc. Ofta blir det en hel del frustration hos studerande, lärare och handledare innan sakerna ändå för det mesta ordnar sig och slutbetyg kan skrivas före läsårets slut.  Jag har ofta undrat hur många av dessa studerande inser hur mycket lärarna ställer upp extra för dem och ruckar på sina egna tidtabeller för att möjliggöra dessa slutspurter på studiefronten. Min gissning är att inte så många. Å andra sidan finns det ett gemensamt intresse i examina både för studerande och lärare, och då är även dessa vårtecken lättare för en lärare att bemöta.

Naturens vårtecken kan förhoppningsvis ge en viss motvikt till dessa akademiska, så gå gärna ut och ta del av dem.

PS. Enligt NOOAs mätningar var mars månad i år den varmaste genom tiderna. Det kanske snart blir aktuellt att förklara vårens början redan i februari?