Från studerande till doktorand på några månader

Matilda Ståhl, doktorand inom pedagogiska vetenskaper med intresse för informella virtuella lärmiljöer
Sofia Jusslin, doktorand inom modersmålets didaktik med intresse för textmiljöer
Thomas Karv, doktorand inom statskunskap med intresse för politiska attityder

Vad kan två doktorander inom pedagogiska vetenskaper och en doktorand inom statskunskap ha gemensamt? Den brinnande ivern för att forska, naturligtvis! I det här fallet syftar vi dock på den snabba övergången från studerande till doktorand. I detta blogginlägg får ni ta del av våra, alltså tre doktorander vid Åbo Akademi i Vasa, berättelser kring denna övergång.

När vi blev antagna till forskarutbildningen vid akademin skiftade många perspektiv för vår del. På tre månader gick vi från att bli undervisade till att undervisa, från att bli handledda till att handleda, från studerande till doktorander och timlärare. Perspektivbytet var inledningsvis spännande och aningen skrämmande, men ju längre tiden gick desto bekvämare och säkrare kände vi oss i våra nya roller vid universitetet. 

Matildas berättelse om behovet av hattar i den akademiska vardagen

15321654_10154245841231848_1285361960_oAtt doktorera, för att göra det måste man nog vara galen!” Tanken slog mig under en föreläsning under mitt första studieår. Vem väljer att frivilligt begrava sig i pedagogiska skrifter under resten av sitt liv? Studietiden handlar om mer än avklarade inlämningsarbeten och registrerade studiepoäng och mycket har ändrats sedan dagen jag reflekterade över våra professorers karriärsval, inte minst att jag själv sökte in till forskarutbildningen fem år senare.

Mitt sista läsår som klasslärarstuderande var en turbulent tid. Samtidigt som jag avlade mina sista studiepoäng och skrev min magisteravhandling fungerade jag även som forskningsbiträde och timlärare. Jag upplevde stundtals min dubbla roll som väldigt energikrävande och jag brukade skämtsamt säga att jag borde ha olika hattar på mig beroende på vilken roll jag hade för tillfället. Min syn på att doktorera förändrades då jag insåg bredden av pedagogisk forskning och hur vardagsnära forskning kan, och kanske bör, vara. Det var aldrig min plan att fungera som forskningsbiträde i mer än tre läsår, men jag inser idag hur mycket jag lärt mig genom att gå den vägen. Efter att ha jobbat på forskningens fabriksgolv kan jag nu under mina forskarstudier bättre förstå hur teori och praktik hänger ihop och jag tror mig ha en god inblick i vad det betyder att jobba inom universitetsvärlden. För all del befinner jag mig rätt ofta med näsan i någon pedagogisk skrift, men det är en enbart en del av vad forskning innebär. För mig är forskning att försöka förstå min omvärld, att våga ifrågasätta och skapa nytt. Att få träffa och prata med människor som brinner för samma sak som jag gör.

Mina numera utexaminerade vänner skakar ibland på huvudet över hur de slet med sina magisteravhandlingar och drar sedan en lättnadens suck då de konstaterar att de till all lycka aldrig behöver skriva en avhandling igen. När de en stund senare drar sig till minnes vad jag gör till vardags ger de mig ett leende som säger att de respekterar mitt val, även om de nog tycker att jag är lite galen.

Sofias berättelse om glasögonlinser och svampar

10712686_10153414480648957_2065484749125504527_oSamma dag som  möjligheten att ansöka till forskarutbildningen uppenbarade sig presenterade jag min magisteravhandling. Jag var hemlös, arbetslös och möbellös. Jag hade sagt upp lägenheten, sagt upp mig från jobbet och sålt alla mina ägodelar för jag skulle ut och utforska världen, resa runt och skaffa mig livserfarenheter. På bara ett ögonblick ändrades mina planer och jag fick chansen att uppleva en dröm som jag hade haft enda sedan jag första gången steg in genom dörrarna i Academill.

Under mina första månader som doktorand har jag fått prova på mycket. Jag är projektbiträde, jag undervisar, jag handleder, åker på konferens, presenterar på konferens. Vad jag än gör är det en sak som ständigt gör sig påmind, och det är min unga ålder i denna kontext. Det finns både för- och nackdelar med att vara en ung doktorand. Samma gäller att vara en ung lärare. Jag ser däremot inte min unga ålder som ett hinder, utan jag betraktar min ålder som fördelaktig. Synnerligen med tanke på att även om forskar- och lärarperspektivet är mina primära perspektiv, har jag ett färskt minne av livet som studerande vid akademin. Jag kan ta på mig mina studerandeglasögon för stunden om jag så vill och sålunda beskåda min verklighet som doktorand och lärare genom helt andra linser. På så sätt kan jag också planera och bedöma min undervisning från olika perspektiv.

Förra veckan deltog jag i min första konferens som doktorand och nervositeten spökade stundvis inför presentationen jag skulle hålla. Nervositeten fick erkänna sig besegrad när den överväldigande känslan av lättnad och tillfredsställelse forsade över mig. Förra veckan blev jag övertygad om att valet att börja forska var det rätta och jag ångrar det inte en sekund. Euforin jag kände efter presentationen var i klass med hur barn upplever julafton. Jag sänkte definitivt medelåldern på konferensen och många reagerade på min unga ålder. Metaforiskt beskrev jag mig själv som en svamp när jag diskuterade med några forskare. En svamp som suger i sig information och kunskap från alla håll och kanter.

Thomas berättelse om att äta i rätt matsal.

15322347_10153542407472609_1849757720_oDet finns en hel del fördomar om vad som väntar på andra sidan dörren den dagen man till sist utexamineras från Åbo Akademi. Ta bara en sån sak som uppfattningen att man efter den relativt korta tiden som livsnjutande student, då mitt i allt skulle vara redo att gå över till att bli en ansvarstagande “9-5”-are, redo att spendera de följande 40-åren i det ekorrhjul man väljer. För mig handlar valet att doktorera till stor del om att ge mig själv lite extra tid att genomgå den mognadsprocessen och fundera lite extra över vad det riktigt är jag vill göra med mitt liv, samtidigt som jag förhoppningsvis ger mig själv ytterligare valmöjligheter längre fram i livet.

För mig var det ändå aldrig en dröm att få doktorera (jag skulle ju bli fotbollsproffs!), men nu är mitt mål att en dag få kalla mig doktor i statskunskap. Vägen dit är lång, och det är sällan man känner att den skulle ha blivit något kortare, men det är ändå målet som motiverar en att kämpa på. Dock går det inte en vecka utan att jag några gånger ifrågasätter mitt karriärsval, förbannar mig över att jag inte skaffat ett “riktigt jobb” eller irriteras över min egen oförmåga att lyckas formulera för omvärlden exakt vad som riktigt är syftet med min avhandling. Inom fotbollen har jag lärt mig att man själv alltid är sin egen största kritiker och att man ska försöka fokusera på det positiva, men efter x-antal forskningsseminarier har jag lärt fått mig att omvärdera den uppfattningen.

Precis som med ens personliga mognadsprocess så måste man låta det ta tid. För egen del har jag gett upp alla försök att påskynda en mognadsprocess som ändå händer av sig själv, vare sig man vill eller inte. Ta en sån enkel sak som att välja mellan att äta i personalmatsalen och i matsalen för vanliga dödliga studenter. I början kände jag en viss oro över att jag nu borde flytta bort från mina studentvänner över till “den andra sidan”, på den sida där jag trodde man satt och diskuterade beroende variabler och begreppsdefinitioner på heltid. Den oron är idag helt bortblåst, inte minst eftersom jag lärt mig att forskare också är helt vanliga människor som kollar på fotboll och tycker om vin. Jag har även konstaterat att bara för att man bytt titel från student till doktorand har varken Academill eller människorna runt omkring förändrats, så varför skulle jag då behöva göra det över en natt?

Jag trivs alldeles förträffligt i Academill i mitt lilla kontor med fönstret ut mot studenterna som tassar förbi påväg mot någon datasal och jag blir fortfarande alltid lika glad när någon studentvän går förbi och hälsar glatt.  Jag får även dagligen en intellektuell stimulans av att få läsa och skriva om någonting jag verkligen är intresserad av och känner mig viktig när någon frågar mig om min åsikt kring politiska händelser ute i den stora världen. Trots att jag kommit en bit på vägen i min mognadsprocess trivs jag fortfarande alldeles förträffligt med att kunna äta lunch varje vecka med mina gamla studievänner som ännu kämpar tappert på med sina studier. Idag har jag inga som helst tankar på att gå över till “den andra sidan”.  

Olika men ack så lika

Även om vi personligen upplever våra övergångar till doktorander på olika sätt kan vi ändå känna igen oss när någon spyr galla över syftesformuleringar, forskningsplaner eller statistiska analysprogram. Våra forskningsområden befinner sig väldigt långt ifrån varandra, men under kaffe- och lunchpauser har vi funnit stöd hos varandra, vilket säkert beror till stor del på att vi har mycket gemensamt på grund av vår ålder. Vårt karriärsval skiljer kanske oss ur mängden i jämförelse till våra gamla studievänner, men vi är fast beslutna att forskarvägen, det är vår väg!

1 thoughts on “Från studerande till doktorand på några månader

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *