Bästa kansler, rektor, Åbo Akademi, vetenskapens idkare, studenter, gäster, vänner. Jag vill å samtliga prismottagares av Harry Elvings legat vägnar framföra vårt varmaste tack för denna enorma heder och ära och detta oerhört fina erkännande av vårt arbete vid Åbo Akademi.
Då jag själv inledde mina studier vid ÅA – anno dazumal – hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag en dag skulle stå här och ta emot det här fantastiska priset som Årets lärare. Än mindre hade jag kunnat föreställa mig att nu stå här och hålla tal inför hela den här församlingen. Tanken på att undervisa skrämde mig nämligen som student.
Men, såsom Michel de Montaigne säger:
”Mitt liv har varit fullt av fruktansvärda motgångar, varav de flesta aldrig har hänt.”
Med andra ord, det gäller att våga stiga utanför sin så kallade bekvämlighetszon, något som jag alltid uppmuntrat mina studenter både vid Litteraturvetenskapen och vid arbetslivsinriktningen Litterär produktion att göra. Och när de har gjort det, till exempel genom att läsa upp sitt eget drama inför en fullsatt teatersalong, eller bara genom att helt enkelt våga framföra sin åsikt inför resten av gruppen, har jag varit precis lika glad och stolt som de själva.
Med hjälp av några andra citat av Montaigne tänker jag nu illustrera några principer som har fungerat som ledstjärnor i mitt arbete som lärare vid ÅA.
För det första: ”Alla stora tankar kommer från hjärtat”
Med detta citat vill jag betona vikten av att skapa en varm och accepterande, inkluderande undervisningsmiljö där studenterna känner sig tillräckligt trygga för att uttrycka sina tankar både inför läraren och inför varandra. Att skapa sammanhållning, vi-anda och en ämnesidentitet har varit särskilt viktigt i pandemins kölvatten.
Jag vill dock särskilt betona att detta är något som vi alla gör tillsammans. Å mina egna och de andra prismottagarnas vägnar vill jag lyfta fram alla våra kollegor som också gör ett fantastiskt jobb, men som inte blir premierade denna gång. Otaliga är de som skulle förtjäna ett pris, hängivna personer som gör allt för våra studerande och för forskningen. Jag använder här ordet kollega i en mycket vid bemärkelse, inte bara syftande på andra lärare och forskare, utan på representanter för alla slag av stödfunktioner som tillsammans arbetar för att skapa en gemensam bra arbetsplats för alla vid Åbo Akademi, som ordnar det stöd som behövs för att kunna genomföra god forskning och undervisning och trivsel för studenter vid vårt universitet.
Tillsammans leder och handleder vi våra studenter genom studierna, kurserna och avhandlingarna ut i det verkliga livet där de i sin tur kan hjälpa till att sprida vidare den kunskap som vi har skapat tillsammans.
Ett annat citat av Montaigne som jag vill lyfta fram som princip i min undervisning är:
”Det säkraste tecknet på visdom är munterhet.”
Detta citat kan tolkas på många olika sätt, men jag väljer att se det som att betona vikten av att införliva även glädje och humor i undervisningen.
Här handlar det till stor del om att våga bjuda på sig själv som lärare, vilket leder mig vidare till nästa Montaigne-citat (som också blir det sista): ”Man får lov att spela en liten smula idiot för att undgå att bli kallad fullkomlig idiot.”
Skämt åsido, jag ska avsluta med att ge ett konkret exempel på detta. Själv skaffar jag mig inspiration till undervisningen genom att resa och vid tillfälle tar jag bilder som kan infogas i mitt undervisningsmaterial. Under en resa till Paris i somras råkade jag promenera förbi Montaignes staty. Efter att ha lyckats med att koppla bort från jobbet för att återfå krafterna under semesterresan var det faktiskt åsynen av statyn som väckte min inspiration inför det nya läsåret och jag kom på idén att ta en selfie med Montaigne att infoga i min power point om att skriva essäistik. Montaigne har ett underbart finurligt småleende på statyn som jag ansträngde mig till det yttersta att efterlikna och således verkställde jag det föregående citatet, nämligen ”att spela en smula idiot”. Men det finurliga småleendet tillsammans med den vakna blicken på statyn tycker jag sammanfattar på ett komprimerat sätt hur jag önskar att mina studenter ska närma sig studierna och hur jag själv strävar efter att möta dem.
ETT STORT TACK!!
Katja Sandqvist
Universitetslärare i litteraturvetenskap