Att handleda – ett hantverk

Skribent: Mia Österlund, årets handledare på magisternivå

Handledningen är universitetslärarens efterrätt. Handledningen är det där goda som kommer till sist, efter att vi tuggat oss genom basfödan på området och gått tillgrunderna med det vetenskapliga områdets etikettsregler och nuläge. Det är nu studentens eget tänkande på allvar tar fart, får blomstra, kanske måste tuktas lite, fås att rymmas i det vetenskapliga ramverket. Det är en lyx att på tumanhand tillsammans med en studerande få möjligheten att fördjupa sig i ett ämne. Att tänka tillsammans och utveckla idéer till bärande vetenskapliga resonemang, som i bästa fall bidrar med ny kunskap.

Hur blir man då en bra handledare? Att hjälpa studerande som redan är ivriga, motiverade och kunniga är ingen konst. Det är bara att slipa diamanten ytterligare. Visserligen är slipandet en stimulerande uppgift, där också handledaren lär sig en hel del, men den självgående studenten är sällan svår att handleda. Däremot är utmaningen att ge bästa möjliga handledning till alla studerande, oberoende av deras utgångsläge. Att hjälpa till med att sporra och sparra. Det är roligt. Belöningen kommer då det akademiska självförtroendet växer hos studenten.

Personligen jobbar jag med den vetenskapliga triangeln, med en tydlig modell som vi ständigt återkommer till genom studierna och som strukturerar planeringen och tankegångarna. Till triangelmodellen hör också tidsplanering. Att tillsammans lägga upp delmål och deadlines är det enda som för skrivprocessen framåt på allvar.

En bra skola för en handledare är förstås att själv ha blivit handledd. Då lär man sig både hur man ska och hur man inte ska göra. Det allra viktigaste är att sporra och berömma. Att tillsammans tro på både projektets och den handleddas potential. Till sporrandet hör också att kräva arbete och fördjupning. Den handledda ska orka skriva om – om och om igen. Handledaren ska orka läsa om – om och om igen. Nyss bortgångne kollegan lektor emeritus i litteraturvetenskap Roger Holmström brukade berätta om hur handledningen gick till innan man kunde hålla kontakt via sociala medier. Då kunde det hända att skribenterna fick hembesök. Att det knackade på dörren. Och där stod handledaren och frågade efter text. Då jag skämtsamt varnar skribenter för att vi kan ta upp den här traditionen igen, att om de inte levererar blir nästa steg ett hembesök, brukar en del tyvärr se glada ut. Att handledaren sitter vid sidan av skribenterna upplevs som tryggt. ”Jag tänker så bra när jag tänker tillsammans med dej”, säger många. Men det gäller att hitta fram till det egna, självständiga tänkandet, där handledaren finns internaliserad i skribentens skrivprocess, som en apa på axeln eller en viskning i bakhuvudet. Gör så här! Gör inte så här! En bekräftande röst att rätta sig efter.

Själv har jag haft handledare av båda sorterna, de svepande och kryptiska, de detaljborrande och de generösa. Alla sporras inte av kommentarer som att ”den och den redan sprungit förbi dej” eller ”jag är så besviken på det du åstadkommit”. Så skulle jag aldrig säga till en student. Men jag har också haft handledare som låtit mig bo hemma hos dem utomlands för att lösa knutar i skrivandet och som öst frikostigt av både sin tid, sin kunskap och sina kontakter. En handledare är ju så mycket mer än en person som hjälper till att förlösa text. Handledaren är en mentor på sitt område, en orienteringshjälp i en ofta svårframkomlig akademisk terräng.

I början av min bana som handledare fick jag ofta ta över svåra fall, ta vid där andra försökt men stannat. Uppdraget var att hitta vägar till färdig text. Det var en utmaning som i första hand handlade om att återskapa ett självförtroende som skribent hos den handledda. Att lära ut hur man håller sig skrivande också i de mest tysta stunder. Men de allra första jag handledde var påstridiga studenter som propsade på att ha just mig som handledare. De är nu framgångsrika författare båda två: Sanna Tahvanainen och Mia Franck. Vid litteraturvetenskapen där jag är verksam utbildar vi författare, forskare, bibliotekarier, journalister och lärare. Studenterna är i många fall våra kommande kolleger eller någon vi kommer att ha att göra med i vårt yrkesliv då de inleder sin yrkesbana. Därför är vår syn på relationen mellan den undervisande personalen och studenterna kollegial. Det här greppet är också en utgångspunkt i handledningssituationen.

Handledandet är en intim relation där handledaren rör sig nära skribentens språk, kliar in konjunktioner, rensar i resonemang och tuktar det talspråk som hotar tränga sig på. Handledningen baserar sig på det allra senaste rönen inom respektive forskningsområde och blir därför engagerande också för handledaren. Ofta vidareutvecklas egna uppslag till artiklar och handledaren hittar källor till sitt eget skrivande genom handledningen. Handledaren får också som alla lärare tåla att vara projektionsyta för studentens frustrationer och utvecklingssteg. Att handleda är bland det roligaste en universitetslärare får göra. Entusiasm och iver kännetecknar handledningsprocessen, men också att förmedla känslan av att forskandet är viktigt och att resultatet kommer att bli spännande och givande.

I seminarierummet gäller grupphandledning och studerande tränas i att ge muntlig respons på varandras arbeten. Också här är det viktigt med en konstruktiv och stöttande modell. Ibland har jag som handledare satt mig i samma situation som studenterna och försöker då i samma takt som dem att skriva en artikel. Då delar jag med mig av mina egna med- och motgångar, för att visa att det akademiska skrivandet och tänkandet aldrig är friktionsfritt, utan att det kräver ständigt arbete. Att det alltid i viss mån pendlar mellan eufori och hysteri. Men också att det är väldigt inspirerande och belönande då man lyckas och ser resultatet, den färdiga texten, där man förhoppningsvis rentav överträffat vad man trodde var möjligt att man kunde skriva.

Seminarierummet fungerar som ett kollektivt rum för grupphandledning. Själv leder jag kandidatseminariet, där vi poängterar att kandidaten gärna får vara första steget mot en magisteravhandling, men också att det bara kan vara en uppvärmningsövning som förbereder för magisteravhandlingen. Seminariehandledningen handlar om att muntligen uttrycka konstruktiv kritik och det är bra att ha tydliga regler kring hur vi diskuterar varandras alster. Modellen vi använder kallas trestegsraketen och består av ett första seminarium där frågeställning, material samt teori och metod ringas in, under seminarium två presenteras ett helt kapitel och vid steg tre är det slutventilering av hela avhandlingen. Inbakat i studiegången finns en progression från de första texter – en recension av en kulturtidskrift- som studenterna skriver i Introduktionskursen och efterhand tränas förmågan att formulera en forskningsfråga och genomföra en vetenskaplig studie. Det är inte illa att lära sig.

Genom handledningen av magisteruppsatser får handledaren bege sig på spännande forskningsexpeditioner till tidigare okända områden. Det är ofta en strapatsrik resa. Frågor jag varit med om att bena ut är: Hur använder sig nazi-Tyskland av barnlitteratur som antisemitisk propaganda? Finns det en dold litterär kanon i den finlandssvenska litteraturundervisningen i skolan? På vilket sätt använder sig Sara Stridsberg av berättarperspektiv och diegetiska nivåer i sin roman Drömfakulteten? Hur ser bilden av nyfamiljer och bonussyskon ut i ungdomsromaner? Och hur gestaltas krononomativitet och oordning i växandet i berättelser för unga? Hur förhåller sig DC Comics serier till asa-berättelserna? Vad gör dagisarna med det genusbokpaket som skänktes av Kvinnoförbundet- inverkar bilderböckerna på dagisets genusfostran? Spelar det någon roll vilken storlek och färg karaktärerna i Tove Janssons bilderböcker har?

De ämnen och tankar och teoretiska diskussioner som uppstår i handlingen breddar handledarens handlingsberedskap. Som handledare börjar man automatiskt dammsuga texter man råkar läsa på citat och källor att tipsa studenten om. Handledandet går också på många sätt hand i hand med handledarens forskning genom att handledaren ofta själv jobbar med besläktade frågeställningar och rentav med samma material som studenterna. Här berikar diskussionerna som förs i handledningssituationer också handledarens forskning, eftersom handledningssituationen ger handledaren tillfälle och möjlighet att fördjupa sin i forskningen på ett område – och inom litteraturvetenskapen orsak att läsa skönlitteratur.

Också författare tampas med skrivvånda, det finns en rad dikter om det vita arkets tyranni och om skrivna blad som fladdrar bort genom fönster. Jag vill avsluta med en dikt av nobelpristagaren Tomas Tranströmer, ur hans diktsvit ”Till vänner bakom en gräns” ( Stigar, 1973) som handlar om hur censur eller inre självcensur inte rår på det berättade. Den inger i alla fall mig som läsare ett hopp om skrivandets vedermödor.

Till vänner bakom en gräns

I
Jag skrev så kargt till er. Men det jag inte fick skriva
svällde och svällde som ett gammaldags luftskepp
och gled bort till sist genom natthimlen.

II
Nu är brevet hos censorn. Han tänder sin lampa.
I skenet flyger mina ord upp som apor på ett galler
ruskar till, blir still, och visar tänderna!

III
Läs mellan raderna. Vi ska träffas om 200 år
då mikrofonerna i hotellets väggar är glömda
och äntligen får sova, bli ortoceratiter.

Ja, avhandlingsskrivandet kan vara kargt och ord kan rusa upp som apor. Men ortoceratiter, det är urtida bläckfiskar, numera fossil, får stå för det handfasta och bestående som handledningen så tacksamt leder till, nämligen en lång rad inbundna framlagda avhandlingar, som monument över det självständiga tänkandets styrka.

Mia Österlund, årets handledare på magisternivå

Från studerande till doktorand på några månader

Matilda Ståhl, doktorand inom pedagogiska vetenskaper med intresse för informella virtuella lärmiljöer
Sofia Jusslin, doktorand inom modersmålets didaktik med intresse för textmiljöer
Thomas Karv, doktorand inom statskunskap med intresse för politiska attityder

Vad kan två doktorander inom pedagogiska vetenskaper och en doktorand inom statskunskap ha gemensamt? Den brinnande ivern för att forska, naturligtvis! I det här fallet syftar vi dock på den snabba övergången från studerande till doktorand. I detta blogginlägg får ni ta del av våra, alltså tre doktorander vid Åbo Akademi i Vasa, berättelser kring denna övergång.

När vi blev antagna till forskarutbildningen vid akademin skiftade många perspektiv för vår del. På tre månader gick vi från att bli undervisade till att undervisa, från att bli handledda till att handleda, från studerande till doktorander och timlärare. Perspektivbytet var inledningsvis spännande och aningen skrämmande, men ju längre tiden gick desto bekvämare och säkrare kände vi oss i våra nya roller vid universitetet. 

Matildas berättelse om behovet av hattar i den akademiska vardagen

15321654_10154245841231848_1285361960_oAtt doktorera, för att göra det måste man nog vara galen!” Tanken slog mig under en föreläsning under mitt första studieår. Vem väljer att frivilligt begrava sig i pedagogiska skrifter under resten av sitt liv? Studietiden handlar om mer än avklarade inlämningsarbeten och registrerade studiepoäng och mycket har ändrats sedan dagen jag reflekterade över våra professorers karriärsval, inte minst att jag själv sökte in till forskarutbildningen fem år senare.

Mitt sista läsår som klasslärarstuderande var en turbulent tid. Samtidigt som jag avlade mina sista studiepoäng och skrev min magisteravhandling fungerade jag även som forskningsbiträde och timlärare. Jag upplevde stundtals min dubbla roll som väldigt energikrävande och jag brukade skämtsamt säga att jag borde ha olika hattar på mig beroende på vilken roll jag hade för tillfället. Min syn på att doktorera förändrades då jag insåg bredden av pedagogisk forskning och hur vardagsnära forskning kan, och kanske bör, vara. Det var aldrig min plan att fungera som forskningsbiträde i mer än tre läsår, men jag inser idag hur mycket jag lärt mig genom att gå den vägen. Efter att ha jobbat på forskningens fabriksgolv kan jag nu under mina forskarstudier bättre förstå hur teori och praktik hänger ihop och jag tror mig ha en god inblick i vad det betyder att jobba inom universitetsvärlden. För all del befinner jag mig rätt ofta med näsan i någon pedagogisk skrift, men det är en enbart en del av vad forskning innebär. För mig är forskning att försöka förstå min omvärld, att våga ifrågasätta och skapa nytt. Att få träffa och prata med människor som brinner för samma sak som jag gör.

Mina numera utexaminerade vänner skakar ibland på huvudet över hur de slet med sina magisteravhandlingar och drar sedan en lättnadens suck då de konstaterar att de till all lycka aldrig behöver skriva en avhandling igen. När de en stund senare drar sig till minnes vad jag gör till vardags ger de mig ett leende som säger att de respekterar mitt val, även om de nog tycker att jag är lite galen.

Sofias berättelse om glasögonlinser och svampar

10712686_10153414480648957_2065484749125504527_oSamma dag som  möjligheten att ansöka till forskarutbildningen uppenbarade sig presenterade jag min magisteravhandling. Jag var hemlös, arbetslös och möbellös. Jag hade sagt upp lägenheten, sagt upp mig från jobbet och sålt alla mina ägodelar för jag skulle ut och utforska världen, resa runt och skaffa mig livserfarenheter. På bara ett ögonblick ändrades mina planer och jag fick chansen att uppleva en dröm som jag hade haft enda sedan jag första gången steg in genom dörrarna i Academill.

Under mina första månader som doktorand har jag fått prova på mycket. Jag är projektbiträde, jag undervisar, jag handleder, åker på konferens, presenterar på konferens. Vad jag än gör är det en sak som ständigt gör sig påmind, och det är min unga ålder i denna kontext. Det finns både för- och nackdelar med att vara en ung doktorand. Samma gäller att vara en ung lärare. Jag ser däremot inte min unga ålder som ett hinder, utan jag betraktar min ålder som fördelaktig. Synnerligen med tanke på att även om forskar- och lärarperspektivet är mina primära perspektiv, har jag ett färskt minne av livet som studerande vid akademin. Jag kan ta på mig mina studerandeglasögon för stunden om jag så vill och sålunda beskåda min verklighet som doktorand och lärare genom helt andra linser. På så sätt kan jag också planera och bedöma min undervisning från olika perspektiv.

Förra veckan deltog jag i min första konferens som doktorand och nervositeten spökade stundvis inför presentationen jag skulle hålla. Nervositeten fick erkänna sig besegrad när den överväldigande känslan av lättnad och tillfredsställelse forsade över mig. Förra veckan blev jag övertygad om att valet att börja forska var det rätta och jag ångrar det inte en sekund. Euforin jag kände efter presentationen var i klass med hur barn upplever julafton. Jag sänkte definitivt medelåldern på konferensen och många reagerade på min unga ålder. Metaforiskt beskrev jag mig själv som en svamp när jag diskuterade med några forskare. En svamp som suger i sig information och kunskap från alla håll och kanter.

Thomas berättelse om att äta i rätt matsal.

15322347_10153542407472609_1849757720_oDet finns en hel del fördomar om vad som väntar på andra sidan dörren den dagen man till sist utexamineras från Åbo Akademi. Ta bara en sån sak som uppfattningen att man efter den relativt korta tiden som livsnjutande student, då mitt i allt skulle vara redo att gå över till att bli en ansvarstagande “9-5”-are, redo att spendera de följande 40-åren i det ekorrhjul man väljer. För mig handlar valet att doktorera till stor del om att ge mig själv lite extra tid att genomgå den mognadsprocessen och fundera lite extra över vad det riktigt är jag vill göra med mitt liv, samtidigt som jag förhoppningsvis ger mig själv ytterligare valmöjligheter längre fram i livet.

För mig var det ändå aldrig en dröm att få doktorera (jag skulle ju bli fotbollsproffs!), men nu är mitt mål att en dag få kalla mig doktor i statskunskap. Vägen dit är lång, och det är sällan man känner att den skulle ha blivit något kortare, men det är ändå målet som motiverar en att kämpa på. Dock går det inte en vecka utan att jag några gånger ifrågasätter mitt karriärsval, förbannar mig över att jag inte skaffat ett “riktigt jobb” eller irriteras över min egen oförmåga att lyckas formulera för omvärlden exakt vad som riktigt är syftet med min avhandling. Inom fotbollen har jag lärt mig att man själv alltid är sin egen största kritiker och att man ska försöka fokusera på det positiva, men efter x-antal forskningsseminarier har jag lärt fått mig att omvärdera den uppfattningen.

Precis som med ens personliga mognadsprocess så måste man låta det ta tid. För egen del har jag gett upp alla försök att påskynda en mognadsprocess som ändå händer av sig själv, vare sig man vill eller inte. Ta en sån enkel sak som att välja mellan att äta i personalmatsalen och i matsalen för vanliga dödliga studenter. I början kände jag en viss oro över att jag nu borde flytta bort från mina studentvänner över till “den andra sidan”, på den sida där jag trodde man satt och diskuterade beroende variabler och begreppsdefinitioner på heltid. Den oron är idag helt bortblåst, inte minst eftersom jag lärt mig att forskare också är helt vanliga människor som kollar på fotboll och tycker om vin. Jag har även konstaterat att bara för att man bytt titel från student till doktorand har varken Academill eller människorna runt omkring förändrats, så varför skulle jag då behöva göra det över en natt?

Jag trivs alldeles förträffligt i Academill i mitt lilla kontor med fönstret ut mot studenterna som tassar förbi påväg mot någon datasal och jag blir fortfarande alltid lika glad när någon studentvän går förbi och hälsar glatt.  Jag får även dagligen en intellektuell stimulans av att få läsa och skriva om någonting jag verkligen är intresserad av och känner mig viktig när någon frågar mig om min åsikt kring politiska händelser ute i den stora världen. Trots att jag kommit en bit på vägen i min mognadsprocess trivs jag fortfarande alldeles förträffligt med att kunna äta lunch varje vecka med mina gamla studievänner som ännu kämpar tappert på med sina studier. Idag har jag inga som helst tankar på att gå över till “den andra sidan”.  

Olika men ack så lika

Även om vi personligen upplever våra övergångar till doktorander på olika sätt kan vi ändå känna igen oss när någon spyr galla över syftesformuleringar, forskningsplaner eller statistiska analysprogram. Våra forskningsområden befinner sig väldigt långt ifrån varandra, men under kaffe- och lunchpauser har vi funnit stöd hos varandra, vilket säkert beror till stor del på att vi har mycket gemensamt på grund av vår ålder. Vårt karriärsval skiljer kanske oss ur mängden i jämförelse till våra gamla studievänner, men vi är fast beslutna att forskarvägen, det är vår väg!

Mastery-Based Learning

 

I had a chance to come across a TED talk by Sal Khan on the Mastery-Based Learning. I find his ideas interesting and useful not only to familiarize with but also apply them in own teaching. Therefore, I decided to share them with the fellow academics at ÅÅ.

Sal Khan talks about two key and leverage ideas of learning; it is an idea of mastery and an idea of mind set. For instance, there are so a lot of students that have gaps in math and by the time they start to attend algebra classes, they are not able to cope with a course due to the previously unlearned theories and practices. At that point, some have so many gaps that they start to think that they just simply do not have the math gene. In some educational institutions, students are able to get additional help and supporting learning sources to learn and fill out those missing gaps and master those concepts. Then students realize that after all they are able to understand and master math. This is how it works with many things in life. For instance, if you would like to become a martial art master, first you will start with a white belt and once you mastered it, you will start practicing for achieving a yellow belt and so forth. But this is not a way a traditional academic model is structured that most of us grew up in. In a traditional model, we usually group kids in accordance to their age and perceived ability and we shepherd them all together in the same phase. During the classes, teachers have lecture and homework type of learning that will continue for couple of weeks and then students have to write an exam. Exams identify their gaps in learning but teacher would not focus on it, instead a new topic will be introduced; students that have had gaps in the basic things are now pushed to more advanced things. Eventually students hit the wall and not because particular subject is difficult or a student is not bright but because by that time gaps start to become bigger and student starts to disengage. This is an absurding situation because the learning process is broken. Instead of taking a time to identify the very first gaps, we, as teachers, build on them. So the idea of mastery learning is to do exact opposite.

In a mastery based learning, focus is put on when and how long student has to work on something and make sure that they actually master a material. And this will not only help to learn the exponents better but reinforce the right set mind muscles. It makes them realize that if you fail a certain exam, it does not mean that you have a failure gene in you, it means that you should keep working on it and get support from other sources.

Mastery based learning have been studied and approved as an effective way of learning but has not been widely incorporated in education due to its logistical difficulties. For example, teachers would have to provide different sheets for students and make studies personalized. But as Sal explains, there are many sources and institutions that support this type of learning. When this happens, in the classroom instead of focusing on a lecture, students could interact with each other, focus on a dialogue over mastering and expanding the knowledge on the subject. Basically, the gaps they had would be filled, which would bring up a totally new society filled with aspirations and creativity. Social imperative would change where almost all could be entrepreneurs, artists as well as researchers. This is not an utopia, if we let people tap their potential by mastering concepts at their own phase.

Mastery-based learning of my nephew at Feltham Hill Infant and Nursery School, London, UK

Mastery-based learning of my nephew at Feltham Hill Infant and Nursery School, London, UK

Academic freedom as ideal and practice

Johan Ehrstedt, Heidi Henriksson, Jari Böling & Xiaolu Wang

This blog post was written as a part of our coursework assignment for the second module of university pedagogics.

Currently, the university is going through uncertain times marked by austerity measures, demands for ’effectiveness’ and growing reliance on the private sector. These tendencies, we argue, pose serious threats to the academic freedom of universities. In this text, our purpose is to contribute to the conceptual discussion about academic freedom by linking together the ideal(s) and the practice(s) surrounding it.

The concept of academic freedom is intimately linked to the very idea of the university, to the extent that it can be called a fundamental principle of university life (Karran 2009, 17). It is a concept both often defended and criticized, but problematic to define. This is because academic freedom needs to be seen as a contested term that can be given various meanings from different positions. The contestedness of the whole concept of academic freedom is quite natural when you consider the fact the introduction of the concept can be dated back to the early 19th century and was at that time a response to the rise of the modern research-oriented university. The concept was premised on giving the state the power of decision in matters of appointing new professors, so that those considered critical of the contemporary political order were, in practice, excluded from these positions. In the 20th century, the idea of appointing professors regardless of their political inclinations evolved. Instead of having absolute freedom as lecturers, according to Max Weber among others, university teachers should not express their ideological standpoints but restrict their teaching to scientific matters, making a clear distinction between science and politics (Josephson 2015).

The whole concept of academic freedom is connected both to views on knowledge and truth and their internal relationship with what is considered to be the academic mission. Some critics of academic freedom argue, that since scholars are broadly questioning the notion of objective truths and neutral knowledge, academic knowledge is no longer superior in the sense that scholars should be entitled to exclusive privileges (Josephson 2015). These critics seem to define the term “freedom” exclusively as “freedom from”: that scholars and academics have privileges that mean they can avoid such duties, regulations and criteria that other professional groups or student groups cannot avoid. These kinds of stereotyped and disparaging perceptions are mostly misplaced as their definition of freedom is a negative one. They fail to see freedom in terms of the ability to choose, to be critical, to act responsibly and make informed decisions. (Most people would consider these traits as inherently positive ones.) In this sense, academic freedom is neither just a set of privileges nor only a philosophical ideal, but a concept also connected to the practices of making science. As Josephson (2015) argues, the interaction between competent practitioners gives us important insights about science as a profession. When governments and private companies seek to influence research projects, the autonomous knowledge production within academia is at stake. Of course, there will always be interaction between academia and the surrounding society, but we maintain that it is in the interest of the society in general that the academic freedom is preserved and enhanced.

In a way negative definitions of academic freedom hinge upon a highly atomistic and conformist view of people and society. Contrary to this, academic freedom can be seen to enable people to do the opposite: to push the boundaries, to challenge structures and, to some extent, to break rules are part of the academic freedom and a responsibility for scholars and teachers. In turn these possibilities are a part and parcel of the processes that make the production of knowledge and truth possible. This is one way of operationalizing academic freedom: by putting it in relation to what should be seen as the core mission of the university, namely to be able to produce critical and even transformative knowledge. In the same vein Terence Karran (2009, 20) says,“knowledge is created by challenging, rather than accepting, orthodox ideas and beliefs, which means that, because of the nature of their work, academics are more naturally led in to conflict with governments and other seats of authority”.

While it is debatable whether academics are by default more critical of powers that be, it goes without saying that a lot depends on how university teachers and researchers make use of their freedom. This applies both to inside and outside academia. Sweeping political changes, including abortive notions of ’effectiveness’ and ’productivity’, have taken place within the Finnish society in the past twenty years. A consequence of this in matters of higher education have been increased levels of managerialism and the bypassing of both academic staff and students in relevant decision-making processes. These developments have already had a profound influence on academic culture and one can reasonably argue that academic freedom is more and more threatened also by forces inside academia.

With freedom comes responsibility. Academics must take their role as intellectuals seriously and both engage popularly in public debates and in the media, for instance. This freedom to be critical and to connect knowledge with transformative action should neither be weakened at universities, nor should it have to be solely restricted to academia. Instead these ideals and practices could, when and however possible, be broadened to concern other forms of education such as basic education, popular education and vocational education.

Moreover, other areas of professional life and civil society could also benefit from this kind of freedom to think and act critically. But it is important to keep in mind that “freedom”, along with “flexibility”, can also be used as euphemisms for precariousness and uncertainty. Choosing an academic career often means short-term grants with competition over scarce resources and an indeterminate future. This precariousness of course concerns not only academia, but working-life in general. Thus, engaging in the debate over what kind of freedom is desirable is an important task. That is also why we argue that positioning oneself both when teaching and in research is both a freedom and responsibility for scholars.

Criticism from university towards government, private sector and different sectors of society should be welcomed by all respective parties. Indeed, the level of freedom to criticize existing norms, policies, power relations and arrangements and the response this elicits from different quarters of society can be seen as an indicator on how pluralistic a society that claims to professing to pluralistic values in essence really is.

References:
Josephson, Peter, “Kräver akademisk frihet bodelning mellan vetenskap och politik?”, Tidskriften Respons. Recensionstidskrift för humaniora & samhällsvetenskap 3/2015. www.tidskriftenrespons.se, accessed 6.6.2016.
Karran, Terence (2009) Academic freedom: Essential Liberty or Extravagant Luxury? In Bell, Les; Neary, Mike and Stevenson, Howard (eds). The Future of Higher Education: Policy, Pedagogy and the Student Experience. London, GB: Continuum, 2009.

Göra videoföreläsningar i praktiken

Hur gör man egentligen videoföreläsningar? Vad behövs, och vilka kunskaper krävs för att kunna hålla en föreläsning helt i digitalt format? I detta blogginlägg delar jag med mig mina erfarenheter om att skapa och spela in videoföreläsningar på en online MooC plattform.

Man skulle kanske tro att vi som datatekniker är långt framme i den digitaliserade undervisningen, att vi sedan länge har förflyttat undervisningen till online plattformar och håller distansinlärning över videolänkar. Ironiskt nog är det helt åt andra hållet, men i projektet EIT Digital, som vi arbetade med 2015-2016 tänkte vi ändra på situationen. Vårt mål i detta projekt var att skapa ett kluster av digitala föreläsningar som skulle skötas helt autonomt och publiceras på onlineplattformen Coursera. Coursera är den största MooC plattformen i USA och har över 15 miljoner användare världen över. MooC, eller Massively open online Course, är ett begrepp som står för fritt spridd information och kunskap ofta i form av videoföreläsningar. Vårt projekt hade flertalet partners så som Turun yliopisto, TU Eindhoven, KTH, TU Twente och TU Berlin, och allas mål var att skapa en digital kurs enligt egen expertis inom området för inbyggda datorsystem. I ÅAs fall planerades kursen som jag själv föreläser, alltså Realtidssystem. Vi var alla, utom TU Eindhoven, nybörjare inom detta ämne. Ingen hade erfarenhet av varken videoinspelning eller hur man anpassar föreläsningsmaterial för MooC plattformar.

Att komma igång

I början var hela projektet ett såseri. Hur skall en video se ut? Hur lång skall en video vara? Vad ska man säga och göra i en video? Hur ska slidsen se ut? Allt var mycket flummigt och det fanns så många frågor att man inte kom på var man ska börja. Efter ca ett halvår av email, möten och presentationer började saker klarna. Vad vi konkret hade framför oss var det följande:

  • Nyskapande av kurs eller överföring av existerande on-campus kurs till digital form (videoföreläsning).
  • En kurs skall bestå av 5 moduler, och varje modul skall vara en veckas arbetstid för eleven.
  • Varje modul består av 5-7 föreläsningar, och en övningsuppgift.
  • En föreläsning består av en 7-10 minuters video där materialet motsvarar en 2×45 minuters vanlig föreläsning.

Läste jag rätt nu? Skall information som ges under en 90 minuters vanlig lektion klippas ner till 7 minuter utan att en väsentlig del av informationen faller bort? Det kanske låter omöjligt, med de facto är att under en vanlig ”improviserad” föreläsning ingår mycket tom prat som ”hmmm” ”öööh” ”tjaa”, det ingår frågor från elever, och teknik som inte fungerar. Allt detta leder till att vi behöver 90 minuter för att lära ut alla delar. I en videoföreläsning skall materialet skrivas ner på ett manuskript. Det betyder att man i förväg skriver ner vartenda ord som skall sägas i video. När man klipper ner allt till endast de viktiga delarna kan man se att 7-10 minuter faktiskt räcker! Så varför 7 minuter? – Enligt undersökningar från Coursera är 7 minuter det maximala antalet minuter man kan fullt koncentrera sig på en videoföreläsning. I vissa fall var vi tvungna att utöka materialet till ca 10 minuter, men längre än så är meningslöst eftersom eleven ändå tappar koncentrationen vid det laget.

Skapandet börjar

Så kan jag enkelt copy-pastea min kurs till ett online format? Tyvärr är det korta svaret: nej. Det var helt klart en fördel i mitt fall att min kurs redan existerade som vanlig katederundervisning, eftersom det tekniska materialet redan fanns. Det som var tidskrävande var dock att överföra detta till 7 minuters modellen. I praktiken betydde detta att mitt material skall överföras från en typ av PowerPoint format till ett annat, och allt görs för hand. I en videoföreläsning skall vikten sitta på presentationen som helhet och inte i form av text bullets. Vi fick råd om att använda oss av runt tre bullets per sida och dessa bullets skall mycket kortfattat summera informationen. Efter som ungefär 20% av Courseras studerande använder endast mobiltelefonen för inlärning måste texten göras tillräckligt stor för att den skall vara läslig på en sådan liten skärm.

Det rekommenderades också att göra sidorna något mer flashiga, ibland i form av lite windows 95-stil flygande meningar. Detta kanske låter lite löjligt, men i en kompakt videopresentation är det lättare att hålla kvar koncentrationen just med sådana knep – och allt handlar om elevens koncentration och uppmärksamhet. Överanvändning av sådana tekniker rekommenderas så klart inte. Vad jag i slutändan lyckades producera under vintern 2015-2016 var:

  • PowerPoint material för 28 videoföreläsningar.
  • Manus för 28 videoföreläsningar.
  • Lärandemål för kursen, alla moduler och även samtliga videoföreläsningar.

Så börjar filmandet

Okej, nu var arbetet alltså bara att filmandet! Vi arbetade tillsammans med ett produktionsbolag i Belgien där filmningen skedde i deras studio. Filmteamet bestod av en producent (alltså personen som håller reda på innehållet), en regissör (hen som håller reda på hur skådespelaren uppträder) och en kameraman. Skådespelaren var alltså jag. Att uppträda framför kameran, alltså att skådespela, hade jag absolut ingen tidigare erfarenheter av. Men min uppgift var ju bara att le och läsa av manuset som rullade framför mig i en teleprompter, så hur svårt kunde det vara? studio Det visade sig vara svårt, och mycket utmattande. Även fast ens ända uppgift är att läsa en rullande text i ca 1 minuters tagningar framför sig gör man fel gång på gång. Vissa ord hoppar man över, vissa uttalar man fel, och allt som oftast blir rytmen i ens läsande ojämn och man hör ”cut!” från regissören. Också ens Engelska uttal är inte perfekt alla gånger eftersom man inte talar språket som modersmål. Speciellt vi som finlandssvenskar har svårt att få till en intressant tongång eftersom vårt naturliga tal har en mycket monoton ton – Inte som rikssvenskan som naturligt går upp och ner och passar mycket bättre till videoinspelning. Vad som krävs är att man frångår sitt naturliga sätt att tala och istället följer regissörens instruktioner. Detta är ofta mycket obekvämt, men nödvändigt. Hemligheten att bli bättre är tyvärr bara öva, öva och öva. Knepet är att läsa texten högt själv eller inför andra även fast det känns lite dumt.

Simon_Review

För dessa 28 videoföreläsningar som var mellan 7 och 10 minuter, filmade vi 10 timmar per dag, fem dagar i streck. Detta var oerhört tungt. I genomsnitt tog varje video ca fyra tagningar med i best case en tagning och i worst case 9 tagningar. Personligen skulle jag inte överleva en sjätte dag av filmande med denna intensitet, vilket började synas i de allra sista videorna där ord och uttal helt enkelt föll bort på grund av utmattning. Efter filmandet var klart väntade en månad av post produktion skött av produktionsbolaget. I detta steg klipper man ihop de relevanta delarna, ställer in ljus och filter och sätter till eventuell pop-up text och andra visuella effekter.

När videofilerna var färdiga återstod bara att skapa själva Coursera kursen. Coursera plattformen är lite som en blandning mellan youtube och Moodle. Man kan ladda upp videon, skapa övningar, forum och så vidare. Gränssnittet är enkelt och man lär sig det ganska komplett efter en dags klickande. Efter allt detta arbete lanserade vi kursen ”Development of Real-Time Systems” som nu har varit online sedan Maj 2016 och har för tillfället över 3500 aktiva studenter.

Kursen finns tillgänglig och är helt gratis för alla på adressen:

https://www.coursera.org/learn/real-time-systems/home/welcome

Jag svarar gärna på frågor på sholmbac@abo.fi


– -Simon Holmbacka

Vårdekonomi och konkurrensutsättning

”Den finländska vårdbranschen är ovan med konkurrens. Internationella företag med tillräckligt kapital för att klara av att driva mindre enheter med minusresultat under några år vinner anbudstävlingar över lokala bolag när kommunerna konkurrensutsätter och upphandlar sin vård.

Bolagen som nu gör investeringar i på den finländska vårdmarknaden är ofta bolag som kommer från finansmarknaden i jakt på en nya, rätt oprövade marknader. De har redan finansiella resurser – de behöver inte söka finansiering för att starta sin verksamhet utan kan direkt börja ge anbud.

– Att de har kapital betyder att de kan operera på tekniskt minus under en längre tid om det behövs, säger Jean Claude Mutiganda, doktor i redovisning och universitetslärare vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi

Mutiganda har studerat vårdmarknaden och vårdlösningar över hela världen. Han säger att den finländska situationen inte är usel, jämfört med de flesta andra länder, men att man kommer att försätta sig i en svår situation om man inte bättre lyckas samordna upphandlingen, upphandlingsvillkoren, lagstiftning och se till att den kunskap som behövs finns på rätt ställe.

Ett av de centrala problemen är små kommuner som insisterar på att själva sköta upphandlingen av sin vård. Det är särskilt små kommuner utan tillräcklig kunskap och tillräckliga resurser för att sköta upphandlingen som de aktörer som söker vinst på vårdmarknaden är ute efter. Det betyder inte att stora bolag inte också skulle söka sig in på, och exploatera större kommuners vårdmarknader.

– Först måste ett bolag med bas i utlandet identifiera sin omgivning. De måste få folk som känner systemet bäst på sin sida. Det vill säga en eller några läkare, tjänstemän eller beslutsfattare.

– Beslutsfattare är sällan insatta eftersom de byts ut vart fjärde år, vilket är en del av problemet – alltså att de inte är insatta och fattar beslut om frågor de inte förstår.

– Eftersom lagen om konkurrensutsättning kräver att alla tjänster ska upphandlas på nytt regelbundet (VARJE ÅR??) får bolagen snart en möjlighet att göra ett bud. Kommunerna tenderar att vara för lösa i sin beskrivning om vad som ska skötas av ett bolag som till exempel driver ett åldringshem, och sedan slår kommunen också fast att är det priset som avgör vem man köper tjänsten av.

  • Om priset är det avgörande kriteriet gäller det för bolaget som vill in på marknaden att bjuda lägst. Hur lågt man måste bjuda får man reda på att gå igenom de öppna handlingarna i handelsregistret eller alternativ söker man i kommunens öppna arkiv. På det sättet får man fram vad som är det historiskt lägsta anbudet.

– Utifrån den siffran vet man att ingen kan bjuda så lågt mera. Det är ett pris som tjänsteproducenterna inom som bara verkar inom en kommun inte längre kan erbjuda eftersom uppgifterna olika enheter förväntas göra har blivit fler och dyrare. Det är omöjligt att göra vinst på så låga försäljningspriser även om man inte har några administrativa kostnader och minimal bemanning.

– Sedan har stora bolag affärsjurister som är mycket duktiga på att skriva kontrakt. Man ger ett anbud som inte nödvändigtvis innehåller alla produkter. Men de som produkter som uteblir, och som kommunen kanske missade att uteblev, tvingas kommunen ändå köpa eftersom lagen kräver att kommunen tillhandahåller de tjänsterna. I och för sig har kommunerna vaknat en aning och börjat kräva paketpriser. Men vårdbehovet är olika för olika personer vilket gör det mycket svårt att uppskatta ett heltäckande behov som inte totalt sett blir omöjligt dyrt.

Ifall vårdbolaget får en patient som kräver tyngre vård har bolaget rätt att tacka nej. Kommunen måste i alla fall köpa vård åt patienten. ”Vi tog emot en farbror i det här skicket – men nu är han i en annan vårdklass – var så god och ta honom tillbaka.”

– Den farbrorn kommer ändå att behöva vård, och det genast. Och lagen kräver att kommunen köper den vården åt honom. Och upphandlingen av den vården riskerar att bli ofördelaktig för den köpande parten, särskilt om upphandlingen måste göras snabbt och det hela är sent påkommet.

  • En av orsakerna till att det kan gå så här är att det finns folk i nyckelpositioner utan någon klar insikt om vad de betalar för. Sedan verkar bolaget de betalar till inte heller gå på vinst eftersom de skatteplanerar kreativt. Det är olika bolag som står för vården, städningen, maten, och så vidare – men de hör alla under samma ägare.

– I och för sig är det inget dåligt med konkurrens, tvärtom, den kan tvinga system att fungera effektivare, det vill säga man får mera ut av samma resurser. Men det är alltså inte tävlingen som är problemet här. Problemet är att lagstiftnigen i kombination med dålig samordning gör att krafter som vill exploatera systemet med dess brister har ett öppet fält. Och nu betalar hela samhället.”

Läs mera i Meddelande från Åbo Akademi, 13.11.2014, Himmelriket för den son vill göra vinst. /Text: Markus Prest.

Om tid, kall och arbetsplaner – undervisningens dimensionering och kvalitet

Flumhumanisten ser sin kollega Excel-ingenjören på studentrestaurangen och störtar andfådd fram till hans bord: ”Har du hört att det finns chefer vid ÅA som för en kurs på 5 sp med flera hundra deltagare endast godkänner 120 h arbetstid i arbetsplanen på 1600 h? Jag menar … med den sortens matematik … nån stackars lärare kan ju i teorin komma att undervisa 13 sådana kurser per år!” ”13.33 för att vara exakt”, säger Excel-ingenjören. ”Låter effektivt. Det löser en hel del problem med finansieringen av verksamheten.” ”Men … ingen människa kan ju klara av det! Inte en gång och inte 13-nånting gånger! Och samma sak nästa år!” Flumhumanisten låter gråtfärdig.

”Hur så inte?”, frågar Excel-ingengören. ”Låt mig se … ” Han öppnar sin laptop och börjar knacka in något i rasande fart. ”30 h föreläsningar, 90 h återstår … 10 h förberedelser … man hinner kolla genom powerpointen från ifjol så man vet vad man ska prata om … 80 h återstår … 10 h extra om man ska uppdatera nåt … 70 h återstår … Jo, det går riktigt finemang!”

”Men tenten, att rätta tentamina för flera hundra deltagare! Och några tiotal av dem kommer att behöva tenta om! Och alla övningarna under kursens gång! Och den där tentamen ska ju planeras också! Och man ska ju hålla kontakt med deltagarna!” ”Du har så rätt”, säger Excel-ingenjören, ” den där tentamen måste planeras också. Vi reserverar hela 10 h för det. Väl planerat är hälften gjort. Men att rätta tentamina är såååå 90-tal! Det finns system som kan rätta dem automatiskt, och resultatlistan kan exporteras direkt till Excel. Det ger 0 h för att rättningen, 10 minuter för att importera filen och att granska resultatet.”

”Men det där går väl bara med flervalsfrågor”, försöker Flumhumanisten invända. ”Inte alls, jag har ett system som rättar kod också. Både Python, Java, C och C++ understöds. Att planera tentamen och koda det system som granskar koden tar nog aningen längre … vi reserverar 20 h för det … 50 h återstår! Nej, 49 h och 50 minuter. Dem kan jag använda till att planera kursövningarna. De rättas ju av samma system. Allt sker via nätet. Jag behöver varken träffa deltagarna eller förklara nånting för dem eller se på deras patetiska lösningsförslag. Mitt system kommer att ta hand om ALLT, precis allt!”

”Men … mina kurser har ingenting att göra med giftiga ormar eller Sumatra eller vad-det-nu-var som du nämnde! Tänk om kursen går ut på att analysera invandringens effekt på demografin och ekonomin … eller hur Den Poetiska Eddan har inverkat på 1800-talets nordiska litteratur … eller epistemologi … eller ontologi …”

”Aldrig!”, ropar Excel-ingenjören, ”Aldrig att det sitter hundratals deltagare på en kurs om Den Poetiska Eddan!! Men inom t.ex. ekonomi eller naturvetenskaper … det går nog att fixa. Inga problem. Man får bara lite fundera hur man formulerar frågorna … typ … invandringens effekt på ekonomin i ett 20-årsperspektiv är a) positiv b) neutral c) negativ d) vet ej. Piece of cake!” Men han talar till sin laptop. Flumhumanisten har bytt bord.

I det nya bordet sitter Labbrocken som har tjuvlyssnat diskussionen. ”Vet du, jag håller helt med dig”, säger hon. ”Om jag tänker på våra kurser så är de nog resurskrävande. Föreläsningarna ska hållas och förberedas noggrant, och uppdateringen tar sin tid, eftersom hela området utvecklas med himla fart. Och så måste vi ha de praktiska labbarna, och där ryms det endast ett bestämt antal deltagare åt gången. Försöker man tvinga dit flera blir det en säkerhetsrisk. Och det krävs personal som ska handleda de där labbarna. Minst 2 av oss ska vara på plats samtidigt. Och så ska deltagarna skriva sina labbrapporter, och de måste granskas och bedömas. Och så kommer tentamen, som inte kan ha flervalsfrågor. Vi måste försäkra oss om att deltagarna har förstått sig på alla skeden av processerna och de kausala sambanden. Minst 300-400 persontimmar krävs för en sådan kurs.”

Flumhumanisten suckar av lättnad. Här förstår någon henne. Hon har alltid ansett sig vara en kulturbärande och kulturförmedlande aktör, fast på sistone har hon ofta känt att ledningen mera sett på henne som en utgiftspost. Hon har sett framemot att få introducera sina studerande till idéhistoriska tankegångar och till klassiska litterära mästerverk, hon älskar ögonblicket när någon av hennes adepter har insett sammanhang och hittat mönster i hur vi tänker och handlar, och brinner nu av iver att få utveckla dessa, helst med sin lärare som villig åhörare. Det är hennes viktigaste arbetsuppgift.

Att försöka forcera tankegångarna om Den Poetiska Eddans inverkan på senare litteratur ner på en powerpoint som omvandlas till pdf för nätet har varit tungt nog, men ett flervalsprov … då pratar man om ett helgerån. Hon vaknar till när Labbrocken säger: ”Jag har blivit välsignad med en chef som inser att om man får betalt för 1600 h så ska man inte behöva jobba mer än 1600 h. Det är ju den planen som ska följas, eftersom de gamla undervisningstaken är gammalmodiga. En stor del av vår undervisning har ju de facto bytt skepnad, och i stället för att stå i föreläsningssalar, datorklasser och laboratorieutrymmen dagarna i ända jobbar vi en hel del med att producera material som ska stöda lärande, med att handleda studerande, besvara studentmejl … och oj, det skulle vara roligt att hinna forska också. Eller ens hinna läsa vad andra har kommit fram till.

Våra chefer inser allt det där, och varje år kollar vi i utvecklingssamtalet hur det har gått att följa arbetsplanen och ändrar den vid behov. Precis som sig bör.” Flumhumanisten ler varmt. Underbart att det finns chefer som vet att 1600 timmar betyder 1600 verkliga, konkreta timmar bestående av sextio minuter var. Inte sjuttio, inte hundra, inte tvåhundra. Men länge hinner hon inte njuta av känslan, Excel-ingenjören har blivit klar med sina kalkyler och tränger sig på.

”Hörni, jag har räknat färdigt och det ska nog gå!! Och allt går att förverkliga på 1600 h! Man har tre kurser per period, och de ska alla följa exakt samma format: 30 h föreläsningar, 20 h förberedelse, 10 h tentplanering, 40 h planering och kodning av uppgifterna, 5 h för att uppdatera Moodle-sidorna, 5 h för att planera, utföra och granska kursfeedback, 5 h för att besvara frågor på kursanslagstavla, det lämnar ännu 5 h för att koordinera arbetet med kolleger … nej, 4 h 50 minuter, för de där tentresultaten ska exporteras och skickas vidare … men det blir nog bra. Det blir 12 kurser under året, och så har vi den trettonde under sommaren, precis som regeringen önskar.

Dessutom ryms de kalkylerade 13 x 30 h närvaroundervisning, som ger 390 h, riktigt fint inom undervisningstaket som det gällande avtalet specificerar, 392 h, som nu med det nya konkurrenskraftsavtalet ska förresten höjas till 396 h! Skönt med chefer som vågar vara innovativa och moderna! Hög tid att införa lite businesstänkande i högskolorna! Det förbereder gänget för det verkliga arbetslivet! Return of investment … och av 1600 h totalarbetstid blir det ännu 40 h över per år, då hinner man gå på toaletten, hur många minuter blir det per arbetsdag …?”

Men han talar till väggarna. Labbrocken och Flumhumanisten har flytt, den ena till laboratoriet där hon borde kontrollera det kemiska lagret före höstens stora labbkurser, den andra till sin forskarlya där de tjocka opusen ser förebrående på henne i de överfyllda bokhyllorna: hur många timmar har du tänkt reservera för tanke, fördjupning och reflektion i din arbetsplan? Hur många timmar tänker du spendera med oss?

Lektorsföreningen vid Åbo Akademi, styrelsen 2016

  • Johan Werkelin, ordförande
  • Lena Marander-Eklund, sekreterare
  • Mårten Björkgren
  • Mira Karrasch
  • Jonas Lagerström
  • Annamari Soini

Grattis till årets lärare och handledare!

Årets lärare och handledare utsågs igår och förrgår på Akademins inskriptioner. Vi gratulerar Frank Pettersson, värmeteknik, Mia Österlund, litteraturvetenskap, och Ann-Sofie Smeds-Nylund, allmän pedagogik!
Studenternas motiveringar till varför de är bra lärare och handledare kan läsas här.
(Både årets lärare och handledare nomineras av studenterna; årets handledare nomineras i studieklimatundersökningen).

Även övriga pristagare gratuleras!

Här kan vi läsa inlägg i bloggen av tidigare års lärare och handledare!

Konstnärligt arbete, akademisk undervisning och lärandemål

Undertecknad lever ett i akademiska sammanhang lite ovanligt dubbel- eller kanske till och med trippel- liv. Detta leverne präglas dock inte av hemlighetsmakeri eftersom både mitt höger- och mitt vänsterprassel till och med finns inskrivet i min arbetsbeskrivning, då hälften av min tjänst är konstnärligt arbete, hälften undervisning. Konstnärligt är jag verksam dels som körledare, dels – ibland – som kompositör. Den andra hälften av mitt arbete består av akademisk undervisning i ämnet musikvetenskap. Som en del av den kurs jag går i universitetspedagogik ska jag nu i bloggform försöka utreda vad Ulf musikern eventuellt kan lära Ulf läraren och tvärtom.

För läraren är det en vanlig fälla att tänka för mycket på vad läraren gör i stället för på vad studenterna gör och vad de lär sig. Vid studiet av universitetspedagogikens modul 1 stod det klart för mig att jag ibland som lärare gjort mig skyldig till just detta misstag. En körledare blir (om hen inte är obotlig narcissist) hela tiden väldigt konkret påmind om att det är hens uppgift att få sina adepter att prestera sitt bästa. Till körledarens arbete hör naturligtvis att själv att ha en klar och strukturerad uppfattning av hur musiken skall tolkas. Men så måste man också ta ställning till hur den ska förmedlas och kunna förmedla den till sångare och publik. Mycket handlar då om att inspirera och intressera, att samspela med körsångarna. Här finns många levande, flyktiga, svårfångade, improvisatoriska moment, som kan vara nästan omöjliga att fånga i fasta direktiv eller metoder. Kanske Ulf läraren kan ta lite lärdom av sin inre dirigent och bli lika fokuserad på och lyhörd för studenternas prestationer som han -förhoppningsvis- är som kördirigent?

Det konstnärliga arbetet är till stor del intuitivt och känslomässigt, fast det kräver disciplin och uthållighet. Inom akademisk undervisning kan kanske finnas liknande intuitiva element, och jag som är verksam också med konstnärligt arbete, har spontant sett dessa delar av undervisningen som självklart viktiga: det spontana samspelet med studeranden, entusiasm för ämnet, uppmuntran; ideal som ibland varit rätt svåruppnådda i vardaglig teoretisk undervisning.

Inom de universitetspedagogiska studierna har man dock närmat sig uppgiften från ett annat håll. I universitetspedagogikens modul 3 har vi hittills fokuserat på formulerandet av lärandemål och kursbeskrivningar och därvid använt oss av bl.a. Blooms taxonomi, som katalogiserar hur kunskap har integrerats i olika nivåer hos den lärande. Jag har varit skeptisk inför tilltron till att välformulerade lärandemål i väsentlig grad skulle påverka inlärningsresultaten. Jag kommer ihåg hur oerhört meningslösa Sibelius-Akademins lärandemål tedde sig för mig själv då jag i tiden avlade ”Körledning A” och ”Pianospel B”. Dessa välmenande floskler hade väl inget att göra med inlärningen, tyckte jag då, de är bara något som bör formuleras eftersom byråkratin av outgrundliga anledningar kräver det. Målen för undervisningen är tydliga och det är inte väl använd tid att grubbla så mycket över dessa formuleringar, bara undervisningen i övrigt är väl planerad och utförd.

Jag har dock småningom under mina universitetspedagogiska studier fått en mer mångsidig uppfattning om lärandemålen och insett att de i bästa fall kan användas till att hjälpa studenterna till reflektion över vad de kan och vill lära sig på en kurs och varför. Vidare kan de i planeringsskedet fungera som självutfrågning för läraren, en checklista som kan hjälpa till att klargöra vad man egentligen vill åstadkomma med sin undervisning. Jag har märkt att checklistan får tankarna in på nya banor och stimulerar till nya grepp i undervisningen. Framför allt har det fått mig att fundera på hurudan examination man borde ha för att i högre grad hjälpa studerandena att själva tillämpa kunskaperna och tänka vidare kritiskt.

Jag har kommit på mig själv med att tänka att man även som körledare djupare borde begrunda vad man egentligen vill åstadkomma. Konsertprestationen är ju det akuta målet, som man ofta närmar sig i en blandning av högsta exaltation och djupaste panik. Men körsångarnas inlärning och körens verksamhetskultur har fler dimensioner än att ta sig fram från den ena kortvariga kicken av optimal musikupplevelse till nästa. Kanske Ulf dirigenten också kan må bra av lite pekpinnar från sin inre universitetslärare?

Planering av en intensivkurs

Välkommen på intensivkurs, 18-20 timmar föreläsning under tre dagars tid! Låter det lockande? Bilden som kan målas upp framför ögonen är att hamna att sitta nästan en komplett arbetsdag på en bänk och bearbeta den strida ström av informationsflöde som utan uppehåll kommer emot. Detta kan i värsta fall få några studerande att osökt tänka på moderna motsvarigheter till metoder som användes under spanska inkvisitionen. Det ovanstående är turligt nog inte en del av marknadsföringen av intensiva kurser, men faktum kvarstår att ta del av en intensiv kurs är en utmaning för deltagande studerande.

Intensiva kurser, som ofta hör till fördjupad nivå, har sin största motivering i optimerad smidighet, dock kanske inte alla gånger i optimerad pedagogisk fullträff. Smidigheten kommer till sin största nytta då en intensiv kurs är ämnad för studerande vilka alla inte hör till det universitet som erbjuder kursen. Studerande från andra städer i samma land, studerande från andra länder samt personal från näringslivet kan lätt motivera sin professor eller chef att delta i en tre-fyradagarskurs där endast en tur- och returresa samt ett par hotellnätter krävs. Intressantare och mera svårlösliga frågor dyker däremot upp kommer när de pedagogiska aspekterna av en dylik kurs börjar diskuteras.

Efter att ha planerat och genomfört några intensiva kurser med olika strukturalternativ och fått feedback från kursutvärderingarna, har vi några recept och förslag på moment som är värda att tänka på då man planerar en intensiv kurs. För att kunna göra jämförelser, anses en ”vanlig kurs” i detta fall en kurs om går några timmar per vecka under ett antal veckors tid, t.e.x en hel period.

Struktur. En kurs som är strukturerad att gå tematiskt framåt på ett logiskt sätt, där nästa föreläsning bygger som mycket som möjligt på den föregående, gör det lättare för studerande att hänga med. Det som i strukturväg mest väsentligt skiljer en intensiv kurs och en vanlig kurs är timplaneringen per dag. Det som väldigt ofta uppmärksammas i studerandes kursutvärdering är hur ”kompakt” kursen är; en alltför ambitiös kursstruktur leder väldigt fort en gäspande publik som inte orkar koncentrera sig hela dagen igenom. Därför är det följande skedet i planeringen att inte förglömma att lägga flera pauser längs dagen, vilka kan var från en halv timme upp till två timmar långa. Under dessa kaffe-,  lunch- och mellan pauser hinner studerande pusta ut, ta igen sig och det vikigaste av allt, att växelverka med föreläsaren samt med varandra.

Kursmaterialet. Efter att en intensivkurs gått igång, går den litet som tåget, dvs stannar kanske inte för varje minsta detalj. Eftersom studerande till dylika kurser oftast har mycket varierande studiebakgrund, behöve de en sportlig chans att hänga med. Därför rekommenderas det att materialet som skall behandlas under föreläsningarna skall finnas tillgängligt på förhand, så att alla får tid att bekanta sig med vad som komma skall. Länkar till föreläsningsmaterial och kursböcker kan lätt laddas upp på Moodle, dit studerande från hela Finland torde kunna logga in. För deltagare från utlandet samt näringslivet kan olika molntjänster användas, där t.ex. Funet FileSender program kan användas riskfritt då det är ett verktyg ämnat för okommersiella universitetsändamål. Man kommer lätt åt FileSender-programmet via ÅAs hemsida.

Gästföreläsare. I mån av möjlighet, gästföreläsare med olika bakgrund luckrar upp dagen då studerande får ta del av flera typer av undervisningsinnehåll och stilar, allt från djupa teorier till näringslivets tekniska problem och lösningar. Därtill kan experter på olika områden smidigt belysa sina särområden och studerande kan få svar på mycket specifika frågor. Ibland har till och med potentiella kommande sommarjobb diskuterats. En ny input till variation i intensivkursföreläsning hände förra våren. Vår färska doktor föreslog att bryta de långa sittsessionerna genom att ta laboratoriet in till föreläsningssalen. Där gjorde han en praktisk demonstration av det han nyss föreläst om. Hans föreläsning gillades skarpt, vilket kan ses av bilden här nedan.

Föreläsning/seminarie över nätet. En direktsänd videokonferens eller föreläsningar som är bandade på förhand har säkert sin plats, men under intensiva kurser ger aktivt deltagande ”live” på plats en spontanitet som moderna verktyg (ännu) inte kan förmedla. Däremot kan Adobe Connect och andra program med fördel användas, t.ex. vid kursens seminariedel, där studerande håller sina seminarier på ÅA eller från en dator varifrån som helst i världen. Inte ens studerande som deltagit i seminarietillfället från Syd-Amerika har vållat några större tekniska problem.

Till sist, kom gärna med kommentarer och synpunkter, egna erfarenheten eller tankar som ni fått när ni läst igenom detta inlägg. Vi kommer fortsättningsvis erbjuda intensiva kurser och nya synvinklar tas öppet emot.