När jag anmälde mig till kursen HRM hade jag egentligen ingen klar bild av vad ämnet går ut på. Människor så klart, och hur man styr de mänskliga resursena i ett företag. Lär man sig att bli en bra ledare som ”använder” sina anställda på ett effektivt och hållbart / hänsynsfullt sätt? Eller är fokuset på att förstå teorierna?
Efter första föreläsningen har jag fortfarande inte en klar översikt om vare sig ämnet eller kursinnehållet.
HRM står för Human Resource Management, ett bra namn som påminner en om att människorna är en viktig resurs för företaget. Det blir nog mycket teorier, men hoppeligen ochså praktiska och konkreta problem att försöka sig på. Den bild som framstår är att HRM handlar bland annat om en organisations medarbetaren och utvecklingen av personalen och själva verksamheten.
Genom att bena ut HRM begreppet vidare har jag lyckats få en första uppfattning om vad ämnet kommer att handla om. Med hjälp av kursbokens beskrivning av de olika delarna i begreppet får jag denna bild (Lindmark & Önnevik, 2011):
1. Human – delen handlar om att man skall se den som är arbetstagaren som en människa som inte bara är där för att arbeta utan också har egna känslor och behov. Det är viktigt att se på människan på detta sätt och ta i beaktande dess behov och känslor för genom bra motivation och uppmuntrande kommer arbetstagaren att prestera bättre. Denna del handlar också om hur man skall utnyttja de mänskilga resurserna för att göra en effektiv och lönsam verksamhet. För att utnyttja de mänskliga resurserna till det mest effektiva sättet måste man komma ihåg att varje människa är unik och som ledare är det viktigt att se varje människas egna förmågor och hur de kan utvecklas.
2. Resource – denna del är den ”kalla” delen där människan är helt enkelt en resurs så som alla andra resurser i en organisation. Man kan t.ex. utveckla personalen genom olika slags utbildningar som kan, på längre sikt, ses som investeringar. Genom en investering i utbildning så ökar organisationen på utvecklingen av personalen och tillika så känner personalen sig bra då organisationen sätter pengar och tid på dem. På samma gång kan en investering också leda till en kostnad om t.ex. en arbetstagare väljer att lämna organisationen innan satsningen har gett tillräcklig utdelning.
3. Management – den delen av begreppet kan delas vidare in i fyra olika områden; ledarskapsteori, politik, ledarförmåga och kontroll. Management som ledarskapsteori är då en ledare har bra kunskaper om ledarskap. Ur ett ledarförmågasperspektiv har ledaren bra utgång att vara en ledare dvs. kan agera på rätt sätt, handskas med andra åsikter, göra sin egen arbetsinsats och arbeta under stress och tighta deadlines. Management som politik är t.ex. en sådan ledare som känner bra till och har en god uppfattning om de oskrivna normerna i en organisation och kan påverka hur saker och ting styrs och planeras. Ur ett kontrollperspektiv är ledaren någon som är bra på att kontrollera och uppfölja en organisation. Strukturen och byggnaden på organisationen spelar en stor roll ur ett kontrollperspektiv. Ifall organisationen är alltför stor så kan ledaren inte kontrollera och uppfölja på samma sätt.
Med denna uppfattning väntar jag på en rolig, intressant och lärorik kurs!
Lindmark, A., Önnevik, T. (2011) Human resource Management
// Yana