Vem läser biblioteksbloggar…

Surfade på nätet häromdagen och stötte på ett blogginlägg med rubriken: ”Vem läser biblioteksbloggar?” Det är säkert väl värt att fundera på då man själv står i beråd att starta en och då nya biblioteksbloggar tycks poppa upp som svampar i höstregnet. Finns det läsare för dem alla, kan man undra? Vad har en biblioteksblogg för funktion, vilka når man med bloggen? Det tycks vara så mycket lättare att föreställa sig olika målgrupper för den personliga bloggen än för en blogg som upprätthålls av en organisation.

En enkät som utfördes av Universitetsbibliotekens råd i våras visar att universitetsbiblioteken i Finland faktiskt nu har gått in för att använda sig av sociala medieverktyg både i den interna och externa kommunikationen. Enkätresultatet kan läsas, talande nog, på rådets egen blogg:  http://synblogi.wordpress.com/2011/07/01/sosiaalisen-median-kaytto-viestinnan-tukena-suomalaisissa-yliopistokirjastoissa/. För närvarande upprätthåller 6 bibliotek s.k. allmänna biblioteketsbloggar och 7 bibliotek har startat bloggar för specifika ändamål såsom t.ex. flyttningsprojekt. Ännu under år 2011 planerar 10 bibliotek starta någon form av blogg. Framtiden får utvisa hur livskraftiga dessa bloggar kommer att vara.

Bloggen som kommunikationsverktyg är mycket krävande. När en blogg är som bäst är den  underhållande, informativ och framförallt interaktiv. Den stimulerar till kommentarer och väcker diskussion.  Bibliotek utvecklas bäst i dialog med användarna. Man kan därför tänka sig att en blogg är ett ypperligt hjälpmedel för biblioteksutveckling.

Återkommer till frågan: ”Vem läser biblioteksbloggar?” Frågan är förmodligen felställd och borde snarare lyda: ”Vem vill delta i ett bloggsamtal med oss?” Kanske du?

Pia Södergård, överbibliotekarie