Emotionell intelligens vid rekrytering

Jag läser en nätkurs ”individer och grupper i organisationer” just nu. Där stötte jag i ett kapitel om känslor i Stephen P Robbins & co: 2010, Organizational Behaviour (s 213-215) på poängen med emotionell intelligens.

Emotionell intelligens, EI, är ett redskap med vilket man kan mäta en individs medvetenhet om egna känslor, kunskap att spåra känslor i andra och klara av att upptäcka signaler och information som levereras med känslor.

Stephen P Robbins & co menar att emotionell intelligens har en betydande roll i arbetsutförandet. Enligt en studie redogjorde för att det är EI och inte IQ som karakteriserar hög arbetsinsats. Därför kan man anta att det skulle vara en poäng att mäta emotionell intelligens vid rekrytering.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Emotionell intelligens vid rekrytering

  1. Daniel Särs skriver:

    Det här med emotionell intelligens låter mycket attraktivt och åtminstone på ett teoretiskt plan är det också en intressant tanke. Enligt det jag känner till finns det tyvärr inte något brett stöd för teorin om emotionell intelligens inom den psykologiska litteraturen. Ett av de större problemen är att EI är väldigt svår att bedömma en individs EI.

Kommentarer är stängda.