Slavar och rekrytering

HRM och slavar brukar inte ofta nämnas i samma tillfälle, men det gjordes på föreläsningen den 27.3. Kändes lite konstigt att diskutera det då slavarna inte behandlades som människor, utan levde i sämre förhållanden än boskapsdjuren i Finland gör. Men riktigt intressant diskussion blev det och skall komma ihåg de olika idéerna ifall jag någon gång startar en bomullsplantage.

Men nu lite om rekrytering. Jag har sommarjobbat sen jag var 13 år gammal och de senaste 3 åren jobbat vid sidan av studierna och en gång har jag blivit antagen till ett jobb via någon form av rekryteringsprocess.  Oftast har jag känt personen som anställer och då har det inte krävts mera än ett samtal och jobbet varit mitt. Hela två intervjuer har jag varit på och fått jobbet 50 % av gångerna. Så alltför mycket erfarenhet av rekrytering har jag inte. Det jag märkt under de år jag jobbat att walk-in metoden fungerar bäst. Fyller man i någon blankett via nätet så försvinner ansökan bland 1000 andra ansökningar, men ringer man eller skickar mejl till den som anställer personal och frågar ifall de har användning för en ivrig arbetare, så brukar det, åtminstone för mig, sluta bättre. De flesta i vår ålder har rätt liknande CV: student, några hundra studiepoäng, lite jobb vid sidan om + sommarjobb, men om man själv tar kontakt så syns man ur mängden.

-Daniel

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.