HRM och den första föreläsningen (framför allt McDonalds)

Human Resource Management är ett väl använt ord för dagens personalavdelningar i företag och organisationer. HRM kombinerar det produktiva (den ”kalla” strävan efter så hög effektivitet som möjligt) med de verkliga anställda människorna (tankar, känslor, förhoppningar, relationer osv) och deras möjligheter att utföra arbete (Lindmark & Önnevik 2006, 24-25). Dessa två kan betraktas som motsatser. Att förena dessa två på ett smidigt sätt är det som HRM handlar om. Det hör till ledningens uppgifter att ta itu med detta.

Förutom att vara vinstinriktade måste ledningen också se till personalens välmående. Ledaren måste kunna observera och förstå personalens arbetsprocess och organisationskultur. Varför någon beter sig på ett visst sätt i en viss situation. Jag är övertygad om att uppgifter inom HRM kan vara ganska svåra och framförallt kräva mycket av ledaren. Det räcker inte att ledaren innehar en viss kunskap om ledarskapsteorier och företaget, utan ledaren bör även ha vissa personlighetsdrag. Dessutom måste ledaren försöka att vara objektiv in i det längsta. Ledaren bör kunna kombinera många olika aspekter för att få en fungerande helhet.

Taylor, Weber, Fayol och Mayo är alla forskare som har utarbetat teorier om hur de anställda och produktionen inom ett företag skall organiseras på bästa sätt (Lindmark & Önnevik 2006, 32-33). Jag tror att man bör anpassa samordningen av personalen till vilken typ av företaget är, samt till hur motiverade de anställda är i sina arbetsuppgifter. Ju mindre motiverad personal, desto större disciplin och specialisering krävs i arbetsordningen (detta gäller inte alla företag men man kan säkert se vissa likheter). Jag tror till exempel att en orsak till McDonalds framgång är just det sättet som arbetsuppgifterna är uppdelade på, enligt Taylors Scientific Management. Det leder till att arbetet kan utföras effektivt och därmed motsvara konceptet. Tack vare Scientific Management uppbyggnaden är det även enkelt att övervaka arbetet. De flesta som jobbar på McDonalds är unga människor. Arbetet i sig motiverar oftast inte, utan motivationen grundar sig i lönen och kanske arbetskompisarna. För många som jobbar på McDonalds är detta också deras första arbetsplats och därmed första erfarenhet av arbetslivet. I och med specialiserade arbetsuppgifter går det snabbt att skola upp arbetarna och de tilldelas en passlig mängd ansvar. Jag tror att det krävs denna typ av Scientific Management för att hålla kvar motivationen och hålla ordningen på McDonalds, just för att arbetarna ofta är unga och oerfarna men samtidigt skall utföra ett effektivt arbete.

Man kan också anse att McGregors teori om människosyn X och Y passar in i McDonalds exemplet. I detta fall ser McDonalds ledning på sina arbetare ur ett människosyn X perspektiv. Mängden ansvar som arbetarna tilldelas kan i början av anställningen kännas motiverande och spännande, men efter ett tag görs uppgifterna på rutin medan nytt ansvar inte dyker upp. Arbetsledarens roll som övervakare och högre inom hierarkin är tydlig. Arbetet blir tråkigt och arbetaren utför endast de uppgifter som han eller hon måste (=arbetaren blir ”lat”). Detta är nog ett skäl till att arbetarna på McDonalds ofta slutar efter en ganska kort tid och nya människor anställs. Detta leder i sin tur till att arbetsledarnas inställning gentemot de anställda påverkas och en enskild anställd anses knappast som värdefull för företaget, eftersom att han eller hon antagligen kommer att säga upp sig inom snar framtid.

/ Josephine

KÄLLOR:

Anders Lindmark & Thomas Önnevik (2006): ”Human Resource Managemnt – organisationens hjärta”. Publicerad av Studentlitteratur 2006.

Bild från Flickr.com, The Commons.

Om joakers

Jag heter Josephine. Studerar Företagets organisation och ledning som huvudämne.
Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på HRM och den första föreläsningen (framför allt McDonalds)

  1. Tette skriver:

    Intressant sätt du beskriver HRM på i början av texten. Gör det hela mycket klarare för någon som kanske inte riktigt vet vad HRM handlar om 🙂 Jag hittade också kursboken, fanns ju hur många som helst av den på ASA-bibban, så nu har vi åtminstone 2 böcker inom gruppen!

Kommentarer är stängda.