Rekrytering > effektivt arbete > belöning > motivation

Vid rekrytering behöver företaget ta sig en titt på vilken sorts person som behövs till företaget. Är det en person som kan passa in i organisationskulturen eller är det en person/personer som kan bidra till en utveckling av företaget?

Annonser, intervjuer och undersökningar bör sedan utgå från de nämnda aspekter och matcha de rätta personerna med företaget eller organisationen. Det är den första delen av HR-cykelns behandlande av arbetsutövande. Den andra delen omfattar introduktionen och inlärningen som de nyanställda ges. Detta kan se mycket olika ut beroende på företag. Vissa företag satsar mycket på personalens inlärning och utveckling, eftersom att det ses som en investering. Andra företag anser att personalskolning endast är en extra kostnad i resultaträkningen och satsar därmed inte så mycket på dem (Lindmark & Önnevik 2006, 71-72).

Jag tycker personligen att företag borde ta personalens inlärning och utveckling på största allvar och se det som en investering i företaget. En välutbildad och självsäker personal kan bidra till ett sparande i slutändan för företaget, oönskade misstag (till följd av okunskap) kan undvikas och arbetet utförs mer effektivt. Dessutom är personalen enligt mig företags viktigaste resurs och viktigaste källa till god konkurrenskraft så varför inte satsa på dem?

I samband med veckans tema rekrytering togs även belöning upp. Belöning utvärderas från prestationen (Lindmark och Önnevik 2006, 71). En extra belöning från företaget till sin personal kan fungera som ett lockbete, i motiverande syfte. Företaget vill få personalen att arbeta på samma sätt även i framtiden. 28.3 publiceras en notis på Vasabladet.fi som berör detta. Staden Vasa har utdelat bonuslöner för sammanlagt 1 miljon euro åt anställda inom den tekniska sektorn och affärsverksamhet. Anställda inom andra områden, som till exempel utbildning, sjuk- och socialvård, kultur och fritid har inte fått någon bonuslön alls. Bonuslönerna har utdelats trots att staden är i en sparsituation och förväntas spara 5 miljoner euro under det kommande året.

Notisen gjorde mig lite upprörd. Ifall privata företag väljer att belöna vissa av sina anställda är en sak, men att statliga anställda belönas olika är orättvist. Jag tycker att synen på hur man prioriterar arbete är förvrängd. Inte konstigt att man hela tiden hör skräckhistorier om sjukvården när de anställda behandlas på detta vis. Många utför ett tungt och ansvarsfullt arbete och det är antagligen svårt att hålla motivationen uppe och bry sig när uppskattning för arbetet inte fås. Jag vill citera en av kommentarerna till denna artikel: ”Hopps att jag inte blir sjuk, eller åldras hastigt, eftersom personalen jag möter inom dessa sektorer inte är motiverad att jobba effektivt…”

Samtidigt förstår jag också att dessa bonusar behövs för att locka arbetare till tekniska och affärsmässiga sektorer och få dem att stanna där. Ifall de privata företagen kan erbjuda bättre löner än staden så är det väl klart att folk söker sig till företagen hellre än staden.

/ Josephine

Källor:

http://www.vasabladet.fi/Story/Default.aspx?linkID=229612& publicerad 28.3.2013, läst 2.4.2013.

Anders Lindmark & Thomas Önnevik: ”Human Resource Management – organisationens hjärta”. Utgiven av Studentlitteratur 2006.

Om joakers

Jag heter Josephine. Studerar Företagets organisation och ledning som huvudämne.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Rekrytering > effektivt arbete > belöning > motivation

1. Peter skriver:

Nyheten gjorde mig också fundersam. Jag undrar hur Vasa stad lyckas förklara detta för deras arbetstagare – dvs även om bonusarna skulle vara totalt berättigade och alla värda bonusarna, kan ju det faktum att vissa branscher helt faller utanför bonusarna leda till att just branscherna utanför blir verkligen besvikna… omotiverade…

Kommentarer är stängda.