Arbetsmiljön och stress

Under industraliseringen på 1800-talet blev arbetsmiljön allt viktigare. Arbetsmiljön spelar en stor roll när det handlar om HRM. Motivationen och engagemanget ökar då organisationen har en god arbetsmiljö. I en organisation är det ytterst viktigt att personalen mår bra både psykiskt och fysiskt. Genom att framföra ett bra arbetsmiljöarbete kan man minska på sjukvaro, frånvaro och öka på produktionen och göra arbetsplatsen mer trivsam. Om arbetsomgivningen inte fungerar är det sannolikt att personalomsättningen är hög vilket gör att både kostnaderna blir större och produktiviteten lägre. Det är viktigt att en organisation jobbar både med att förebyggande arbetsmiljöarbete och kunna handskas med aktuella fall t.ex. om det händer en olycka.

En av de vanligaste arbetsmiljöfaktorerna som förekommer är stress. I dagens läge hamnar väldigt många ut för någon sorts stress i arbetet. Själv jobbar jag på vårdhem vid sidan om studierna och har måsta på olika nivåer handskas med stress både negativ och positiv stress. Personalens välmående är inte alltid en prioritet och jag anser att arbetsmiljön skulle fungera bättre ifall man skulle försöka förebygga stress. Det är väldigt ofta som många blir lång sjuklediga p.g.a för mycket stress.

Stress påverkar människor både psykiskt och fysiskt – man blir lättare sjuk och mera emotionell. Såklart så reagerar alla på olika sätt och det finns olika nivåer av stress men det är klart att det  är en otroligt jobbig sak att handskas med.

En individ kan förebygga stress genom att sova bra, motionera, äta hälsosamt och träna mentalt. Om företaget eller organisationen jobbar aktivt med stressförebyggande och individen själv jobbar med förebyggandet så leder det högst antagligen till bättre resultat både i hemmet och inom arbetet.

Från egna erfarenheter så vet jag att faktorerna som minskar på stress spelar stor roll. Hjärnan fungerar inte på samma sätt om man inte alls motionerar och äter oregelbundet och man gör lätt misstag då man är stressad och man presterar inte på samma nivå. Därför anser jag att det är ytterst viktigt att förstå hur mycket stress påverkar en människa och se till att det, inom företaget/organisationen beaktas och tas på allvar!

Lindmark. A & Önnevik . T (2011) Human Resource Management – Organisationens hjärta , Andra upplagan, Studentlitteratur

/Yana

Det här inlägget postades i Arbetsprocessen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar på Arbetsmiljön och stress

1. Peter skriver:

Tack för ditt inlägg – fint med hälsning från vårdsektorn.

2. Peter skriver:

Har du förresten tankar om hur det kunde gå till – dvs att lindra personalens stress?

• ygilbert skriver:

Njaa det är ju en svår sak att handskas med och en av största orsaketna är ju att det inte finns tillräcklig personal. Just nu då det är tight med finansieringen inom vårdsektorn så är det inte en möjlighet att anställa fler. En annan grej som kanske skulle hjälpa är om chefen skulle engagera sig mer i personalens välmående och kolla regelbundet hur man mår och om man kanske kan dela uppgifterna jämnare mellan de anställda?… kanske team building days och strategidagar där personalen får jobba tillsammans med saker på ett annat ställe än jobbet så skulle man kanske få stresset att bli mer positivt? Svåra saker att handskas med och därför är det ett problem men så skulle jag själv försöka göra:)

Kommentarer är stängda.