Rekrytering inom företag

Rekrytering är en process då företaget söker lämpliga personer för att utföra ett visst arbete eller en viss uppgift. Företaget kanske behöver någon slags specialkunskap de inte själva har eller helt enkelt flera händer för att underlätta arbetsbördan på de befintliga arbetarna. Riitta Viitala (2009, 100) betonar rekryteringens inverkan på hela företagets verksamhet. Anställningen av ny personal är en stor investering som påverkar såväl verksamheten och effektiviteten inom företaget. Lyckad rekrytering har en positiv inverkan på verksamheten och dess kvalite medan alla parter, såväl företaget och kunderna som den anställde själv lider av misslyckad rekrytering.

Lyckad rekrytering är alltså viktigt för företagets framgång. Det är därmed inte konstigt att urvalsprocessen då företag anställer nya arbetare är så lång och komplicerad som den är. Först måste företaget informera omvärlden om den lediga tjänsten. Det kan de göra m.h.a. annonser i t.ex. tidningar och på nätet. Syftet är att locka sådana människor som förataget behöver för att fylla den lediga tjänsten. Då  ansökningarna börjar rulla in måste företaget sedan få en överblick av de sökandes meriter för att kunna gallra bort de personer som inte passar arbetsuppgiften. (Lindmark, Önnevik, 2011, 90) Genom meritförteckningar, CV:n, intervjuer, tester och dylikt gallrar sedan företaget antalet sökanden för att hitta den rätta personen för tjänsten. I grund och botten är det vad rekrytering handlar om, att hitta den rätta personen för en specifik post.

Företaget behöver inte alltid anställa personer utanför företaget för att fylla en ledig tjänst, de kan även använda sig av s.k. inre rekrytering, d.v.s. anställa en person som redan arbetar inom företaget.

Företagen kan även outsourca sin rekryteringsverksamhet till rekryteringsföretag. I Finland finns  t.ex. rekryteringsföretag som Monster,  Barona och Sihti.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.