”Treat your emplyees like they make a difference, and they will”

”Treat your emplyees like they make a difference, and they will”

Jim Goodnights, VD för SAS Instuite

Jag läser för tillfälle en bok som heter Kulttuuristrategia av Asta Rossi. Boken är väldigt intressant och det diskuteras starkt om organisationskultur, rekrytering och vilka företag har lyckats med det. För att kunna skapa bonussystem och belöningar ska man ha en fungerande organisationskultur. Enligt Rossi borde företag använda sig mera av ”Giftwork-kultur” dvs. rekrytera sådana människor i organisationen som kan växa med organisationen och att personen har rätta värden och dessa är i balans med organisationen. Många företag använder sig ännu idag av ”kaupankäyntikulttuuri”, de rekryterar sådana personer som har kunskap och erfarenhet för arbetet. För att belöningar ska fungera borde företaget motivera de anställda och se till att personalen har möjligheter att komma vidare i arbetet och belöna de som har lyckats med målen. Enligt mig är det fel att organisationen bara sätter någon slags mål som leder till belöning för anställda utan att diskutera med de anställda. Organisationer borde ha väldigt stark samarbete och lyssna vad de anställda är att färdiga att göra och hur de blir motiverade för att kunna nå målen tillsammans. Motivation är den viktigaste faktorn för belöning och bonussystem, om man är motiverad vill man nå de mål som ges till dig!

/Emma

Asta Rossi (2012). Kulttuuristaretegia. Karitosn Kirjapaino Oy

Det här inlägget postades i Belöning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.