Hälsa och trivsel

En väldigt viktig sag i arbetslivet är hälsa och trivsel. Hur bra man trivs på jobbet avspeglar även hur bra man presterar. Om man inte trivs, till exempel blir mobbad på arbetsplatsen, kan det innebära att jobbmotivationen sjunker och därmed även resultatet i ens jobb. Om man sedan inte har hälsan i behåll så kan man inte göra sitt jobb. Är man till exempel en polis och bryter benet går det inte att sköta de vanliga arbetsuppgifterna. Man kan dock omplaceras till andra uppgifter. På alla arbetsplatser går det dock inte, är man egenföretagare måste man anställa någon att göra ens jobb.

Det är väldigt dyrt för en arbetsgivare då någon är på sjukledighet. Dels måste man betala lön åt den sjuke som inte utför sitt jobb, och dels måste man i vissa fall hitta en vikarie t.ex. lärare. Enligt en notis på www.hbl.fi kostar en sjukledig dag i genomsnitt 300 för arbetstagaren. Detta är väldigt dyrt och man skulle vilja få ner på antalet människor som är på sjukledighet. Enligt artikeln har man i Sverige fått ner på sjukledigheten genom att inte betala ut lön för den första dagen då man är sjuk. Man befarar dock att detta skulle leda till att människor kommer sjuka till jobbet, något som redan nu är ett problem i Finland.

Det finns många aspekter som man kan tänka på om man jobbar med HRM, t.ex. mobbning på arbetsplatsen. Det är något som borde ha nolltolerans och stoppas genast då man märker och hör något. Även om någon kontinuerligt är på sjukledighet kan man kolla upp om den personen faktiskt är sjuk eller har andra orsaker till att vara borta hela tiden. Det kan dock vara svårt för en människa att medge att den blir mobbad, därför är dessa svåra frågor.

Det här inlägget postades i Hälsa och trivsel. Bokmärk permalänken.