HRM – lika tillämpning i alla länder?

Enligt vad jag förstått har HRM en så betydande roll för företag eftersom de anställda utgör en viktig källa för företagets konkurrensfördelar. Alltså hur HRM förvaltas är viktigt för företagets konkurrenskraft.

Det verkar som om den amerikanska synen på HRM och tillämpningen av HRM är mycket dominerande runt om i världen. Metoderna är tillämpade som sådana med tanken ”one size fits all”. Den här tanken har mött kraftig kritik.

Fey, Morgulis-Yakushev, Park och Björkman (2009) jämför i sin studie HRM förvaltning i dotterbolag av multinationella företag och resultaten som dessa bolag uppnår. Dotterbolagen man jämför sinsemellan är stationerade i USA, Ryssland och Finland. Med studien vill man lyfta fram att sättet hur HRM förvaltas borde anpassas enligt det land där företaget är verksamt.

Fey et al. 2009.

Studien fokuserar på 13 olika hypoteser vilka kan härledas ur i modellen ovan. Modellen lyfter också fram deras relation till varandra. Nedan är en tabell på hypotesernas resultat. Fey et al., (2009).

Ur studien framgår att vissa aspekter på HRM är viktigare på grund av kulturella och institutionella skillnader i en del länder än i andra. I Finland bör mycket fokus riktas på kommunikationen eftersom den bidrar till bättre motivation hos de anställda. Orsaken till det här är den låga ”maktdistansen” mellan finländska anställda. Kommunikationen i Ryssland behövs inte i samma mån lyftas upp eftersom ledarskapet där i högre grad är auktoritärt.

Slutligen kan ur studien konstateras att HRM fungerar som en uppsättning verktyg genom vilka de anställdas förmågor och motivation kan förbättras. Dessutom existerar en interaktion mellan förmåga och motivation. När ett företag lyckas skapa sådana förhållanden där de anställda är kunniga och motiverade resulterar det i ett positiv utfall på prestandan som är större än summan av de individuella effekterna. I praktiken innebär det här alltså att de anställda måste ha både förmåga och motivation för att ett företag skall kunna uppnå sin maximala prestanda.

Hela artikeln hittar ni med hjälp av följande information:

Fey, C. F., Morgulis-Yakushev, S., Park, H. J., & Björkman, I. (2009). Opening the black box of the relationship between HRM practices and firm performance: A comparison of MNE subsidiaries in the USA, Finland, and Russia. Journal of International Business Studies, 40, 690-712.

– Annika F

Om annifors

En kandidat i utvecklingspsykologi med strävan efter en magister i organisation och ledning.
Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.