Personlighetstest och attityderna angående dem

Under tidigare kurser i Handelshögskolan har vi diskuterat användningen av personlighetstest vid rekrytering. Ur diskussionerna har jag uppfattat att det är ganska vanligt att ha en någorlunda negativ inställning till dessa test. En möjlighet är att det råder en ganska stor oklarhet och osäkerhet angående testen.

Det diskuterades under en kurs hur personlighetstesten lämpligast utförs. Personlighetstesten brukar ha många frågor som liknar varandra mycket och som sporadiskt dyker upp. Utgående från hur kongruent individen svarar kan en del saker härledas. Om man till exempel i testet försöker svara det man tror att arbetsgivaren är ute efter, är sannolikheten att man svarar kongruent mindre. Det här betyder inte att absolut kongruens är målet, vi är alla olika individer som också i vårt tänkande och kännande är olika. Vissa är mera stabila och kongruenta än andra. Det finns inget rätt eller fel svar då det kommer till personlighetstest.

Det här med rätt eller fel svar blev en het potatis. Många medstuderanden ansåg att det visst fanns rätta svar – de svaren som skulle kvalificera en för arbetet. Jag håller fast vi att det inte finns rätt eller fel svar, utan istället finns det olika personligheter. Om man inte är den personen som företaget söker efter gör man nog sig själv bara en björntjänst genom att försöka passa in i arbetsgivarens ram av eftersträvade personligheter. Tipset är alltså att svara ärligt.

Erlingsson (2008) undersökte attityderna angående personlighetstest vid rekrytering. Deltagarna upplevde personlighetstest som en lämplig urvalsmetod i kombination med intervjuer under en rekryteringsprocess. Ett av kriterierna för att delta i undersökningen att man fått anställningen. Det här tror jag kan vara en orsak till att Erlingsson funnit attityderna att vara såpass positiva.

Enligt mina personliga spekulationer kan det vara svårt för en individ att acceptera att man inte får jobbet på basen av resultatet i ett personlighetstest. Individen har lättare tillgång till diverse coping-mekanismer då man nekats jobbet på grund av exempelvis för lite erfarenhet eller att man saknar en viss kompetens. Det är svårare att hantera att man bokstavligen är ”fel person för jobbet”. Erfarenhet kan man skaffa, lika så kompetens, men vi är vem vi är.

Nedan finns länkat till Jungs personlighetstest. Många av er har säkerligen gjort det redan, men för er som inte har gjort det rekommenderar jag det varmt. Ni kanske till och med lär er något om er själva. Testet är en förkortad versioner av det riktiga, men om ni prövar göra det nu kanske det inte känns så främmande då ni senare möter på testet eller andra personlighetstest.

/ Annika F (A.K.A ”ESTJ. Administrator. Much in touch with the external environment. Very responsible. Pillar of strength. 8.7% of total population.”)

Källa: Erlingsson, Anna. (2008). Pulsen på personlighetstest : Individens upplevelse av och förhållningssätt till personlighetstest. (Bachelor’s Essay) Mälardalen: School of Sustainable Development of Society and Technology : University of Mälardalen.

Om annifors

En kandidat i utvecklingspsykologi med strävan efter en magister i organisation och ledning.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Personlighetstest och attityderna angående dem

1. pbjorkro skriver:

Tack för ditt inlägg. Det är en intressant diskussion som det blir mer av nästa vecka. Skoj om många tar testet så kan vi kolla hur många som håller med test-resultatet 🙂

Jag skall testa nu – få se om jag vill avslöja mitt resultat …

2. Tette skriver:

Jätte intressant test! Tack för linken.

Kommentarer är stängda.