Vad är HRM?

Man kan definiera HRM på två olika sätt. Den första definitionen av HRM är att det handlar om processen att behandla människor i organisationer på ett strukturerat och noggrant sätt. Detta omfattar områdena rekrytering, bibehållande av människor, löner och förmåner, inställning och förvaltning, performance management, förändringsledning och ta hand om utgångar från företaget för att avrunda verksamheten. Detta är den traditionella definitionen av HRM som även får vissa experter att definiera det som en modern version av personal Management-funktionen som användes tidigare.

Den andra definitionen av HRM omfattar hanteringen av människor i organisationer ur ett makroperspektiv, d.v.s. hantera människor i form av en kollektiv relation mellan ledning och de anställda. Detta tillvägagångssätt fokuserar på mål och resultat för HRM-funktionen. Vad detta betyder är att HR-funktionen i dagens organisationer behandlar begreppen folk som gör det möjligt, människoutveckling och fokus på att utveckla anställningsförhållandet så att det uppfyller både ledningens och medarbetarnas önskemål.

I artikeln ”Palvelujen tuottavuus riippuu johtamisesta” (Helsingin Sanomat 31.10.2012) talas det om att inom arbetsintensiva tjänster är nyckeln för förbättring av produktiviteten bra ledarskap. Produktivitetsförbättring i tjänsteutbudet innebär förbättrandet av samarbete, motivation och förståelse för kunder och andra tillhörande faktorer där förmännens arbete har en avgörande roll.

Ingen organisation varar länge utan en fungerande ledning. Därför är rekrytering av chefsbefattningar en viktig fråga som påverkar produktiviteten i utvecklingen. Det svåraste att utveckla en hos en skicklig ledare är personligheten. Därför beaktas särskilt personligheten hos de personer i en arbetsledande ställning vid rekryteringen.

http://www.hs.fi/paivanlehti/mielipide/Palvelujen+tuottavuus+riippuu+johtamisesta/a1351574785249?src=haku&ref=tyoelama%2FKonsultit%2Fa1350702577430

”I believe in the adage: Hire people smarter than you and get out of their way”

–       Howard Schultze, CEO of coffee chain Starbucks (1994)

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.