HRM – varför skulle jag bry mig?

Human Resource Management. Tre ord som alla har säkert hört någon gång i sitt liv, men ganska få kan ändå definiera vad de här tre ord verkligen innebär. Före kursen började visste jag att HRM handlar om företagets personal, men jag visste inte riktigt vad allt ingår i HRM och hur omfattande dess påverkningar är på hela företaget. Jag hade alltid tänkt på att jag borde ta reda på om saker som gäller HRM – jag har ju marknadsföring som huvudämne! Men det att jag valde företagets organisation och ledning som biämne är inte den enda orsak till varför HRM är intressant. Nästan alla kommer i något skede jobba i ett företag, vilket betyder att man inträffar HRM. HRM är en del av allmän utbildning. Man alltid anställa en revisor som sköter redovisningsgrejer för en, men man kan inte anställa någon som ska sköta en jobbintervju istället för en. Så det är viktig att man förstår vilka processer ingår i företagets HRM, så man kan förbereda sig bättre.

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.