Belöning

Deltog inte själv igår dagens föreläsning, men skriver ner några tankar om belöning, efter att ha läst materialet på Moodle. Bonus kan vara motiverande för flera anställda, och SPECIELLT kanske för dem som inte rakt ”älskar” sitt arbete. Det betyder inte att alla de som erbjuds bonus inte gillar deras arbete, men att då man faktiskt njuter av sitt arbete och känner sig meningsfull, bryr man kanske inte lika mycket om bonuslön eller bonusersättningar lika mycket som de anställda som känner sig mera ”tvugna” att arbeta. Från arbetsgivarens sida kan givandet av bonuslön vara ett sätt att belöna eller att motivera sen anställda och gällande den anställda, kan denne känna sig meningsfull, motiverad efter att fått extrabelöning. Den anställda vet att denne gjort något rätt.

Dock kan liknande belöningar leda till konflikter bland personalen. Jag tycker att KOMMUNIKATION inom organisationen också i liknande fall är mycket viktigt. Om en av de anställda erhåller bonus, borde de övriga anställda få en förklaring till detta, eller med andra ord få en förklaring till varför precis denna person fått bonus; vad krävs det för att få extrabelöning?

Immateriell belöning är däremot något som påverkar positivt på den anställdas liv, även utanför arbetet. Arbetsgivaren kan bjuda den anställda på t.ex. motions- eller lunchssedlar, bil… Liknande belöning kan förutom att ha en motiverande påverkan, även vara viktig för att den anställda skall må bra utanför jobbet. Förutom att den anställda möjligen känner sig meningsfull för företaget, ges liknande immateriell belöning (ex. motionssedel), för att ta hand om den anställda så att denne fortsätter att prestera bra på jobbet.

Det här inlägget postades i Belöning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.