Urval till yrkes- och yrkeshögsskolor

Jag har just under denna vecka deltagit på två skolningstillfällen på ett företag som sköter urvalsproven till yrkes- och yrkeshögskolor här i Finland. Jag har just fått anställning där som assistent och kommer att administrera testen till sökandena till skolorna.

I urvalsprocessen till yrkeshögskolor kommer vi bland annat att använda oss av (utan att gå närmare in på dem) olika test, såsom: matematiska, logiska, skriv- och lästest samt  personlighetstest. Genom att ha gjort en pilotstudie på studerande i skolorna som klarat sig bra på skolorna så kan man jämföra potentiella studerande med dessa resultat. Idén är inte bara att välja de bästa, utan också att sålla bort de som lämpar sig sämst med uppgiften eller skolan i fråga.

En fråga som väcktes var ifall man i framtiden kommer att göra liknande test i universitet här i Finland, något som man redan sysslar med i USA till exempel.

Det här inlägget postades i Urval och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Urval till yrkes- och yrkeshögsskolor

1. Peter Björkroth skriver:

Mycket intressant. Kunde du komma o snacka med mig vid tillfälle,

Peter

Kommentarer är stängda.