Förtidspensionering

Förra veckans gästföreläsning innehöll ganska mycket olika teman tycker jag. Dels talades det ganska mycket om fackföreningar och samarbetsförhandlingar som är ett hett tema just nu. Förhandlingar pågår i många företag globalt sett. Företagen vill spara pengar och löner är ett lätt sätt att göra det på. Det är många som i och med samarbetsförhandlingar även går i förtidspension. Detta samtidigt som det diskuteras om att höja pensionsåldern. Människor som förtidspensioneras jobbar ännu mindre och det betyder att andra i arbetslivet är tvungna att jobba ännu längre.

Vad skulle en höjning av pensionsåldern innebära? Jag tror att det till en viss mån skulle vara en bra sak, människor som är kapabla att jobba längre skulle göra det, samtidigt som en del säkert skulle sjuk pensioneras då de inte orkar jobba längre. Detta skulle gälla speciellt fysiskt tunga arbeten ( städerskor, byggarbetare etc). Man borde ha överseende med att inom vissa branscher skulle inte ålders höjas. Idag har ju till exempel poliser betydligt lägre pensionsålder. Dock kan man ju som polis arbeta vid ett bord, alla måste ju inte springa ute efter tjuvar.

Samtidigt är ju det positiva med att människor går i pension att företaget då anställer nya förmågor. I Hbl.fi kan man den 24.4.2013 läsa om hur många inom företaget Nordea går i pension, och därför anställer de nya arbetstagare. Det står även i artikeln att alla som går i pension inte får en efterträdare, detta är också en sparåtgärd att spara in på löner. Samtidigt betyder det att de nya anställda troligtvis har mycket arbete framför sig.

Jag tror att pensionsåldern kommer sakta men säkert stiga hela tiden med ett par år i taget. Först stiger den kanske med två år, efter tio år med två år till. Ingen vet hur framtiden ser ut. Speciellt för oss unga som skall jobba tills dessa gamla år gäller det för oss att välja ett sådant yrke samt en sådan bransch var man är redo att jobba nästan femtio år om det behövs. Såklart kan man byta utbildning och skola om sig på äldre dagar, men det är nog något som för mig i alla fall inte är en lukrativ tanke, att sitta på skolbänken då jag är 40 år med alla 20-åringar.

Källa: http://hbl.fi/nyheter/2013-04-24/442716/nordea-anstaller-hundratals-i-finland

Det här inlägget postades i Arbetsmarknad. Bokmärk permalänken.