Tankar om trivsel på arbetsplatsen

Själv anser jag att det finns många faktorer som påverkar arbetsplatstrivseln. En av de viktigaste sakerna tror jag att är att systemet/systemen funkar bra, det vill säga att lönen stämmer och betalas ut i tid, arbetsturerna är rättvisa, de lediga dagarna får hållas då när de ska hållas osv… Har själv varit med om en arbetsplats där jag själv har varit tvungen att hålla extra noga koll på att den lön jag får är rätt och har fått gnälla otaligt många gånger efter min lönelapp (utan att ändå få den). Det är verkligen jobbigt då så pass enkla saker inte fungerar och samtidigt gör det att man får en negativ inställning mot chefen, vilket i sin tur leder till mindre trivsel på arbetsplatsen. En till faktor som enligt mig spelar en stor roll på trivseln är arbetkamraterna och gruppdynamiken. Man spenderar ungefär 1/3 av hela dygnet med sina arbetskamrater så det är oerhört viktigt att man kommer överens med sina jobbkamrater och att alla blir bemötta rättvist samt visar respekt mot varandra.

Jag tror intr att det behövs några mirakel för att skapa en trivsam arbetsplats. Små saker som att få kaffe och bulle serverat lite nu och då, kanske någon belöning någon gång då man har gjort bra i från sig, beröm, rättvisa, trevligt bemötande och liknande skapar redan en bra grund. Enkelt handlar det alltså om att skapa en trevlig och positiv miljö där man kan tänka sig spendera ungefär 8 timmar av dygnet.

//Sarina

Det här inlägget postades i Hälsa och trivsel och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.