HRM är…

är ett mycket intressant ämne. Innan kursen började hade jag inte värst mycket funderat över HRM, men under de här första veckorna har vi redan diskuterat en del saker. HRM är en viktig del av en organisation. Det är på något sätt HRM:s uppgift att kunna definiera behovet av personal, att anställa och att sedan kunna behålla de anställda på något sätt. HR-avdelningen har ett stort ansvar inom företaget. Jag anser att HRM är något mycket krävande, eftersom man måste ju som först känna till branschen mycket bra. Därefter måste man känna till hela organisationsstrukturen i företaget. Det krävs även en del psykologisk kunskap samt goda kommunikationsfärdigheter och förmåga att reda ut problem. Intern kommunikation är något som vi talat mycket om under andra kurser, kanske är det HR-avdelningen som också syftar till att förbättra kommunikationen inom organisationen, mellan de olika avdelningarna. Det skulle vara intressant att höra exempel på hur detta fungerar i praktiken…

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.