Det där med belöningar…

Tredje försöket att publicera detta, hoppas det funkar… Det intressanta med belöningar är att de oftast funkar för mänskor i alla åldrar och med alla olika personlighetstyper. Till exempel när man uppfostrar barn använder man sig mycket av belöningar, man belönar barnet för önskat beteende och ignorerar eller straffar barnet för oönskat beteende. Inom arbetslivet är det ju mer komplicerat, men grundprincipen är ändå oftast den samma. Inom psykologin finns utförliga teorier som förklarar hur belöningar funkar, kolla t.ex. denhär länken om operant betigning: http://lattattlara.com/psykologiska-perspektiv/behavioristiskt-perspektiv/operant-betingning/. Belöningar är alltså förstärkningar som förstärker önskat beteende, vilket betyder att beteendet troligtvis kommer att upprepas.

Jag tycker att man helst ska belöna arbetstagarna för bra jobb, istället för att bestraffa för dåligt jobb. På detta sätt blir arbetstagarna mer motiverade och positivt inställda till jobbet. Däremot borde man fundera på hur man belönar arbetstagarna, för bonus i form av pengar är inte alltid det bästa sättet. Jag har tidigare gått en kurs som tog upp temat innovation och där kom det fram att belöning i form av pengar för kreativitet och nya idéer inte är det bästa alternativet. Det visade sig att den bästa belöningen för kreativitet är att arbetstagarna får se sina egna idéer förverkligas. Arbetsgivarna borde kanske därför tänka om när det gäller bonus i form av pengar?

Det här inlägget postades i Belöning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.