Urval

Jag tycker det är spännande med urval och hur de egentligen sker. Idag på luchen blev det ett aktuellt samtalsämne eftersom många ännu väntar på/söker sommarjobb. Vid många företag är det många sökanden, och urvalet för de som anställer är stort. Vi funderade hur det går till i praktiken när det är, säg över 500 sökanden till en post. Läser nån stackare verkligen igenom alla ansökningar, eller blir det ett stickprov där man slumpmässigt plockar 20 ansökningar från en hög och går igenom dem?

Urval sker ju inte bara på jobbet, utan också mera allmänt som t.ex. i val av olika slag där man som medborgare väljer vem man röstar på, och kanske har ett urval kandidater. Samma gäller också skola, om man slipper in till flera skolor och skall välja en. Urval finns egentligen runt oss hela tiden. Vilken mat man skall äta idag av de som erbjuds o.s.v.

Det här inlägget postades i Urval och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.