Oseriösa urvalsmetoder

Det är inte ovanligt att testerna ute på marknaden är oseriösa. Enligt en artikel i Ingenjören (9.9.2010) med rubriken Se upp för oseriösa rekryteringstester, är fleratlet av testerna som används i samband med urval av ny personal otillförlitliga eftersom de inte är vetenskapligt beprövade på tillräckligt stora grupper. En annan orsak till att testerna kan ses som oseriösa är att de genomgås av personer som inte har en kvalificerande utbildning av att bedöma människor.

Att använda legitima tester är relativt kostsamt men flera företag inser också att felrekrytering i allmänhet kostar ännu mer. Därför är det vanligt att företag outsourcar testningen till utomstående rekryteringsfirmor som är utrustade med adekvata test och kompetent personal, såsom exempelvis legitimerade psykologer. Testerna som de arbetssökande ska fylla i varierar mycket; vissa mäter personlighet, andra mäter logiskt tänkande och en del tester bedömer social intelligens. Utformningen av testet beror på hurudan typ av arbete det är frågan om. (Ingenjören, 2010).

Då företag som inte omfattar rätta resurser väljer att sköta rekryteringen själva, löper det alltid en risk för att de arbetssökande utsätts för oseriösa urvalsmetoder. Ett allt vanligare fenomen, som också Hbergstr tog upp i sitt inlägg angående rekrytering, är företag som vill att den arbetssökande ska ladda upp ett foto av sig själv i samband med sin arbetsansökan.  Jag instämmer med Hbergstr i och med att jag inte förstår varför utseendet skulle spela en betydande roll i urvalsprocessen. Hur relevant är utseende då man exempelvis vill mäta de tidigare nämnda måtten; personlighet, logiskt tänkande och social kompetens? I de flesta fall tror jag, eller hoppas jag åtminstone, att utseendet inte spelar en desto större roll – ofta hjälper ett foto intervjuaren att komma ihåg offret vilket underlättar urvalet. Men, alla känner emellertid till klichén om de chefer som anställer sina sekreterare på basen av deras utseende och krögare som bara tillåter nätta personalmedlemmar att arbeta på salongssidan. Någonstans bottnar ju dessa storys vilket betyder att de i någon mån är sanna – vissa arbetsgivare, speciellt de som representerar servicebranschen, föredrar att anställa personer som tilltalar ögat.

Lyckligtvis är tester, och eventuellt utseende, endast en del av flera faktorer som tas i hänsyn vid urval av ny personal. Intervjun, Cv:t och referenserna spelar ju också en stor roll – förhoppningsvis en mycket större roll.

Eriksson, Anna (2010). Se upp för oseriösa rekryteringstester. Ingenjören 9.9.2010. URL: http://www.ingenjoren.se/2010/09/se-upp-for-oseriosa-rekryteringstester-4/ (Läst 14.04.2013).

Om Cecilia Aarnio

Tredjeårsstudent, Åbo Akademi.
Det här inlägget postades i Urval och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.