Belöningens betydelse i arbetstagarens motivation.

Belöning är drivfaktorn varför vi gör något. Om man ser på Maslows behovspyramid, så är den grunden till allt. Meningen är ju att den uppfyller våra fysiologiska behov Men för vad skall man få betalt för? Är det på basen av resultatet eller sen bara fast lön i månaden? Resulatbaserad lön anser jag vara hemskt stressande och osäker. Det finns liksom ingen trygget i allmänhet. Arbetstagaren vill ju ha trygghet. Dock ses resultatbaserad lön som motiverande, ”man har ej möjlighet att lata sig”. En intressant Gradu-avhandling som Maria Setälä från Kauppis HKI gjort ”Tulospalkkaukseen suhtautuminen suomalaisissayrityksissä – Vertailu henkilöstön ja organisaationnäkökulmien välillä”. Tar hon upp finska företags attityder gentemot resultatbaserad lön. Setälä resulterade följande;

Merkittävin näkökulmien välinen ero on se, että työnantajapuoli uskoo tulospalkkioiden vahvaan motivointivaikutukseen, vaikka henkilöstö ei koe tulospalkkioita juurikaan motivoiviksi. Tulospalkkioiden sijaan henkilöstöä motivoivat työyhteisö, työ itsessään, haasteet ja tavoitteet”

Mycket annat intressant framkommer i avhandlingen, rekommenderar varmt! http://epub.lib.aalto.fi/fi/ethesis/pdf/12535/hse_ethesis_12535.pdf

Förra veckan diskuterade vi lite om Finlands Näringsliv (EK). På deras sida definierar de belöning som en metod till ledarskap. Belöningen skall locka arbetstagare, motivera och behålla, de som redan är arbetstagare. Ganska bra definierat men en sak som alla inte kommer ihåg med lönehöjningar etc. I vissa fall kan en lönehöjning leda till mindre pengar i plånboken. Eftersom beskattningen kan ta en större summa en tidigare vid överskridiningar av gränser. Ett stort problem. Därför är det viktigt att arbetsgivarna tar hänsyn till gränserna. I fall som har en negativ effekt, så varför inte belöna immatterielt(sovmorgon, andra förmåner)?

Hur ser ni på resultatbaserade löner? Själv skulle jag satsa på fast lön, men med bra bonus system som motiverar(och förhindrar ”slappande”)! För bra jobb skall man få bra belöning.

Källor:

Maslow, Abraham (1954)

Setälä,Maria, Tulospalkkaukseen suhtautuminensuomalaisissayrityksissä – Vertailu henkilöstön ja organisaationnäkökulmien välillä,26.5.2011,Aalto-yliopistonkauppakorkeakoulu

Finlands Näringsliv
Det här inlägget postades i Arbetsmarknad, Arbetsprocessen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.