Belöning

Jag anser att belöning kan delas in i två delar, monetär och icke-monetär. Var sin del har också två subkategorier, positiv och negativ. Belöning har intresserat forskare inom beteendevetenskaperna redan i århundrade och extensiv forskning har utförts inom ämnet. Detta innebär också att företagsvärlden har implementerat forskningsresultaten i sin dagliga verksamhet.

Skillnaden mellan monetär och icke-monetär belöning innehavar många aspekter, och belöning i form av pengar ses som en traditionell motiverare medan icke-monetär belöning, dvs. En klapp på axeln eller negativ respons har uppmärksammas som en effektiv motiveringsteknik först under senare tid. Eftersom de flesta behöver pengar för att överleva i dagens samhälle och med en extra hundring som man fått för ett välutfört arbete kan man unna sig något roligt. Negativ monetär belöning, dvs. Bestraffning, fungerar kanske ännu bättre än positiv p.g.a att de flesta behöver pengar för att överleva, om ett projekt inte utförts rätt eller om resultatet inte är förväntat, kan en lönesänkning försäkra att nästa projekt utförs ordentligt.

Icke-monetär belöning har visats vara ett effektivt sätt att höja på arbetstagarens jobbmoral, vilket ofta leder till att individen i fråga presterar bättre i framtiden. Effekten är antagligen den samma med negativ respons, arbetstagaren kan vara rädd att missta sitt jobb eller sin position efter att ha fått kritik för sitt arbete.

En blandning mellan monetär- och icke-monetär- och negativ- och positiv belöning behövs för att uppehålla arbetarnas moral och för att nå organisationens mål.

Det här inlägget postades i Arbetsmarknad, Arbetsprocessen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.