Prestationer och provisioner

Idag diskuterade vi prestation och belöning från olika synvinklar. Men sporrar prestations- och provisionslöner till bättre arbete?

Prestationslöner kan mäta försäljningen och antalet nya kunder som en prestation. Bonuslöner är sedan skilt från detta eftersom det läggs till på grundlönen. Men bonuslön borde man kunna få även om man presterar något som inte är matematiskt mätbart, till exempel bidrag till bättre teamanda eller likande. ”Månadens arbetare” är ju också ett sätt att sporra till prestationer, speciellt om månadens arbetare får beröm och ett pris. Här är vad amerikanska Method gör: http://methodhome.com/employee-of-the-month-sally-clarke/

Immateriella och materiella belöningar. Ansvar och beröm, pengar eller konkreta saker? Vad motiverar? Individuellt tror jag. En kombination av båda två kunde vara det optimala.

En bra fråga är också vad som är bästa sättet att bedöma prestationerna. Speciellt svårare är det när det inte är matematiska prestationer, det vill säga sådant som kan räknas som antalet kunder eller antalet försäljning. Lika så borde man i belöningen också beakta förutom dem som presterar gott också dem som förbättrat sina prestationer för att öka motivationen till att fortsättningsvis förbättra sina prestationer och motivera andra att också förbättra.

Ett effektivt sätt att mäta prestationer som inte kan mätas med siffror är att skapa mål för till exempel 6 månader eller ett år och se hur bra arbetstagaren når dessa mål. Målen kan också skrivas för en avdelning för att skapa lite tävling för att motivera till bättre prestationer om den bästa belönas. Här är objektiviteten en viktig fråga. när inte siffror används görs bedömningen på andra grunder och blir det ju en fråga om värderen kan vara objektiv.

Fortsättningen är också nödvändig. Vissa arbetsplatser som jag har varit på har haft belöningssystem, men ibland har kriterierna varit otydliga samt att arbetsgivaren har inte alltid gett feedback på vad som kunde förbättras. För att motivera till fortsatt bättre arbete skulle diskussion nog vara nödvändigt, även om det skulle vara på en allmän plan och inte enskilt för varje arbetare.

// Maria Flemmich

Det här inlägget postades i Arbetsprocessen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.