Om trivsel på jobbet

Trivsel på arbetsplatsen är mycket viktigt för att företag skulle kunna förankra och behålla sin personal. Dålig arbetsplats kan också påverka motivation negativt vilket leder till minskat effektivitet och innovation. Snabbt växlande personal kan öka oro mellan anställda och lagandan kanske inte skapas lika framgångsrikt som skulle vara möjligt i andra fall.

Men det aldrig räcker med att den byggda miljön är mysig eller att företagets värden främjar trivsel på jobbet. Personalen har en mycket viktig roll vad gäller gemensam trevnad. Är det någon som beter sig olämplig så kan man vända sig mot chefen. Men vad om det är chefen som är en orsak till obekväm arbetsmiljö? Speciellt i fall där chefen är företagets ägare eller någon annan på högre/högsta nivå?

Jag har en kompis som jobbar på ett företag som säljer sportskläder och sportutrustning. Under det senaste året har personalen nästan helt förändrats eftersom det inte finns många som vill arbeta med deras chef. Hon skapar flera problem allt från arbetstimmar till åtgärder i affären. Hon anställer för mycket folk vilket leder till att arbetstimmar i veckan eller månad blir ytterst få per person. Och om man säger något åt henne gällande detta så är chansen att man förlorar de sista få arbetstimmar också.

Frågan blir ju att hur man borde reagera om chefen försvårar arbetet och skapar oro på arbetsplatsen?

Det här inlägget postades i Arbetsprocessen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.