Höjning av pensionsålder?

Det diskuteras mycket om höjning av pensionsåldern i framtiden, det har t.o.m. kommit en rekommendation av EU kommissionen att man borde höja pensionsåldern i Finland (16.2.2012, hbl.fi). Men hur mycket finns det mån att höja på pensionsåldern? Jag kommer genast att tänka på några problem gällande detta; i ekonomiskt osäkra tider där man säger upp folk får oftast de äldre arbetstagarna sparken först, har de realistiska möjligheter att bli anställda på nytt efter de fyllt 50? Hur mycket stiger tröskeln att få anställning om t.ex. pensionsåldern skulle vara 70 eller 75? I tunga arbeten kan man dessutom inte jobba så länge, har samhället då råd att skola om hela generationer till nya yrken. Det här hela med att lyfta på pensionsåldern verkar som en kompromiss som inte är så långsiktig, kanske skulle vara bättre att satsa på yngre generationers studier och säkrande av anställning efter examination.

EU-kommissionen vill se högre pensionsålder i Finland

Det här inlägget postades i Arbetsmarknad och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.