Funktionell dumhet

Dumheten i att göra som man alltid har gjort och att kollektivt följa strömmen utan att ställa kritiska frågor, kan få bitande konsekvenser för organisationer. Ta som exempel de senaste årens plötsliga finanskrascher i olika bolag där man endast fokuserat på att intensifiera resurserna i det eviga utan att lägga märka till väggen som kommer emot.

Också dumheten i att arbeta för mycket är på sikt ofördelaktigt för organisationer eftersom det har påvisats att människor då gör ett kvalitativt undermåligt arbete (Raninen, 2009).

Men, enligt Mats Alvesson, organisationsprofessor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, bör begreppet ”dumhet” inte alltid användas i en negativ bemärkelse i organisatoriska sammanhang. Tillsammans med kollegan André Speicer har Alvesson kommit fram med en ny teori om ”funktionell dumhet”. Teorin hävdar att kortsiktig användning av intellektuella resurser i kombination med en frånvaro av oroväckande frågor om beslut och strukturer kan bidra till harmoni bland medarbetarna och därigenom till ökad produktivitet i en organisation.

Forskarna påstår att vissa branscher kan sägas vara dummare än andra. Och att speciellt organisationer, såsom konsultfirmor eller företag inom massmediebranschen eller modeindustrin, som lägger stort tillförlit på personalens klokskap och säljer immateriella tjänster eller produkter, kan sägas vara särskilt benägna att utveckla funktionell dumhet.

Alvesson medger trots allt att teorin är som ett dubbeleggat svärd. Fördelen är att den är funktionell – folk koncentrerar sig entusiastiskt på uppgiften. Nackdelen är att fel använd, faller den funktionella delen av teorin bort vilket innebär att endast dumheten återsår – ingen ifrågasätter varken vad man själv eller vad organisationen egentligen håller på med! .(Alvesson & Speicer, 2013).

Alvesson, Mats & Speicer André (2013) A Stupidity-Based Theory of Organizations. Journal of Management Studies, Lunds universitet. Institutet for ekonomisk forskning; 2013. Lund: Lund University. URL:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6486.2012.01072.x/abstract (Läst, 04.05.2013).

Raninen, Tua (2013) Övertidsjobb gör oss dumma. HBL, 26.01.2009. URL http://hbl.fi/nyheter/2009-01-26/overtidsarbete-gor-oss-dumma (Läst, 04.05.2013).

Om Cecilia Aarnio

Tredjeårsstudent, Åbo Akademi.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Funktionell dumhet

1. Peter Björkroth skriver:

Bra fundering!

Jag blir att fundera: är den sorten av dumhet som orsakas av för mycket arbete ”rätt sorts” dumhet? Finns det olika sorter av dumhet?

Kommentarer är stängda.