Machokultur i finska företag

Talouselämä har gjort en undersökning bland kvinnor med makt, det vill säga kvinnor som inom företagsvärlden som har nått högre positioner inom företaget och/eller har flera betydelsefulla ledningsposter i olika företag.

Artikeln diskuterar de svar som kvinnorna gav. Varför finns det få kvinnor på ledande poster? Varför klättrar inte fler kvinnor uppåt på karriärstegen?

Artikeln tar fram tanken om att företagskulturen främjar män. Varför kan det vara så och hur kan detta ändras? Företagskulturen anses av respondenterna vara den främsta orsaken varför kvinnor i lika stor mängd som män har ledande poster. Kvinnors egen attityd, chefernas och ledningens åsikt och att kvinnor utesluts från manliga nätverk anses också vara orsaker till att endast 23% styrelsemedlemmarna är kvinnor i företag på börsen.

En intressant poäng är mentorprogrammet. Jag tror att detta är ett fungerande koncept. En mentor kan hjälpa och lära på ett helt annat sätt en arbetskamrater och chefen. (Det står mera om det i pappersversionen av tidningen).

Vad tror du att kunde vara lösningen till problemet med få kvinnor i ledande poster? Har kvinnor lika möjligheter? Skulle kvoter i styrelser garantera något?

Hur kunde HRM i företagen påverka situationen?

/ Maria Flemmich

Källa:

Naisjohtajat: ”Yrityksissä vallalla erittäin vahva macho-kulttuuri”, Talouselämä, 26.4. 2013, http://www.talouselama.fi/uutiset/naisjohtajat+yrityksissa+vallalla+erittain+vahva+machokulttuuri/a2181737

Det här inlägget postades i Arbetsmarknad och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.