Belöningssystem

Under förra veckans föreläsning talade vi bl.a. om olika slags belöningssystem. Det traditionella (bureaucratic rewarding) belöningssystemet består oftast av bl.a. fast månads- eller dagslön, medan ett modernare belöningssystem (postmodern rewarding) består ofta av provisioner eller olika slags bonus som är beroende av den anställdas prestationer.

Jag kom att tänka på faktorer som motiverar och hittade också lite info på en webb-sida som är avsedd för chefer och ledare i organisationer (Esimies.info valmennusverkko 2011). Pengar motiverar så klart, men jag anser att det behövs även andra faktorer som motiverar, speciellt om det är frågan om ett långvarigt jobb och inte t.ex. ett sommarjobb. Idag påpekar man allt mer hur viktigt det är att skapa mening runt det man gör. Därmed tycker jag att arbetsgivaren borde lägga allt mera tid på att diskutera med den anställda vad just dennes roll är i organisationen, varför denne är viktig och vad denne kan nå med sitt arbete. Förutom att vara medveten om att man gör något betydelsefullt, är det även viktigt att regelbundet få feedback.

På tal om provisioner och bonus, kan dessa ha förutom en positiv påverkan på de anställdas motivation, även en mycket negativ påverkan. Provisioner och bonus kan motivera de anställda att arbeta flitigare men de kan också lätt försämra arbetsmiljön och stämningen. En anställd som erhåller bonus för ett bra utfört arbete kan så klart motivera de andra att arbeta bättre på ett positivt sätt, men detta kan också skapa en känsla av orättvisa i organisationen. Detta kan leda till att arbetskompisarna plötsligt blir varandras medtävlare fastän de borde stöda varandra, eftersom de alla hör till en och samma organisation.  Liknande moderna belöningssystem passar inte in i alla organisationer, eftersom det i långa loppet kan leda till att de anställda inte längre kommunicerar (delar på information, idéer, ger feedback) på samma sätt som förut vilket till sist leder till att hela verksamheten lider.

Jag anser alltså att immateriell belöning som coaching, feedback, utvecklingsdiskussion är helt lika viktiga, ibland även viktigare, än materiell belöning. Arbetsgivare borde allt mera försöka skapa mening runt det som de anställda gör.

Det här inlägget postades i Arbetsprocessen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.