Rekrytering

Rekrytering går ut på processen att söka, attrahera och kontraktera mänskliga resurser till att utföra någon form av arbete eller uppgift i ett företag. Denna process innefattar exempelvis intervjuer, tester och urval. Företag och organisationer genomför ofta rekryteringen själva men det är också vanligt att engagera professionell hjälp, exempelvis rekryteringsföretag eller s.k. ”headhunters”.

I Helsningin Sanomat nämns det i artikeln ”Konsultit”, skriven 21.12.2012 att trots den pågående lågkonjunkturen har efterfrågan av exempelvis konsulter vuxit under det senaste decenniet med ett fåtal undantag, och att de fortfarande rekryterar folk inom den branschen. Till exempel i 2006-2009 managementkonsulting som arbetar inom området ökade med 41 procent och branschen omsätter 37 procent.

Även trots att lågkonjunkturen ser framtiden ser ljus ut i anställningen inom konsultbranschen.

”Konsulter lågkonjunktur även kan vara en positiv företeelse”, säger Pekka Kurvinen, Management Consultants Association styrelseordförande.

http://www.hs.fi/paivanlehti/tyoelama/Konsultit/a1350702577430

Etiketter , | Kommentarer inaktiverade för Rekrytering

Vad är HRM?

Man kan definiera HRM på två olika sätt. Den första definitionen av HRM är att det handlar om processen att behandla människor i organisationer på ett strukturerat och noggrant sätt. Detta omfattar områdena rekrytering, bibehållande av människor, löner och förmåner, inställning och förvaltning, performance management, förändringsledning och ta hand om utgångar från företaget för att avrunda verksamheten. Detta är den traditionella definitionen av HRM som även får vissa experter att definiera det som en modern version av personal Management-funktionen som användes tidigare.

Den andra definitionen av HRM omfattar hanteringen av människor i organisationer ur ett makroperspektiv, d.v.s. hantera människor i form av en kollektiv relation mellan ledning och de anställda. Detta tillvägagångssätt fokuserar på mål och resultat för HRM-funktionen. Vad detta betyder är att HR-funktionen i dagens organisationer behandlar begreppen folk som gör det möjligt, människoutveckling och fokus på att utveckla anställningsförhållandet så att det uppfyller både ledningens och medarbetarnas önskemål.

I artikeln ”Palvelujen tuottavuus riippuu johtamisesta” (Helsingin Sanomat 31.10.2012) talas det om att inom arbetsintensiva tjänster är nyckeln för förbättring av produktiviteten bra ledarskap. Produktivitetsförbättring i tjänsteutbudet innebär förbättrandet av samarbete, motivation och förståelse för kunder och andra tillhörande faktorer där förmännens arbete har en avgörande roll.

Ingen organisation varar länge utan en fungerande ledning. Därför är rekrytering av chefsbefattningar en viktig fråga som påverkar produktiviteten i utvecklingen. Det svåraste att utveckla en hos en skicklig ledare är personligheten. Därför beaktas särskilt personligheten hos de personer i en arbetsledande ställning vid rekryteringen.

http://www.hs.fi/paivanlehti/mielipide/Palvelujen+tuottavuus+riippuu+johtamisesta/a1351574785249?src=haku&ref=tyoelama%2FKonsultit%2Fa1350702577430

”I believe in the adage: Hire people smarter than you and get out of their way”

–       Howard Schultze, CEO of coffee chain Starbucks (1994)

Publicerat i Vad är HRM | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Vad är HRM?

Belöning och löner i Finland

Belöning är en intressant grej enligt mig. Att få belöning för sitt arbete är ju visserligen hela pointen med att arbeta, att få lön för jobbet man gör. Dock är inte alla belöningssätt rättvisa eller helt optimala. Bonusar och dylikt är någonting som konstant får uppmärksamhet i median, speciellt hemma här i Finland.

Visst, man kan ju ifrågasätta om en VD verkligen är värd 50 000€ per månad, men är det verkligen allmänhetens sak att bestämma om sådant? Speciellt om bolaget inte är statligt ägt. Ett praktiskt exempel är Mika Vehviläinen som är VD för Cargotec som har en fast lön på 50 000€ per månad inklusive förmåner. Vehviläinen och hans lön är någonting som verkligen varit på tapeten i den finska pressen under den senaste tiden; exempelvis en artikel av Uusi Suomi: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/56663-50-000-eukk-ja-mika-vehvilaisen-palkka-voi-jopa-tuplaantua

Jag undrar om det är en kulturell sak att kritisera högt betalda direktörer istället för att se upp till dem för att de har gjort en bra karriär? Detta är ju såklart upp till individens egna åsikter och tankar men ur min synvinkel tycks kritiken vara större än beundran. Varför händer detta?

Min personliga åsikt är att det är upp till bolagen själv att bestämma vad de betalar sina chefer och inte upp till allmänheten. Dessutom är det väl logiskt att tänka att superbra ledare är superdyra.

– Nicke

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Belöning och löner i Finland

”Treat your emplyees like they make a difference, and they will”

”Treat your emplyees like they make a difference, and they will”

Jim Goodnights, VD för SAS Instuite

Jag läser för tillfälle en bok som heter Kulttuuristrategia av Asta Rossi. Boken är väldigt intressant och det diskuteras starkt om organisationskultur, rekrytering och vilka företag har lyckats med det. För att kunna skapa bonussystem och belöningar ska man ha en fungerande organisationskultur. Enligt Rossi borde företag använda sig mera av ”Giftwork-kultur” dvs. rekrytera sådana människor i organisationen som kan växa med organisationen och att personen har rätta värden och dessa är i balans med organisationen. Många företag använder sig ännu idag av ”kaupankäyntikulttuuri”, de rekryterar sådana personer som har kunskap och erfarenhet för arbetet. För att belöningar ska fungera borde företaget motivera de anställda och se till att personalen har möjligheter att komma vidare i arbetet och belöna de som har lyckats med målen. Enligt mig är det fel att organisationen bara sätter någon slags mål som leder till belöning för anställda utan att diskutera med de anställda. Organisationer borde ha väldigt stark samarbete och lyssna vad de anställda är att färdiga att göra och hur de blir motiverade för att kunna nå målen tillsammans. Motivation är den viktigaste faktorn för belöning och bonussystem, om man är motiverad vill man nå de mål som ges till dig!

/Emma

Asta Rossi (2012). Kulttuuristaretegia. Karitosn Kirjapaino Oy

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för ”Treat your emplyees like they make a difference, and they will”

Rätt till belöning?

Många företag använder sig av olika slags belöningssystem, t.ex. bonussystem. Dessa system kan motivera anställda att genomföra sina arbetsuppgifter ännu bättre, vilket kan öka effektivitet och arbetskvaliteten. Monetära belöningar är ganska vanliga speciellt i organisationens ledning och de ofta baseras på resultat. Men vilka är de som gör bedömningen av ledningens resultat och belöningar? För vissa belöningar som vi ser i nyheter kan verka vara ganska omotiverade.

Dagens nyheter har skrivit om Jan Sundelin, en styrelseordförande i Statens järnvägar (SJ) i Sverige. Han får betalt för sju jobb (olika slags styrelseuppdrag och halvtidsjobb på näringsdepartementet) även om han jobbar genomsnitt 2-3 dagar i veckan. Enligt SJ:s årsredovisning ska man inte få betalt mera för att sitta i statliga styrelser om man också är anställt i regeringskansliet, vilket Sundelin är. Trots detta får han totalt en halv miljon kronor om året för att delta i tre statliga styrelser, jobb han inte borde få betalt. Dagens nyheter frågar nu om detta belöningssystem följer alla rätta principer.

Ledarnas större belöningar kan ofta motiveras med längre arbetsdagar och ytterst stort ansvar för företaget och dess operationer. Men det är inte fallet i Sundelins jobb. Han är halvtid pensionär som arbetar bara hälften så mycket som anställda normalt i ett företag. Det skulle vara intressant att veta varför statligt bolag betalar så stora belöningar om jobbet som tydligen kräver under en dags arbete i veckan. Vad tror ni hur dessa belöningar har motiverats? Kanske det finns något mer i saken än vi får veta i nyheter.

Artikel i DN.se http://www.dn.se/ekonomi/sjs-ordforande-har-sju-jobb

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Rätt till belöning?

Ansvar, motivation och stress

Idag talade vi på timmen om vad hrm kan göra på arbetsplatsen i fråga om arbetsprovesser och hur man kan öka motivation, hälsa, trivsel, stress och konflikter på arbetsplatsen.

Jag tyckte det var mycket intressant att höra också vad andra tänkte om detta och som en immateriell belöning på jobbet tycker jag ansvar är ganska viktigt att få om man verkligen förtjänar det. Det ökar ens motivation och trivsel på jobbet när man vet att man är uppskattad och ansvarsfull.

Angående stress tror jag de flesta upplevt många stressiga dagar på jobbet, eller situationer. Jag tycker, som togs upp på lektionen, att det är ganska stressigt om ens förman eller chef står och kollar upp en hela tiden på arbetsdagen. Också kundernas krav och kundservisen ger mig lite stress. Fast det oftast gått bra, men vid vissa tidpunkter på dagen kan det vara mera stress än andra, samma gäller säsonger.

Ongivningen påverkar mycket ens motivation på jobbet. Om man kommer på jobb och känner de dåliga vibbarna redan på morgonen kan dagen sluta i katastrof, men om alla fått sitt kaffe och är på bra humör, trivs i miljön och bland kompisarna på jobbet är dagen mycket lättare och går snabbare framåt.

Under lunchen kom det idag igen upp det här med att ta hem jobbet med sig efter att arbetsdagen är slut, eller om man kan lämna jobbet på jobbet. Det är en ganska knepig fråga, och i många fall intressant också tycker jag. Om man trivs på jobbet och gör bra ifrån sig kanske det är lättare att lämna jobbet på jobbet. Men är det något som stressar en och som man kanske går och funderar på blir det lätt att fritiden går till att lösa sådana problem.

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Ansvar, motivation och stress

Urval

Jag tycker det är spännande med urval och hur de egentligen sker. Idag på luchen blev det ett aktuellt samtalsämne eftersom många ännu väntar på/söker sommarjobb. Vid många företag är det många sökanden, och urvalet för de som anställer är stort. Vi funderade hur det går till i praktiken när det är, säg över 500 sökanden till en post. Läser nån stackare verkligen igenom alla ansökningar, eller blir det ett stickprov där man slumpmässigt plockar 20 ansökningar från en hög och går igenom dem?

Urval sker ju inte bara på jobbet, utan också mera allmänt som t.ex. i val av olika slag där man som medborgare väljer vem man röstar på, och kanske har ett urval kandidater. Samma gäller också skola, om man slipper in till flera skolor och skall välja en. Urval finns egentligen runt oss hela tiden. Vilken mat man skall äta idag av de som erbjuds o.s.v.

Publicerat i Urval | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Urval

Arbetsmarknaden o lite annat

När arbetstagarorganisationer och arbetsgivarorganisationer förhandlar om kollektivavtal, d.v.s. ramarna för löner, förmåner o.s.v., står väl regeringen som en sorts domare och säger att: NU F*N SLUTAR NI STREJKA! Nånej, kanske nu inte riktigt, men regeringens uppgift är väl att pressa parterna att komma framåt i processen och i slutändan sluta avtal. Strejker är inte bara för företaget dåligt utan för hela Finlands ekonomi, om t.ex. stuveribranschen strejkar kommer maten ta slut i något skede.

Angående starka och svaga branscher, eller hur man ska kalla dem (stuvare och sjuksköterskor). Jag tog upp på föreläsningen om faktiskt sjuksköterskorna skulle marschera ut alla på samma gång och skulle gå emot strejkreglerna. Det är nog troligen det enda sättet att införa rättvisa bland med sjukvårdspersonalens löner, bortsett från läkare. Ganska intressant skulle det vara om mediheli måste flyga till Sverige med akutpatienter. Eller om alla patienter samlas på flyg till olika länder för vård.

Jag tycker delvis att hela det här systemet verkar lite föråldrat och lite väl invecklat. Ett nytt system som reagerar snabbare på svängningar på marknaden. Men korta kollektiv avtal är ju inte heller en lösning då detta antagligen skulle innebära mer strejker bland transportföretagen. Däremot kunde ett mer flexibelt system med flexibla villkor kunna vara en lösning. Tycker bara att både arbetsgivarorganisationer och arbetstagarorganisationer har fått för stor makt på den finländska marknaden.

Inte skulle jag uppskatta så många andra immateriella belöningar än lediga dagar och semester. Jo visst är utbildning och bättre cv bra, men nog är sist och slutligen pengar och materiell belöning det viktigaste, PISTE. Inte skulle jag någonsin gå på arbete för immateriell belöning. Annat är det förstås med talkon, där man själv vill hjälpa till av någon orsak. Det är ju inte något konkret arbetstillfälle heller. Talkoarbete hör ju till då man är med föreningar för att underlätta deras ekonomi.

Angående IKEA och immateriell belöning så säger så gott som alltid min närmaste chef före jag går hem för dagen att: ”Ingvar tackar för dagens insats och nu är han glad för att tanterna kan komma och spendera sina pensionspengar för att fylla hans fickor.” Det tycker jag är ett skojigt sätt att motivera eller åtminstone få arbetaren att känna att hans insats ha varit värd någonting.

//Christoffer

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | 1 kommentar

Rekryteringsprocess

Under den andra föreläsningen talade vi om rekrytering och bl.a. vilka problem man kan stöta på under rekryteringsprocessen. Jag blev och funderade på hur arbetsgivarna egentligen väljer ut de personer som tas in för en intervju, speciellt om den öppna platsen har varit i en tidning eller på Internet. I dessa fall kan företagen få tiotals (om inte hundratals) arbetsansökningar och då tror jag nog inte att alla och allt läses, åtminstone känns det rentav omöjligt.

De ansökningar som lämnas in via Internet och var man ska kryssa för en massa frågor känns igen opersonliga och att det är svårt att sticka upp ur mängden. Då ansökan skickas via post eller e-post som bilaga, kan man layouta den så att den fångar läsarens öga. Jag vet inte hur Internet-ansökningarna fungerar för dem som gör valen, men jag tycker själv att man lättare kan bedöma någon av en skriven text, än om man läser ett fåtal punkter om ens personlighet.
Visst finns det säkert också mycket bra med ”snabbansökningarna”, annars skulle inte företagen använda sig av dessa, men ifall jag någon gång kommer till en position där jag ska anställa någon, skulle jag vilja läsa en CV och en traditionell arbetsansökan.

Då jag sökte efter en arbetsplats för sommaren, prioriterade jag arbetstiden och lönen. Jag kommer att arbeta på skatteverket, vilket jag verkligen ville eftersom jag varit där förr. Detta betyder att min lön kommer att vara lite högre än förra året och att jag jobbar från 8 – 16, måndag till fredag.
Själva rekryteringsprocessen var inte så invecklad för mig, eftersom jag är bekant för organisationen från tidigare år. Jag skickade in en öppen ansökan var jag inte ansökte för någon specifik position (det är upp till skatteverket att placera mig till den avdelning som behöver hjälp), vart jag bifogade min CV. Efter ungefär en vecka blev jag kontaktad via e-post, var det stod att de gärna ville ha mig dit för sommaren.

Jag har endast varit på en arbetsintervju i mitt liv, vilket beror på att jag fått de tidigare arbetena genom kontakter. I framtiden tror jag dock att jag kommer att gå på flera stycket, främst eftersom jag inte (för tillfället) har några kontaktpersoner inom den bransch jag vill arbeta i. Jag tror dock att dessa situationer är något man kan öva på, fastän man aldrig vet vad som frågas. I stora drag går de säkert till på nästan samma sätt, det är arbetsgivaren och miljön som ändras.

/Emma

Etiketter , | Kommentarer inaktiverade för Rekryteringsprocess

Vad är HRM?

HRM (Human Resource Management) är antagligen ett begrepp som många känner till, men vad gör en person som arbetar med denna sorts uppgifter egentligen?
Som arbetstagare kommer du i kontakt med HRM då du söker arbete. De personer som läser din arbetsansökan och väljer ut den lilla grupp som inbjuds på arbetsintervju, arbetar inom detta område. Dessa personer är skolade och tränade till att hitta de personer som passar in på företaget och som är mest tillämpade för den öppna positionen. De som arbetar med HRM arbetar bland människor och därför kan man säga att goda sociala kunskaper är nödvändiga.

HRM kan sägas vara en egen funktion i organisationerna och kan ha en egen avdelning, beroende på företagets storlek. I småföretag med endast en handfull arbetare, kan man kanske inte tala om avdelningar, men vanligtvis finns det någon som är lite mer insatt i personalfrågor.
I dagen organisationer har personalfrågor blivit allt viktigare och HRM har fått en allt större roll. HRM skyddar inte endast arbetstagaren, men också arbetsgivaren och kan ses som en mellanhand mellan dessa två.

Jag kommer att arbeta på skatteverket för den femte sommaren i år och är redan relativt bekant med hur allt fungerar i huset. Organisationen har en person som arbetar med personalfrågor på heltid, medan rekryteringar och dylikt hör till förmän och deras chefer, så i skatteverket är förmännen de första som en arbetstagare kommer i kontakt med (arbetsintervjun).
Personalfrågor som trivsel och hälsa och viktiga och följs med regelbundet. Det är vanligt att arbetarna får olika enkäter om trivsel, arbetsmängd, hälsa, chefer m.m. några gånger om året, som sedan kontrolleras och evalueras. Detta kan också sägas vara en del av HRM och anses som något mycket viktigt i skatteverket. Arbetarna har goda möjligheter att påverka sin arbetsmiljö, om de bara vill. Jag anser att detta är mycket viktigt, eftersom om personalen mår bra och är motiverad, sköter de allt som oftast också sitt arbete bättre.

I denna kurs kommer vi att gå djupare in på vad HRM egentligen är och vad som hör till detta begrepp, vilka uppgifter en person har som arbetar inom HRM, vad man måste tänka på och vilka kunskaper som behövs för att man skall vara successiv.

/Emma

Publicerat i Vad är HRM | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Vad är HRM?