HRM-strategier: high road vs. low road

I förra föreläsningen pratade vi bland annat om två olika HRM strategier som företag följer: high road och low road. De företag som driver sin verksamhet enligt high road strategin satsar på personalen och dess utbildning. De belönar personalen och syftar till att anställda är engagerade i sina jobb. De företag som följer low road strategin satsar däremot inte så mycket på personalen. Kännetecknande för low road strategin är t.ex. korta arbetsavtal, låg belöning och låg anställningstrygghet.

Det nämndes på föreläsningen att det finns motsatta åsikter om dessa två strategier. Samtidigt pratade vi om att HRM kan ses som kostnad och att det ibland är svårt att ses som intäkt, medan andra tycker just tvärtom.

Jag tycker att personalutvecklingen har en viktig roll i organisationer (eller borde har den). Om man satsar på personalen, får företaget mera motiverade och engagerade anställda.  Då brukar också trivseln på arbetet vara bättre. Jag tror att insatsen på personalfrågor lönar sig på lång sikt eftersom om man har nöjda och motiverade anställda har företaget också bättre förutsättningar att nå sina uppställda mål och resultat. Det kan dock variera beroende på företag, men jag tror att särskilt kunskapsorganisationer med behov av personalens kunskap får nytta av att satsa på sina anställda.

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för HRM-strategier: high road vs. low road

Vad är HRM?

Det här blir en mycket sen start till kursen, men jag hade lite problem med att komma in till den här bloggen…

Termen HRM (= Human resource management) har förstås en direkt förklaring som beskriver funktionen som ledning och organisering av den tillgängliga arbetskraften som en organisation har. HMR ansvarar också oftast för rekryteringen och överhuvudtaget för att organisationen alltid har den nödvändiga kunskapen och tillräckligt stora personalresurser för att klara av sitt arbete. Med tanke på just denna kontinuitet i personalresurser handlar HRM också om att organisera skolningar åt anstälda och ständigt evaluera utvecklingen av deras professionella kunskaper.

En annan sida av HRM handlar om arbetstillfredställelsen hos personalen samt belöningen som organisationens medarbetare får för sitt arbete. Denna funktion är också mycket viktig eftersom olika belöningar, som t.ex. löneförhöjningar och olika sorters bonussystem, kan användas som ett inflytelsefullt verktyg för att motivera medarbetarna att arbeta på det önskade sättet. Å andra sidan kan t.ex. ett ojämlikt och komplext bonussystem skapa mer frustration än nytta bland medarbetarna. Ett kanske inte så direkt men endå klart exempel på detta var det så kallade Finnair-caset, där de annställda, den allmänna publiken och slutligen också den ansvariga ministern tyckte att ledningen hade fått ett alltför stort bonustillägg samtidigt som flera medarbetare fick sparken.

HRM är en mycket intressant men också en mycket krävande gren inom organisationsledningen. Den största utmaningen den möter är det faktumet att olika medarbetare värderar olika saker på olika sätt och således motiveras de också på olika sätt. En medarbetare uppskattar hög lön och hög status i sitt jobb och är färdig att offra största delen av sin tid åt sitt arbete, medan en annan medarbetare nöjer sig med mindre lön men vill istället ha mera fritid. Det är också mycket viktigt att medarbetarna har en känsla av att ledningen verkligen intresserar sig för dem och bryr sig om dem. HRM ska alltså styra personalen från organisationens synvinkel men endå koncentrera sig individuellt på varje medarbetare. Detta är säkert lättare sagt än gjort…

Publicerat i Vad är HRM | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Vad är HRM?

Stereotyper och urvalet

Enligt Toivo Martikainens artikel ”20, 30, 40 tai 50 vuotta -kukaan ei kelpaa töihin” (Taloussanomat 3.1.2013) finns det även idag överraskande mycket dominerande och negativa vanföreställningar mot olika åldersgrupper inom arbetsvärlden. Artikeln närmade HRM framför allt från den ”humana” sidan genom att pointera hur företagen allt för mycket drar nytta av sina anställda och hur företagen idag har som den viktigaste målsättningen att nå effektivitet och stora vinster. Under 30 åriga arbetstagare ses ofta bl.a. ha för många krav och förutsättningar angående semestrar och arbetstider. Personer mellan 30 och 40 år anses balansera mellan jobbet och familjlivet medan personer från 45 år uppåt ses vara för gamla och t.o.m. okunniga att lära sig nya saker. Den sistnämnda låter ju nästan som åldersdiskriminering? Efter en sådan lista av olika slags riskfaktorer som ovan nämns, får man en lite hopplös känsla. Vem överhuvudtaget duger till arbetsgivaren?

Jag tycker artikeln hade en bra poäng med det att arbetsmiljön borde bestå av människor i olika ålder. De äldre har visst kanske bra erfarenhet redan, men de yngre medarbetarna för med sig alltid ny potential och kunskaper om saker. Olika slags fördomar kommer troligen att påverka oss varken vi vill eller inte, men företagens beslutsfattare borde kanske vara mera medvetna om de negativa generaliseringarnas kraft och därigenom också försöka ta en mera kritisk ställning mot sina egna fördomar. Då företaget letar efter en erfaren person till en viss uppgift kan man t.ex. fråga hur mycket lägger man automatiskt märke på sökandes ålder? Dessa rådande stereotyper förhindrar säkert också rekryteringspersonalen att välja kandidaterna fördomsfritt. Det som i sista hand borde påverka urvalet är ju ändå respektive personernas kunskaper.

URL: http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/01/03/20-30-40-tai-50-vuotta-kukaan-ei-kelpaa-toihin/201348/139

Publicerat i Urval | Etiketter | 1 kommentar

”bonus-uppståndelser”

På tal om belöningar så kom jag att tänka på något som mycket pratas om i media, nämligen toppchefernas belöningar eller ”bonusar”. Något som mycket talats om de senaste åren har varit Finnair chefernas bonusar. Under åren 2009 – 2011 fick 18 nyckelpersoner i företaget bonusar på över 2,7 miljoner euro för att stanna kvar i företaget under verkställande direktörens övergångsperiod. Samtidigt gjorde företaget förlust och sänkte personalens löner. Företagets flygvärdinnor och stewarder var upprörda över chefernas maffiga bonusar. Även Finnairs Vd:s bostadsförmåner väckte mycket uppståndelse år 2012.  Nyligen har Finnair informerat om att företaget får en ny Vd i början av juni detta år. Den nya Vd:ns lön kommer att vara 51 500 euro i månaden. Den nya Vd:ns arbetsavtal innehåller inte bostads- och bilförmån, och inte heller pensionsförmån. Dessa förmåner ingick dock i den föregående Vd:s arbetsavtal.  För tillfället använder Finnair sig av ett belöningssystem vars mål nivå är 30 procent av Vd:ns grundlön. Maximum belöningen kan dock inte överstiga 120 procent av årslönen.  Den nya Vd:n säger att han inte låter sig skrämmas av tidigare ”bonus-uppståndelser” och att dessa sakfrågor har beaktats i hans arbetsavtal. Han svarade nekande vid frågan om han fick välkomst bonus. Det återstår att se om Finnair klarar av att hålla sig undan flera ”bonus-uppståndelser” eller om de har lärt sig av den negativa publiciteten.

Källor:

http://yle.fi/uutiset/finnairin_johto_sai_lahes_kolmen_miljoonan_bonukset/5070158

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288535709624.html

http://www.hs.fi/talous/Finnairille+toimitusjohtaja+Cargotecist%C3%A4++palkka+51500/a1365038954874

http://www.hs.fi/talous/Finnairin+uusi+toimitusjohtaja+Aiemmat+kohut+eiv%C3%A4t+hirvit%C3%A4/a1365070498083

Publicerat i Belöning | Etiketter | 1 kommentar

Skillnader i rekrytering

När ett företag behöver arbetskraft går de olika tillväga, beroende på företagets storlek och  hur ”hög” post den är frågan om. Företag tar oftast hjälp utifrån för att hitta rätt person till de högre posterna. Detta kallas headhunting, en sort konsultering där en headhunter försöker hitta rätt person till posten. Processerna är långa och kan vara ofta verkligt krävande men dessa är knappast någonting jämfört med hur det är i Stor-Britannien. I Talouselämäs artikel ”Työhaastattelu Lontoon tyyliin” av Hanna Jensen(nr.12/22.3.2013) berättar Anu Niklasson hur det var att söka jobb i London.

I artikeln kom det fram att brittiska företag värdesätter sökandets värderingar i livet. Arbetserfarenheten spelar inte så mycket roll utan de individuella kompetensen som sökandet har, personaliteten. Processer är lång och består av många olika skeden. Ett skede  gick ut på att berätta i 40 minuter om vad man vill av livet!! Dessutom är det viktigt att ha enorm information om företaget OCH att få fram kunskapen i intervjuerna. Mest häpnadsväckande är att när hon fick jobbet, så kom det ett meddelande där de ännu ville att hon listar 10 saker som inte kommit fram i intervjun. Summa summarum utan konsulthjälp på förhand skulle hon aldrig ha blivit anstäld. Rekommenderar stort artikeln, LÄS DEN!

Förra veckan genom att Finnairs nya VD Pekka Vauramo prensenterades. Var det en följd av dagens  tren inom rekrytering menade YLE experter. Tidigare var det vanligt att man tog från samma branch, men nu förädras en förändring. Varför just Vauramo som har haft förflutet i gruvindustrin ska leda ett flygbolag!?! Nå svaret är att hans förflutna har varit i Aasien där Finnair just vill förstärka sin position. Dock kan  det diskuteras varför Cargotec(Vauramo) och Finnair(Vehviläinen) bytte VD sinsemellan…

Modellen som Helsingfors stad inför, kommer att bli intressant att följa med. Målet är ju att få de mest kompeteta personera på jobb oavsett bakgrund, kön och utseende.http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/helsinki-kokeilee-nimetonta- tyonhakua/2013/02/1706213 Tror ni  att det kommer att fungera? Det är ju kompetens som behövs för utveckling.

PS. HSA tog guld idag i kårserien. CAMA

Alex

Källor:

Talouselämä nr.12 22.3.2013 ”Työhaastattelu Lontoon tyyliin” Hanna Jensen

Etiketter , | Kommentarer inaktiverade för Skillnader i rekrytering

Bonusar, ett tabu

”ÅA:s ledning fick hemliga bonusar”, ja detta var väl läsårets heta potatis tillsammans med sparåtgärderna som åstadkom stormarna i vattenglaset. Ordet bonus har en viss stigma till sig då folk kopplar ihop det med börsbolags direktörer som lyfter skyhöga ersättningar som det bestämts om i hemliga avtal.

Bonusar (resultatdel, prestationsbaserat tillägg) är ju ett sätt för arbetsgivaren att tacka arbetstagaren för ett gott arbete då denna har nått vissa mätbara prestationer under ett kalenderår. Kriterierna kan vara antalet sålda cyklar för en försäljare eller personalens sjukdagar (antalet) för en personaldirektör. Belöningen sker i form av en engångsersättning i stället för att personen skulle t.ex. få höjd lön. I börsbolag kan även aktier komma till fråga då tanken är att förbinda personen till bolaget. Oftast har dessa aktier ett försäljningsförbud på ett par år. Då vi talar om denna typs bonusar rör vi oss i tusentals euro, i börsbolag snäppet mer.

Bonusar som är regelbundna motiverar arbetstagaren i sitt arbete då denna vet exakt vilka kriterier som ska uppnås för att få klirr i kassan. Man behöver inte gå den besvärliga diskussionen med sin förman om löneförhöjning varje år. Ganska ofta är bonussystem begränsade till endast den högsta ledningen och större företag (statliga och privata).

På den kommunala sidan och även i allt fler företag har man tagit ibruk engångsarvoden, en slags mindre bonusar som inte är regelbundna och betalas åt vissa sållade personer som t.ex. med sitt beteénde bidragit till en bättre arbetsgemenskap eller som anmärkningsvärt väl skött sina arbetsuppgifter. Kriterierna är mindre mekaniska och belöningarna beror på förmannens prövning. Man undviker också att belöna samma person flera gånger. Dessa engångsersättningar brukar handla om hundralappar, ett litet tack efter skatt. Allt fler kommuner har nappat på denna typs belöningar då de inte är regelbundna. Man brukar också sätta enhetsvisa maxbelopp.

Ett bra sätt att belöna sin personal är också att minnas sin personal med årliga julgåvor och det lilla ordet ”tack”. Belöning behöver inte ske i pengar eller materia.

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Bonusar, ett tabu

Hur bibehålla en hög prestationsnivå?

När en organisation genomgått rekryteringsfasen uppstår nya utmaningar. En av de centrala frågorna är givetvis hur man skall få personalen att bibehålla en hög prestationsnivå. Att på lång sikt påverka motivationen till hög prestation tror jag kräver en ganska annorlunda approach än om man är ute efter tillfälliga boostar. I en podcast från Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) diskuteras just denna fråga och där framkommer några intressanta tankar.

Flera av experterna i intervjun anser att frågor gällande organisationens kultur och värden är av central betydelse för att skapa långsiktig hög prestation. Hurudan en ”gynnsam” kultur sedan skall vara beror säkert på många olika faktorer. I organisationer där man har en relativt låg omsättning på personal (liten turnover) kunde man tänka sig att man anammar en mera holistisk syn på personalens prestation och ger utrymme för t.ex. personlig utveckling, hälsofaktorer, kulturstärkande beteende etc i sin ”prestationsstrategi”. Om personalomsättning däremot är stor kanske man är mera fokuserade på att maximera prestationen på kort sikt, vilket lockar fram andra sätt att motivera, som t.ex. stor fokus på bonussystem.

I intervjun ligger fokus främst på den privata sektorn. Min erfarenhet är att utvecklingssamtalen, speciellt i den offentliga sektorn, ofta  är det ända forumet för diskussion om prestation. Man kan alltså anta att det finns väldigt stora skillnader mellan olika sektorer då det gäller synen på prestation och belöning. Med tanke på de ekonomiska utmaningarna som staten och kommuner står inför, tycker man att det skulle finnas ett behov av att göra hela personalen mera engagerad i organisationens utveckling, eller?

PS. Podcasten från CIPD är ofta väldigt intressanta och högklassiga, rekommenderar därför dem till alla HRM intresserade.

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Hur bibehålla en hög prestationsnivå?

Arbetsmiljön och stress

Under industraliseringen på 1800-talet blev arbetsmiljön allt viktigare. Arbetsmiljön spelar en stor roll när det handlar om HRM. Motivationen och engagemanget ökar då organisationen har en god arbetsmiljö. I en organisation är det ytterst viktigt att personalen mår bra både psykiskt och fysiskt. Genom att framföra ett bra arbetsmiljöarbete kan man minska på sjukvaro, frånvaro och öka på produktionen och göra arbetsplatsen mer trivsam. Om arbetsomgivningen inte fungerar är det sannolikt att personalomsättningen är hög vilket gör att både kostnaderna blir större och produktiviteten lägre. Det är viktigt att en organisation jobbar både med att förebyggande arbetsmiljöarbete och kunna handskas med aktuella fall t.ex. om det händer en olycka.

En av de vanligaste arbetsmiljöfaktorerna som förekommer är stress. I dagens läge hamnar väldigt många ut för någon sorts stress i arbetet. Själv jobbar jag på vårdhem vid sidan om studierna och har måsta på olika nivåer handskas med stress både negativ och positiv stress. Personalens välmående är inte alltid en prioritet och jag anser att arbetsmiljön skulle fungera bättre ifall man skulle försöka förebygga stress. Det är väldigt ofta som många blir lång sjuklediga p.g.a för mycket stress.

Stress påverkar människor både psykiskt och fysiskt – man blir lättare sjuk och mera emotionell. Såklart så reagerar alla på olika sätt och det finns olika nivåer av stress men det är klart att det  är en otroligt jobbig sak att handskas med.

En individ kan förebygga stress genom att sova bra, motionera, äta hälsosamt och träna mentalt. Om företaget eller organisationen jobbar aktivt med stressförebyggande och individen själv jobbar med förebyggandet så leder det högst antagligen till bättre resultat både i hemmet och inom arbetet.

Från egna erfarenheter så vet jag att faktorerna som minskar på stress spelar stor roll. Hjärnan fungerar inte på samma sätt om man inte alls motionerar och äter oregelbundet och man gör lätt misstag då man är stressad och man presterar inte på samma nivå. Därför anser jag att det är ytterst viktigt att förstå hur mycket stress påverkar en människa och se till att det, inom företaget/organisationen beaktas och tas på allvar!

Lindmark. A & Önnevik . T (2011) Human Resource Management – Organisationens hjärta , Andra upplagan, Studentlitteratur

/Yana

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | 3 kommentarer

Rekrytering inom företag

Rekrytering är en process då företaget söker lämpliga personer för att utföra ett visst arbete eller en viss uppgift. Företaget kanske behöver någon slags specialkunskap de inte själva har eller helt enkelt flera händer för att underlätta arbetsbördan på de befintliga arbetarna. Riitta Viitala (2009, 100) betonar rekryteringens inverkan på hela företagets verksamhet. Anställningen av ny personal är en stor investering som påverkar såväl verksamheten och effektiviteten inom företaget. Lyckad rekrytering har en positiv inverkan på verksamheten och dess kvalite medan alla parter, såväl företaget och kunderna som den anställde själv lider av misslyckad rekrytering.

Lyckad rekrytering är alltså viktigt för företagets framgång. Det är därmed inte konstigt att urvalsprocessen då företag anställer nya arbetare är så lång och komplicerad som den är. Först måste företaget informera omvärlden om den lediga tjänsten. Det kan de göra m.h.a. annonser i t.ex. tidningar och på nätet. Syftet är att locka sådana människor som förataget behöver för att fylla den lediga tjänsten. Då  ansökningarna börjar rulla in måste företaget sedan få en överblick av de sökandes meriter för att kunna gallra bort de personer som inte passar arbetsuppgiften. (Lindmark, Önnevik, 2011, 90) Genom meritförteckningar, CV:n, intervjuer, tester och dylikt gallrar sedan företaget antalet sökanden för att hitta den rätta personen för tjänsten. I grund och botten är det vad rekrytering handlar om, att hitta den rätta personen för en specifik post.

Företaget behöver inte alltid anställa personer utanför företaget för att fylla en ledig tjänst, de kan även använda sig av s.k. inre rekrytering, d.v.s. anställa en person som redan arbetar inom företaget.

Företagen kan även outsourca sin rekryteringsverksamhet till rekryteringsföretag. I Finland finns  t.ex. rekryteringsföretag som Monster,  Barona och Sihti.

Etiketter , | Kommentarer inaktiverade för Rekrytering inom företag

Det där med belöningar…

Tredje försöket att publicera detta, hoppas det funkar… Det intressanta med belöningar är att de oftast funkar för mänskor i alla åldrar och med alla olika personlighetstyper. Till exempel när man uppfostrar barn använder man sig mycket av belöningar, man belönar barnet för önskat beteende och ignorerar eller straffar barnet för oönskat beteende. Inom arbetslivet är det ju mer komplicerat, men grundprincipen är ändå oftast den samma. Inom psykologin finns utförliga teorier som förklarar hur belöningar funkar, kolla t.ex. denhär länken om operant betigning: http://lattattlara.com/psykologiska-perspektiv/behavioristiskt-perspektiv/operant-betingning/. Belöningar är alltså förstärkningar som förstärker önskat beteende, vilket betyder att beteendet troligtvis kommer att upprepas.

Jag tycker att man helst ska belöna arbetstagarna för bra jobb, istället för att bestraffa för dåligt jobb. På detta sätt blir arbetstagarna mer motiverade och positivt inställda till jobbet. Däremot borde man fundera på hur man belönar arbetstagarna, för bonus i form av pengar är inte alltid det bästa sättet. Jag har tidigare gått en kurs som tog upp temat innovation och där kom det fram att belöning i form av pengar för kreativitet och nya idéer inte är det bästa alternativet. Det visade sig att den bästa belöningen för kreativitet är att arbetstagarna får se sina egna idéer förverkligas. Arbetsgivarna borde kanske därför tänka om när det gäller bonus i form av pengar?

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Det där med belöningar…