Anonym rekryteringstjänst


Jag läste en intressant nyhetsartikel på dn.se: ”Här möts konsulterna på blinddejt”. Artikeln handlar om den nya rekryteringstjänsten Spotahead. På den digitala mötesplatsen kan konsultbolag och IT/managementkonsulter få kontakt med och anställa konsulter. Däremot kan konsulterna låta sitt namn, kön, ålder och kontaktuppgifter vara hemliga tills bolagen anmäler att de är intresserade. Tjänsten skapades eftersom många konsulter med minoritetsbakgrund upplever att de diskrimineras av bolag, eftersom de sällan kontaktas. En annan tanke är att konsultbolag ska slippa skylta med att de söker personal. På detta sätt kan man förhindra att utomstående headhunters ständigt kontaktar bolagen.

Länk till artikeln nedan:

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/har-mots-konsulterna-pa-blinddejt

Etiketter , | 1 kommentar

Övertidsarbete

I Ranninens (2009) artikel behandlas permitteringars ökande effekt på arbetsbördan. När organisationer slimmar på arbetskraften tänker de inte på att totala arbetsmängeden borde minska i samma proportion. Detta leder till att kvarblivna anställda tar ansvaret för arbetsmängden som förr sköttes av de uppsagda. Ranninen tillägger att arbetsgivaren gör sig en björntjänst om anställda ständigt måste arbeta på övertid. Ytterligare leder det ofta till att arbetet prioriteras över familjen och vänner. Anställdas konstruktivitet minskar också som följd av att konstruktiva delen av arbetet går till att utföra normativa uppgifter. Därmed är det rekommenderbart att periodisera arbetet över hela arbetstiden. Jag tycker också att det vore klokt att dela totala arbetsmängden i mindre delar för att få ett perspektiv av att saker går framåt. I praktiken skulle det innebära att anställda rapporterar utfört arbete med korta mellanrum för att arbetsgivaren skulle vara medveten om läget i arbetsprocessen.

Arbetsplatser med kvantitativt arbete kan fungera på ett sätt där vissa anställda slutför arbetet på kortare tid än andra. Detta leder automatiskt till att vissa arbetar längre än andra. Man får uppgifter som ska utföras och det må ta så länge tills det är gjort. Jag kan tänka mig att sådan arbetstakt existerar på arbetsplatser med projektartade arbetsuppgifter.

Vanliga tidsbaserade anställningar har inte samma utmaningar då arbetstiden räknas enligt klockkort. För arbetsgivaren är det också lönsammare då det inte ryms lika mycket ineffektiv arbetstid på en arbetsdag. Jag anser ändå att det i sista hand är frågan om individens medvetna val om att börja arbeta under ovanliga arbetstider. Vid distansarbete kan det dessutom vara svårt för arbetsgivaren att räkna ut den arbetstid som krävs för att utföra uppdrag. I annat fall faller mervärdet av övertidsarbete i fickan av arbetsgivaren och dess ägare.

Det finns dock branscher som inte har möjlighet att införa distansarbete för barnfamiljer, och därmed kräver de anpassning på bekostnad av andras arbetstider. Hammarberg berättar hur dessa anpassningar inte i sig hjälper de som arbetar övertid utan lön. Permitteringar har medfört periods- och deltidsarbete som påstås minska spänningar mellan familjeliv och arbete. Till artikeln intervjuade experter framför bevis för att detta inte stämmer. Om arbetstiden minskar får anställda mindre lön, vilket ofta skapar nya ekonomiska utmaningar.

Källor:

Ranninen T. (26.1.2009) Övertidsarbete gör oss dumma. HBL

Hammarberg H. (17.2.2011) Joustot eivät pelastakaan lapsiperheitä. URL: http://www.talouselama.fi/tyoelama/tosiasioita_tyoelamasta/joustot+eivat+pelastakaan+lapsiperheita/a2006419

Publicerat i Hälsa och trivsel | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Övertidsarbete

Rökfria arbetsplatser

Rökfrihet och modernitet går hand i hand i dagens samhälle, attityderna gentemot rökare blir allt mer negativa år efter år. Företagen har lagt uppmärksamhet till detta och vill ofta profilera sig som rökfria. Men hur ser det ut från en rökares perspektiv?

Från företagets synpunkt hämtar rökfriheten med sig bara bra aspekter; ökad effektivet i form av saknade rökningspauser, bra image, hälsosammare arbetare och ett rättvisare arbetsklimat. Som en rökare är jag medveten om hälsoriskerna men har ändå gjort det medvetna valet att röka, det är skönt, smakar gott och gör kaffet och kaffepausen snäppet bättre. Eftersom tobaksrökning är ett väletablerat fenomen i vårt samhälle och allmänt accepterat av majoriteten av befolkningen, känns det som en kränkning att bli förnekad en njutning, eller snarare bli förnekad en del av sin livsstil på arbetsplatsen. Jag förstår väl, och håller med om, att rökpauser inte skall ske under egentlig arbetstid, det är orättvist mot arbetsgivaren och mot icke-rökande arbetskamrater, men jag ser inte skillnaden i att hålla sin paus i kafferummet eller ta koppen ut på gården och samtidigt röka en cigarett. Företag vill ju också verka attraktiva, med att ha en nolltolerans på rökning, blir företaget mindre attraktivt i mina ögon. Jag tycker tobaksrökning är var och ens egna sak och bör inte regleras av arbetsgivaren så länge det inte drar ner på effektiveten.

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 2 kommentarer

Fysiskt våld – en vanesak i vissa yrken?

”Vårdpersonalen utsätts dagligen för våld” rapporterar Hufvudstadsbladet i en artikel (03.05.2013) som också tar upp fallet där en vårdare knivhöggs av en patient under ambulanstransporten från Åbo till Ny­stad förra veckan. I artikeln intervjuas en av akutvårdslärarna vid Arcada yrkeshögskola som säger att “Patienter som spottar och fräser möter man dagligen. Men man blir immun så småningom”. Också en studerande vid akutvårdslinjen menar att det är en vanesak och att hon inte har blivit avskräckt trots att yrket medför många risker gällande våld.

Ett annat exempel. Alla som följer med inhemsk ishockey kommer ihåg Semir Ben-Amors överdrivna tackling och misshandel av Ville Peltonen förra hösten. Ben-Amor tacklar Peltonen trots att han inte har pucken och fortsätter därefter att slå Peltonen upprepade gånger tills han blir medvetslös (HBL, 2012). Se incidenten på adressen https://www.youtube.com/watch?v=CwkK2K6sNxE om det intresserar.                   Fysiskt våld är säkerligen en vanesak när det kommer till alla kontaktsporter – åtminstone har jag aldrig hört om en idrottare som sysslar med t.ex. ishockey, amerikansk fotboll eller boxning som inte skulle vara beredd att ta emot några extrahårda smällar då och då.

Något som jag själv ofta funderar på är vad som egentligen attraherar i dylika yrken? Vad är det som får personer att vänja sig vid våld? Det finns en massa andra yrkesmän som trotsar risken för fysiskt våld, såsom bland annat poliser och yrkessoldater. Den ända förklaringen som jag kommer på är att dylika professioner kan sägas höra till kategorin ”kallelseyrken” – det är en viss sorts människor som söker sig till vårdämbetet och polisämbetet och på samma sätt en viss sorts människor som vill bli yrkesidrottare i kontaktsporter. Visserligen finns det inom flera av dessa professioner ett penningtillägg som kallas ”vaarallisen työn lisä” (hittade inte den svenskspråkiga motsvarigheten) för att kompensera hotande situationer, däribland risken för våld. Men eftersom kompensationen är rätt så liten (varierar från bransch till bransch) så antar jag att den ”egentliga kompensationen” är det självförverkligande som ett kallelseyrke så ofta kan ge.

I alla yrken är man ju inte van vid våld. Vad skulle hända ifall någon på en vanlig office skulle agera på sina aggressioner likt Ben-Amor? Skulle denna person komma iväg med 60 dagsböter och sedan få fortsätta arbeta som om ingenting skett???

FINLEX, arbetarskydsslag URL: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2002/20020738?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=arbete%20skydd (Läst 05.05.2013).

HBL (2012) Semir Ben-Amor for böta för misshandel. HBL, 31.12.2012. URL: http://hbl.fi/nyheter/2012-12-31/semir-ben-amor-far-bota-misshandel (Läst 05.05.2013).

Mannström, Amanda (2013). Vårdpersonalen utsätts dagligen för våld. HBL, 03.05.2013. URL: http://hbl.fi/nyheter/2013-05-03/446041/vardpersonalen-utsatts-dagligen-vald (Läst 05.05.2013).

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 1 kommentar

trivsel och motivation

Att man trivs på jobbet har en direkt koppling med tiotals andra saker. Förutom själva arbetstagaren, bidrar en motiverad och glad arbetstagare att öka företagets lönsamhet, rykte och konkurrensförmåga. Enligt Työterveyslaitos kan man räkna den ekonomiska vinsten som man får när man investerar till verksamhet som ökar trivseln på jobbplatsen. Enligt denna undersökning ger en investerad euro nytta för sex euro, alltså summan blir sex gånger högre. På nätsidan finns det en räknare med vilken man kan räkna den ekonomiska vinsten med de satsade pengarna. Det är ändå viktigt att man kan förvänta bra resultat också på en längre sikt. Förutom att arbetstagarna tar mindre sjukledigt och presterar bättre, ökar också antalet innovationer på en längre sikt hos de motiverade arbetstagare.

Jag skulle inte kunna jobba på en arbetsplats där jag inte skulle komma bra överens med mina kollegor. Enligt mig är arbetskompisar ett av de viktigaste medverkare till motivation på jobbet. Arbetstagarna kan också själv ta initiativ till att ordna verksamhet som höjer lagandan och samtidigt också trivseln på jobbet.

http://www.ttl.fi/fi/tyohyvinvointi/tuottavuus/sivut/default.aspx

Etiketter , | Kommentarer inaktiverade för trivsel och motivation

Arbetsgivaren belönar hälsosam livstil

Det har blivigt ganska trendigt för företag att förklara sig rökfria. Man behöver bara bläddra igenom platsannonserna i husis för att lägga märke till denna information då företag stolt gör reklam för att vara rökfria arbetsplatser. Dagens företag har allt mer börja ta ansvar för sina anställdas hälsa som en helhet och bjuder bl.a. på av arbetsgivaren bekostade stödgrupper och andra stödformer för rökare som vill sätta punkt för den ohälsosamma vanan. I vissa företag har man gått snäppet längre och belönar dessa personer som bevisligen lyckats sluta röka med en liten penningsumma. Detta fungerar samtidigt som en motivator. Då företag förbjuder rökning på arbetsplatsen kan också s.k. rökrum tas till bättre bruk och t.ex. omvandlas till omklädningsrum eller ”telefonkoppin”.

För en tid sedan läste jag i Kauppalehti om familjeföretaget Pekkaniska som verkligen satt sig i blöt för att hålla sina anställda krya och friska som fiskar. De betalar bl.a. 0,25€/km rese-ersättning åt anställda som cyklar till jobbet, 170€ åt den som slår vd:n i armhävning samt 170€ åt dem som lägger korken på och blir s.k. absolutister. Pekkaniskas konditionsbonusar är något helt unikt, något som de hållit på sedan femton år tillbaka. Då man tar en tänkare på saken så känns det ganska logiskt: personalens jobb är fysiskt ansträngande och lederna mm. slits. De sparar alltså i sjukvårdskostnader på lång sikt.

Något som jag själv ofta funderar i anknytan till detta: varför är det alltid så att privata företag visar modell åt den offentliga sektorn? Är det kanske så att man är mera rädd för skattebetalarnas reaktion till nya kreativa belöningssätt?

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 1 kommentar

Funktionell dumhet

Dumheten i att göra som man alltid har gjort och att kollektivt följa strömmen utan att ställa kritiska frågor, kan få bitande konsekvenser för organisationer. Ta som exempel de senaste årens plötsliga finanskrascher i olika bolag där man endast fokuserat på att intensifiera resurserna i det eviga utan att lägga märka till väggen som kommer emot.

Också dumheten i att arbeta för mycket är på sikt ofördelaktigt för organisationer eftersom det har påvisats att människor då gör ett kvalitativt undermåligt arbete (Raninen, 2009).

Men, enligt Mats Alvesson, organisationsprofessor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, bör begreppet ”dumhet” inte alltid användas i en negativ bemärkelse i organisatoriska sammanhang. Tillsammans med kollegan André Speicer har Alvesson kommit fram med en ny teori om ”funktionell dumhet”. Teorin hävdar att kortsiktig användning av intellektuella resurser i kombination med en frånvaro av oroväckande frågor om beslut och strukturer kan bidra till harmoni bland medarbetarna och därigenom till ökad produktivitet i en organisation.

Forskarna påstår att vissa branscher kan sägas vara dummare än andra. Och att speciellt organisationer, såsom konsultfirmor eller företag inom massmediebranschen eller modeindustrin, som lägger stort tillförlit på personalens klokskap och säljer immateriella tjänster eller produkter, kan sägas vara särskilt benägna att utveckla funktionell dumhet.

Alvesson medger trots allt att teorin är som ett dubbeleggat svärd. Fördelen är att den är funktionell – folk koncentrerar sig entusiastiskt på uppgiften. Nackdelen är att fel använd, faller den funktionella delen av teorin bort vilket innebär att endast dumheten återsår – ingen ifrågasätter varken vad man själv eller vad organisationen egentligen håller på med! .(Alvesson & Speicer, 2013).

Alvesson, Mats & Speicer André (2013) A Stupidity-Based Theory of Organizations. Journal of Management Studies, Lunds universitet. Institutet for ekonomisk forskning; 2013. Lund: Lund University. URL:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6486.2012.01072.x/abstract (Läst, 04.05.2013).

Raninen, Tua (2013) Övertidsjobb gör oss dumma. HBL, 26.01.2009. URL http://hbl.fi/nyheter/2009-01-26/overtidsarbete-gor-oss-dumma (Läst, 04.05.2013).

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter | 1 kommentar

Varför röka när man kan vara rökfri?

Jag läste frmattss inlägg om icke-rökare och blev ganska förvånad. Jo, precis som kommentarerna säger så är det ju lite märkvärdigt att ett företag sollar bort potentiella bra arbetstagare genom att välja att inte anställa rökare, men å andra sidan så förstår jag nog det. Jag har alltid själv tyckt att det är lite orättvist att rökare tar fler pauser än icke-rökare och ser det som en självklarhet att de ska få ta dessa pauser. Dessutom så är det ju en orsak att pausa om du röker. För en icke-rökare kan det inte ses som en bra orsak för paus bara för att du vill kolla din facebook, t.ex.
I och för sig så kan ju arbetsplatsen sätta upp regler för arbetstagarna om att inte ta 10 pauser per dag, kanske inte tillåta rök-pauser över huvudtaget. Detta är ju upp till företaget, och då får ju arbetstagarna välja själva om de kan arbeta på ett ställe där de inte får röka.
Jag tror att det som företaget ”xyz”, som frmattss talar om, gör är att anpassa sig till dagens värld: Finland skall ju försöka bli rökfritt till år 2040 och resten av världen går mot samma riktning. Så jag kan bra förstå deras ställningstagande och tror det mer handlar om att bevisa sin ställning inom samhället än att vilja påstå att rökare är dummare än icke-rökare.

Dock så finns det ju en hel del studier som tyder på att rökare faktiskt har ett lägre IQ än icke-rökare, som till exempel denna artikel och också denna artikel. Så finns det ju också ”bevisat” en hel del annat också, så som att man har större risk för att drabbas av depression om man dricker mycket kaffe, men dricker du ”passligt” med kaffe så är du lyckligare.

You know: different study, different fact.

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Varför röka när man kan vara rökfri?

Hälsa och trivsel

I Backs artikel om coachhjälp behandlas hur arbetsgivaren borde erbjuda motionssedlar för anställda för att öka fysiskt välmående. Motionssedlarna och likartade fördelssedlar avdras som arbetsgivarens kostnad på ett sätt där arbetsgivaren får vissa fördelar i beskattningen. Jag anser det som en ett självklart sätt att öka effektiviteten i arbetet. Att erbjuda motionssedlar är en självklarhet (Back, 2009). Ifall kostnaden av att anskaffa motionssedlar kombinerat med beskattningsfördelar betalar sig själv tillbaka kan icke-finansiella nyttoeffekten göra att företaget egentligen gör vinst på detta. Arbetsgivaren kan använda likartade anskaffningar som långtidsinvestering då ökad effektivitet inte direkt kan mätas som ett kassaflöde utan nyttoeffekten framkommer på ett längre tidsperspektiv.

Från arbetsgivarens perspektiv kan hälsovården även genomföras genom bilaterala kontrakt med andra företag. Hos större arbetsgivare framkommer hälsovården ofta som en stödfunktion vid privata läkarstationer. På de arbetsplatser jag arbetat på har detta upplevts av anställda som ett bekvämt tillägg då köerna är kortare till privat hälsovård. Utöver tillägger Back att vissa arbetsgivare har interna fördelar där anställda får bättre hälsoförmåner än andra på basen av den tid de arbetat på företaget. Exempelvis kunde äldre anställda i ett fall få mer omfattande konditionsmöjligheter än nyanställda.

Lindmark & Önnevik (105, 2011) beskriver hur en organisation måste ta hänsyn till varje individ och deras olika livssituationer för att bli så effektiva som möjligt. Stress som medförs av för höga arbetskrav kan orsaka utbrändhet.  Ranninen (2009) berättar hur arbetsgivarna inte alltid förstår konsekvenserna som utbrändhet kan orsaka en anställd. Jag uppfattar konsultbranschen som en hård konkurrerad bransch där utbrändhet är mer en norm än en marginell följd.

Publicerat i Hälsa och trivsel | Etiketter | 1 kommentar

Möjlighet till flexibilitet i arbetet istället för höjd pensionsålder

Jag läste Tettes inlägg (också medlem i denna Grupp 1) om diskussionen kring höjd pensionsålder. Jag håller med henne om att det inte är så effektivt för företaget att hålla kvar människor med föråldrad kunskap. Dessutom är det nog många som ser fram emot sin pension, det finns ju mera i livet än jobb. Å andra sidan bör kanske pensionsåldern höjas med tanke på att vi människor bara blir äldre och ofta kan ha möjlighet att jobba längre.

www.suntliv.nu läser jag en artikel som handlar om hur folk som arbetar på anpassade arbetsplatser (anpassad arbetsmiljö) ofta jobbar längre. Artikeln sammanfattar de mest intressanta resultaten från en studie utförd i Norge. Det visar sig att människor som upplever sina arbetsuppgifter som intressanta, har möjlighet till anpassade arbetstider, har en fungerande personalpolitik på arbetsplatsen samt även ett förebyggande arbetsmiljö- och hälsovårdsarbete vill stanna längre i arbetet. Att utveckla dessa aspekter är alltså något som företag och kommuner borde satsa på ifall arbetarna skall stanna längre. I studien upplevde mer än varannan av de intervjudade (mellan 62-69 år) att de hade hälsoproblem och tyckte att arbetet var psykiskt påfrestande. I samband med detta upplevde många också att det fanns för lite flexibilitet på arbetsplatsen. De flesta av de  intervjuade som ännu ansåg sig vara nöjda med arbetet och upplevde sig klara av det, ansåg att detta berodde på att arbetsgivarna gav dem flexibilitet i arbetet. Många hade fått gå ner i timmar och upplevde att de fick all den fritid de behövde.

Jag kopplar ihop artikeln om arbetsmiljö med Human resource development. I kursboken läser jag om hur några av de viktigaste uppgifterna inom HRD är att gynna karriärutvecklingen hos individerna inom organisationen. Organisationen eller företaget skall uppmuntra de anställda att sätta upp karriärsmål och att skapa en handlingsplan för att målen skall uppnås. Oftast görs också en uppföljning och utvärdering av de anställdas karriärsplaner (Lindmark och Önnevik 2006, 174-175).

HRD borde också koncentreras på avvecklingen av individernas karriärer. Artikeln som jag nämnde bevisar hur äldre människor har ett större behov av fritid och bör därför ges större flexibilitet ju äldre man blir. En vanlig orsak till att äldre människor behöver mer fritid är att de har en anhörig som behöver vård och omsorg. Jag tycker att detta kan jämföras med föräldraledighet och den flexibilitet och möjligheten till vårdledighet som arbetsgivaren enligt lag är skyldig att ge en nybliven förälder. Möjlighet till vårdledighet och flexibla arbetstider borde erbjudas människor på äldre dagar också.

Jag medger dock att jag inte har hunnit sätta mig så noga in i detta ämne. Jag vet inte exakt ifall en äldre arbetstagare har rätt till någon form av vårdledighet, men jag antar att det långt beror på arbetsgivaren.

KÄLLOR:

Mats Utbult (publicerad online på www.suntliv.nu 9.4.2013, läst 3.5.2013): ”På anpassade jobb i bättre arbetsmiljö jobbar de flesta längre”, URL: http://www.suntliv.nu/Amnen/Ledarskap-och-organisation/Artiklar-om-ledarskap-och-organisation/Fler-jobbar-langre—om-de-far-ratt-forutsattningar/

Anders Lindmark och Thomas Önnevik (2006): ”Human resource management – organisationens hjärta”. Publicerad av Studentlitteratur.

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 5 kommentarer