Företag söker alltid nya redskap för att underlätta rekrytering. Nyaste nyheter på rekryteringsfronten är videointervjuar som öppnar möjligheten att intervjua allt flera sökande på kortare tid. Helsingin Sanomat publicerade en artikel gällande videointervjuar lördagen 27.4. med Eilakaisla som exempelföretag. Sökande gör en video där han/hon svarar på frågorna och sedan skickar videon till företaget.
Positivt med att använda video är att både arbetsgivaren och sökande sparar tid. Den som söker jobb behöver inte resa (möjligen hundratals kilometer) till intervjun och arbetsgivaren behöver inte använda sin arbetstid för att intervjua alla ansikte mot ansikte. På detta sätt kan man intervjua flera kandidater än tidigare möjligt.
Att få sökande göra en video tar mindre tid och belastar företagets resurser mindre. Arbetsgivaren får en möjlighet att begränsa antalet människor de ska intervjua personligen då de snabbt ser vilka som inte passar på jobbet. Samtidigt kan sökande som inte verkade vara så bra på papper överraska arbetsgivaren positivt.
Men kritiskt granskat kan jag tänka mig några problem som kan förekomma. Ur arbetsgivarens perspektiv kan det vara ytterst svårt att hitta 3-5 centrala frågor som skulle göra skillnaden mellan sökande och hjälpa arbetsgivaren välja de personer som kommer att intervjuas personligen. Dessa frågor kan begränsa sökandens möjlighet att berätta om sig själv och följaktligen leda till knapphändiga svaren. Interaktionen mellan intervjuare och sökande blir också omöjligt vilket leder till att förtydligande frågor inte kan frågas. Därför måste frågor vara lätta att tolka för att undvika inkorrekta svar.
I alla fall blir det intressant att se hur populära dessa intervjuar kommer att bli i rekryteringsprocessen.
Videohaastattelut työhönotossa yleistyvät, Helsingin Sanomat http://www.hs.fi/kotimaa/Videohaastattelut+työhönotossa+yleistyvät/a1367025785491