Prestationslöner

Under dagens föreläsning diskuterade vi lite om prestationslöner och om det leder till bättre lönsamhet och bättre arbetsprestationer. Enligt mig gör det absolut det! Åtminstone om det är frågan om samma princip som provision, att man har en ganska låg grundlön och den slutliga lönen baserar sig på hur braman har presterat, må det vara frågan om hur mycket tidningar man har sålt eller hur många kunder man har lyckats hålla kvar osv. Så snåla som vi människor är och så mycket vi åtminstone i ett land som Finland uppskattar pengar och mår bättre av att ha pengar, så tror jag att de allra flesta kan hålla med om att man gärna jobbar röven av sig lite lite extra om man vet att det lönar sig när man får sin paycheck. Säger inte att det gäller alla, men de flesta åtminstone.

Enligt artikeln Prestationslön bästa belöningen (chef.se, 2008) säger sju av tio chefer att pengar är den bästa moroten, alltså det som motiverar arbetarna bäst och leder till bättre resultat. Det är en ganska stor del av cheferna som anser det, och de är ju experter själv som har med sina arbetstagare att göra varje dag. Där kom dock fram en annan sak som enligt andra chefer var den bästa moroten, nämligen beröm. Jag måste också hålla med gällande den tanken, för jag vet själv att jag får en extra boost i mitt nuvarande jobb också om jag får höra av någon kund att jag är ”jätte trevlig och ger bra service”. Det förgyller nog ens dag bland med alla andra bittra kunder.

Nåja, såna tankar den här gången. Skön och solig onsdag åt er!

Källa: chef.se (24.9.2008): prestationslön bästa belöningen, URL: http://chef.se/prestationsloen-baesta-beloeningen/ (läst 24.4.2013)

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 1 kommentar

Belöning å sånt.

Prestationslön och provisionslön, samma sak? Det beror väl på hur företagen definierar lönen inte hur den i teorin är. Om företag X säger att det är prestationslön så är det väl prestationslön och säger företag Y att det är provisionslön så är det så. I mitt huvud är provision och prestation grundat i samma sak. Du gör en viss mängd arbete och får lön enligt det. Men å andra sidan så låter det som att provision är att du får en del av t.ex. försäljningen medan prestation är att du får extra beroende på hur mycket arbete du gör. Och allt detta sker utöver grundlönen.

Angående bedömningen så är ju kraven på arbetaren redan definierade i delvis kontraktet och delvis i prövotiden. Klart det att det måste finnas krav på en viss mängd arbete eller vilka arbetsuppgifter som hör till själva arbetet. Människan är ju i grund och botten lat, meaning utan kontroll, belöning, bedömning skulle inte arbetet bli gjort.

Jag tycker att det hela tiden måste ske en bedömning från olika håll för att en utveckling skall vara möjlig. Hur denna bedömning sker är ju helt en annan sak, det kan vara i form av diskussion om arbete mellan arbetare, feedback från chefer, eller videoövervakning. Fast detta skulle få en Big Brother effekt tror jag nog att det är viktigt med en sådan kontroll för att man i efterhand kan reda ut misstag eller olyckshändelser osv. När jag kör truck på IKEA finns det säkert alltid någon kamera som ser vad man gör, men det viktigaste är fortfarande att allt arbete blir gjort under dagen inte att man hela tiden sliter som en varg. Om det händer något meddelar man, behöver man hjälp frågar man efter den. Vad jag vill säga är att kontroll och övervakning är viktigt men att man skall få sköta sitt jobb. Övervakningen är viktig för att reda upp säkerhetsproblem och olyckshändelser, man behöver inte se det som en Big Brother grej.

// Christoffer

Publicerat i Belöning | Etiketter | 1 kommentar

Prestationer och provisioner

Idag diskuterade vi prestation och belöning från olika synvinklar. Men sporrar prestations- och provisionslöner till bättre arbete?

Prestationslöner kan mäta försäljningen och antalet nya kunder som en prestation. Bonuslöner är sedan skilt från detta eftersom det läggs till på grundlönen. Men bonuslön borde man kunna få även om man presterar något som inte är matematiskt mätbart, till exempel bidrag till bättre teamanda eller likande. ”Månadens arbetare” är ju också ett sätt att sporra till prestationer, speciellt om månadens arbetare får beröm och ett pris. Här är vad amerikanska Method gör: http://methodhome.com/employee-of-the-month-sally-clarke/

Immateriella och materiella belöningar. Ansvar och beröm, pengar eller konkreta saker? Vad motiverar? Individuellt tror jag. En kombination av båda två kunde vara det optimala.

En bra fråga är också vad som är bästa sättet att bedöma prestationerna. Speciellt svårare är det när det inte är matematiska prestationer, det vill säga sådant som kan räknas som antalet kunder eller antalet försäljning. Lika så borde man i belöningen också beakta förutom dem som presterar gott också dem som förbättrat sina prestationer för att öka motivationen till att fortsättningsvis förbättra sina prestationer och motivera andra att också förbättra.

Ett effektivt sätt att mäta prestationer som inte kan mätas med siffror är att skapa mål för till exempel 6 månader eller ett år och se hur bra arbetstagaren når dessa mål. Målen kan också skrivas för en avdelning för att skapa lite tävling för att motivera till bättre prestationer om den bästa belönas. Här är objektiviteten en viktig fråga. när inte siffror används görs bedömningen på andra grunder och blir det ju en fråga om värderen kan vara objektiv.

Fortsättningen är också nödvändig. Vissa arbetsplatser som jag har varit på har haft belöningssystem, men ibland har kriterierna varit otydliga samt att arbetsgivaren har inte alltid gett feedback på vad som kunde förbättras. För att motivera till fortsatt bättre arbete skulle diskussion nog vara nödvändigt, även om det skulle vara på en allmän plan och inte enskilt för varje arbetare.

// Maria Flemmich

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Prestationer och provisioner

Robotar i rekryteringsprocesser

Det var för flera veckor sedan vi pratade om rekrytering, men jag såg en notis gällande rekryteringsprocesser och tänkte skriva om den. Turun Sanomat (23.4.2013) skriver att allt flera företag använder automatiserade program, dvs. rekryterings robotar, för att hantera jobbansökningar. Man sållar upp till tiotusentals ansökningar med robotar som väljer de ansökningar som går vidare för närmare granskning. De företag som använder sig av robotar anger stora antal ansökningar som skäl för att använda dem.

Det finns också problematik med robotar. I Danmark har fackförbunden börjat protestera mot dem eftersom de misstänker att man kan sortera ansökningarna utifrån ålder, kön och etnicitet. Arbetsrättsprofessor Seppo Koskinen från Lapplands universitet däremot oroar sig för att de mekaniska sökkriterierna sorterar bort till och med kompetenta kandidater.

På sätt och vis förstår jag båda åsikterna. Om man jobbar t.ex. på ett bemannings- och rekryteringsföretag och har stora antal ansökningar att gå igenom är det troligen effektivare att använda sig av robotar i det första skedet, eftersom man kan sålla ansökningarna utifrån några väsentliga kriterier. Det kan finnas en risk för att någon sorterar utifrån orättvisa eller till och med olagliga kriterier, men å andra sidan, denna person skulle kunna sortera ansökningarna på samma sätt även om arbetet utfördes manuellt.

Det negativa med robotar är det som Koskinen nämner på notisen: man kan eventuellt sortera bort kompetenta kandidater. Dessutom kan det kännas opersonligt att en robot sållar ansökningarna då kandidaterna har satsat tid på dem.


Vad tycker ni om dessa robotar?

Källa:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/477348/Rekrytointirobotti+nuuskii+tyontekijat+automaattiseula+aiheuttaa+kiistaa

Etiketter , | Kommentarer inaktiverade för Robotar i rekryteringsprocesser

En dyster framtid – eller?

För det första är jag hemskt ledsen över att jag missade förra veckans gästföreläsning. Har hört att den var mycket bra! Men, Tyskland var nog riktigt skoj det med.
Jag kommer nu tala lite om det som de flesta verkar ta fasta på, nämligen arbetsmarknaden idag. Vi vet ju alla att situationen ser ganska hopplös ut för många, speciellt för oss unga. Och när man sedan läser i HBL (för några veckor sedan) om hur arbetslösheten för högutbildade bara ökar och ökar så blir man ju inte precis gladare heller. Vem vet, kanske ingen av oss har någon som helst nytta med tanke på framtiden av det som vi studerar för tillfället. Kanske vi alla kommer att jobba med något alldeles annat och knappt minnas att vi studerat ekonomi, eller vad nu alla håller på med för tillfället. Sorliga tider, men vad skall man göra? Hjälper ju inte att gräva ner sig heller och bara tänka på ”den dystra framtiden”, för då om nånsin blir det ju en dyster framtid! Nej usch. Think positive. Så ska man göra och då blir vi alla glada! Kanske kommer jag att trivas som tomatplockare i Närpes en vacker dag?

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för En dyster framtid – eller?

Unga och framtidens arbetsmarknader

Efter gästföreläsningen den 17.4. började jag fundera på arbetsmarknadsläget och hur vi unga studerande upplever vår situation i det hela.  Jag åtminstone tycker att det finns väldigt negativa intryck om arbetslivet som kontinuerligt diskuteras i median. Den generella opinionen om dagens arbetsmöjligheter ser inte alls positiv ut: Arbetslivet ses som väldigt kompetensfull, krävande och har svåra konfrontationer angående både arbetslöshet och växande brist på arbetskraft t.ex. inom vård- sektorn. Detta år har många högskolestuderande och unga blivit utan sommarjobb. Känslan av stor osäkerhet angående framtids arbete frustrerar säkert många, speciellt om det har varit svårt att få jobb redan i det här skede. Artikeln ”Näinko käy- vanhat pysyvät töissä, nuoret työttöminä” (Taloussanomat 5.3.2013) hävdar att de nyblivna högskolestuderande som inte får jobb snart efter examen, har en stor risk att aldrig få ett jobb inom sitt yrkesområde eller t.o.m. kvarstår arbetslösa. Jag har undrat hur mycket alla dessa negativa syner kommer att påverka unga, vilka inställningar och värderingar kommer den yngre generationen ha mot arbetsvärlden? Har vi redan nu en stor stress det framtida jobbet och kommer vi ens att få ett jobb som motsvarar vår utbildning?

En annan tanke som föreläsningen väckte hos mig var hur bra arbetstagarna egentligen vet sina rättigheter, framför allt de unga anställda.  Under tiden i arbetslivet kommer det säkert emot situationer då det är viktigt att veta sina rättigheter som arbetstagare och kunna ta ställning till arbetsgivarens propositioner eller kraven. Dessa saker måste man själv ta reda på och jag tycker att det är väldigt viktigt att bekanta sig med sina lagstadgade rättigheter. Mera om detta hittas bl.a. härifrån: http://www.tyoelamaan.fi/sv-FI/ Väldigt nyttigt information tycker jag!

Källor:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/03/05/nainko-kay-vanhat-pysyvat-toissa-nuoret-tyottomina/20133314/139

http://www.tyoelamaan.fi/sv-FI/

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Unga och framtidens arbetsmarknader

Belöning

Veckans tema är då belöningar av olika slag. Skall man ge materiella eller immateriella belöningar? Immateriella belöningar kan vara beröm av olika slag samt till exempel en befordran. Materiella belöningar är förstås pengar i dess olika former. Löneförhöjning, bonusar som kan vara både pengar och andra förmåner. Olika förmåner kan vara allt från en telefon, bil eller att få ha företagets kreditkort. Vilket är då bättre att använda sig av immateriella eller materiella belöningar. Om jag tänker för mig själv blir det nog lätt materiella. Pengar säger mera en ord. Hellre får jag en löneförhöjning än en ny titel. Kan dock tänka mig att det för till exempel äldre människor är viktigare med beröm och titlar, om de redan har en bra lön, eller en lön de är nöjda med.

Varför skall man då ha belöningar av olika slag? Skall man använda sig av piska eller morot. Piska i form av olika krav och hotelser om man inte gör sitt jobb eller om man inte når till vissa mål så händer det vissa återverkningar. Det säger väl sig självt att moroten innebär bättre atmosfär på jobbet. Det känns roligare att få ett pris för ett jobb som är väl gjort än att man undviker att något dåligt händer.

Ett exempel på då arbetstagarna säger emot är olika sags strejker som till exempel flygbolaget Lufthansas strejk som man kan läsa om på hs.fi den 21.4.2013. Arbetstagarna strejkar i hopp om att få högre löner. Detta är ett sätt för arbetstagarna att ha em viss sorts piska. De använder sin jobbinsats som morot och hotet är att gå i strejk dvs flygbolaget är tvungna att ställa in resor dvs de går miste om pengar.

Det finns olika sätt att både belöna, och inte belöna sina arbetstagare. Sist och slutligen tror jag ändå att i slutändan lönar sig morötter bättre än piskor.

Källa:

http://www.hs.fi/kotimaa/Lufthansan+ty%C3%B6ntekij%C3%A4t+taas+lakossa++ainakin+16+Suomen-lentoa+peruttu/a1366508830604

Publicerat i Belöning | Kommentarer inaktiverade för Belöning

Kollektivavtal på gott och ont

Under förra föreläsningen hade vi en gästföreläsare som jag tyvärr missade eftersom Inno58h-kursen hade ett seminarium i Kunstenniemi måndag-onsdag. Här på bloggen har det diskuterats om kollektivavtal och om förhållandet mellan stat, arbetsgivare och arbetstagare.

I Finland är arbetsförhållanden gällande lön, semester, arbetstimmar etc starkt begränsade. Viitala räknar upp flera element som är en del av reglementen. Arbetslagar, kollektivavtal, lagförordningar, arbetsavtal och dess regler och praxis, lokala avtal gällande arbetsavtal samt lagar som är beroende av prövning. Man kan lätt säga att det är en djungel av lagar och regler som staten med eller utan påverkan av arbetsgivare och arbetstagare skapat. Dessutom finns det specifika regler som arbetsgivaren kan ha gett på en lägre nivå samt regleringar och praxis som företaget själv har.

Jag anser att kollektivavtal och begränsade förhållanden mellan arbetstagaren, arbetsgivaren och staten hämtar med sig både positiva och negativa effekter.

Fackföreningar skulle knappast existera utan en kultur och lagstiftning över kollektivavtal. Fackföreningar bär en avgift men likaså stöder de arbetstagaren ifall arbetsförhållandet tar slut. Inom många yrken är kollektivavtal ett måste för att garantera lönen, till exempel inom hälsovård och utbildning där lönen kan vara låga. Jag har upplevt att speciellt med tanke på sommarjobb har det ibland varit skönt med ett kollektivavtal. Men jag har också upplevt det ett par gånger som ett hinder eftersom ibland kunde jag ha förhandlat åt mig högre lön än vad kollektiva avtalet föreslår. Två arbetsställen har dock valt att de ville hålla mig kvar och gav högre lön än vad kollektivavtalet föreslog.

Jag undrar hur väl arbetstagarna känner till avtalen och vilka rättigheter de egentligen har, men lika så kan man fråga sig ifall arbetsgivaren också utan begäran ser till att arbetstagarna får alla sina förmåner. Något som skulle vara bra är att  i grundskolan inom t.ex. samhällslära behandla vilka rättigheter kollektivavtal inom vanligaste sommarjobbsbranchen garanterar arbetarna. Jag märkte nog att jag själv inte var medveten om alla rättigheter inom restaurangbranchen som 15-åring, men tog nog sedan reda på saken.

Här var lite tankar om förhållanden mellan stat, arbetstagare och arbetsgivare.  Förutom lagar och avtal, har ju Finland också ett välfärdssystem med FPA i spetsen för att garantera välmående även om arbetsförhållandet tar slut.

Källor:

Viitala, Riitta, Henkilöstöjohtaminen, Strateginen kilpailutekijä, Edita, Helsinki

// Maria Flemmich

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Kollektivavtal på gott och ont

Manipulerande makt/bestämma själv

Pia Svanström inledde gästföreläsningen med att presentera två böcker som hon ansåg vara viktiga. Den första av dem, som jag tyvärr inte hann snappa upp namnet på, framförde svagheter med ett ledarskapssystem där chefen alltid vet bäst och där makten är manipulerande. Bokens författare menade, vilket Svanström höll med om, att yrkeskunniga människor ska kunna bestämma själva. Här tycker jag det ligger en central fråga: hur mycket skall chefen eller övermakten bestämma och hur stor bestämmanderätt skall de anställda själva ha?

Att få bestämma själv motiverar arbetstagaren men ändå tror jag att det till en viss mån måste finnas en ”styrning” från chefens sida. I stället för att se styrningen som bestämmande kan chefen uttrycka sin styrning till exempel genom att ställa rätt problematiserande frågor som får arbetstagaren att ta beslut som överensstämmer med chefens intentioner. Det måste finnas en fungerande kommunikationskedja mellan chefen och den som tar beslutet. Sedan måste det ju hos arbetstagaren finnas en förståelse för organisationens linje så att denne skall kunna följa linjerna. Vidare måste rekrytering ske på det viset att chefen anställer dem som han har förtroende för, alternativt har en HR-ansvarig som han litar på och då en arbetstagare som ny kommer in i organisationen måste denne ledsagas för att få förståelse för organisationen och samtidigt ge chefen tryggheten att lita på den anställda.

Ändå tror jag att det ofta i fråga om beslutsfattande kan vara delad åsikt om vad som är det rätta beslutet. Vems omdöme gäller då i sista hand? Är det chefen som får säga sitt eller kan arbetstagaren påstå att chefen har fel? Det är ytterst viktigt med sakkunnighet både från chefens och arbetstagarens sida. Samtidigt är det viktigt att de är färdiga för att ta kompromisser och se objektivt på varje enskild situation.

På sätt och vis kan jag tänka mig att den manipulerande makten är ”enklare”. Men jag tror att resultatet blir flera gånger bättre om det finns mer utrymme för diskussion, eget beslutsfattande, tillit och kreativitet.

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Manipulerande makt/bestämma själv

Flexicurity

Gästföreläsningen 17.4 var mycket informativ. Ändå önskade jag att det funnits mera tid åt att diskutera vissa ämnen grundligare. Ett ämne som jag gärna bekantar mig mera med är Danmarks arbetsmarknadsmodell.  Tyvärr diskuterades ämnet mycket snabbt och mycket flyktigt, varifrån det framgick att Svanström ställde sig negativt till den så kallade ”flexicurityn” som man tillämpar i Danmark. Det här motiverades av att den inte är tillämpningsbar i Finland med tanke på landets geografi. Onekligen väckte det här påståendet ytterligare frågor som ännu väntar på svar. Jag bestämde mig för att på egenhand bekanta mig mera med ”flexicurity”.

En ”Flexicure” arbetsmarknad kännetecknas av flexibel anställning och avskedning, ett generöst socialt skyddsnät och aktiv arbetsmarknadspolitik (Andersen, 2012). Denna modell betonar att flexibilitet och trygghet inte är motstridiga utan istället ömsesidigt kompletterande och stödjande (Cheng & Yu, 2010). I Danmark innebär det här att nivån av nya arbetstillfällen är hög och förblir så trots krisen, även om skapandet av arbetsmöjligheter är pro-cyklisk och avvecklandet av jobb är kontracyklisk. Som en konsekvens förblir arbetslösheten kort (Andersen, 2012).

Hur ser det ut i Danmark?

Flexibilitet i den danska arbetsmarknaden uttrycker sig främst genom hög extern numerisk flexibilitet, vilket innebär att arbetsgivaren kan avskeda och anställa arbetare mycket lätt. Kortfattat kan flexibilitet på den danska arbetsmarknaden summeras till: mycket kort uppsägningstid, relativt lång prövotid och förhållandevis låga avgångsvederlag (Cheng & Yu, 2010).

Flexibilitet på arbetsmarknaden uttrycks främst i att det är hög rörlighet på arbetsmarknaden. 70% av danskarna tycker att det är bra att byta jobb efter några år, medan samma tal för övriga EU är 40%. Enligt Cheng och Yu (2010) har hög flexibilitet av arbetsmarknaden en nära anknytning till låg statlig inblandning. Det finns inget anställningsskyddslag i Danmark, då den anställde förlorar förmågan att bidra till hög effektivitet vid produktionen eller inte längre passar för det aktuella jobbet, kan arbetsgivaren säga upp den anställde när som helst. Det här är fritt från statlig inblandning. Nästan alla avtal nås genom förhandlingar mellan arbetsgivaren och en stark organisation för de anställda.

Det här är möjligt eftersom en flexibel arbetsmarknad stöds av ett generöst välfärdssystem. Danmark har arbetslöshetsskydd och över 80% av danskarna har arbetslöshetsförsäkring. Genom att gå med i arbetslöshetsförsäkringen, kan problemet med arbetslösheten lösas ordentligt och i tid. I Danmark kan personer som blir arbetslösa får arbetslöshetsersättning från den första dagen av arbetslöshet. Ersättningen är 90 % av den tidigare inkomsten som mottagits under de sista 12 veckorna av arbetet, och de kan lyfta den här ersättningen under 4 år. För att vara berättigad till den här ersättningen måste en person ha arbetat i 52 veckor under de senaste 36 månaderna. För deltidsanställda är den motsvarande tiden 34 veckor. För dem som inte uppfyller dessa villkor finns det andra ersättningssystem. I allmänhet förhindrar ett generöst välfärdssystem att ett stort antal hamnar i fattigdom (Cheng & Yu, 2010). Enligt statistik från EU:s statistikcentral (2005) sjönk graden av risk för fattigdom i Danmark från 29 % år 2001 till 10 % år 2005, vilket är något lägre än risken för de flesta andra europeiska länder (Cheng & Yu, 2010).

Den aktiva arbetsmarknadspolitiken omfattar huvudsakligen att hjälpa arbetslösa att hitta nytt jobb snabbt genom att erbjuda träning, genom att motivera den arbetslösa att söka jobb aktivt och genom att skapa fler arbetstillfällen. Det existerar en skyldighet från den första dagen av arbetslöshet att delta i aktiviteter relaterade till arbetsmarknaden så som att acceptera yrkesutbildning, att gå olika utbildningar, att praktisera i företaget och att rotera mellan olika jobb (Cheng & Yu, 2010). Aktiv arbetsmarknadspolitik och deltagande i livslångt lärande associeras med arbetsmarknadens utveckling eftersom det ökar de mänskliga resurserna hos arbetstagare och därmed öka sannolikheten för att bli anställd (Laporsek & Dolenc, 2012).

Personligen tycker jag att systemet låter relativt vettigt. Jag förespråkar ett samhälle där staten förväntar sig att medborgarna tar sitt ansvar. Något svar på varför systemet inte skulle fungera i Finland, speciellt vad det geografin berör, har jag inte funnit ännu, men jag diskuterar det gärna.

– Annika

Källor

Andersen, T. M. (2012). A Flexicurity Labour Market in the Great Recession: The Case of Denmark. De Ekonomist, 160, 117-140.

Cheng, X., & Yu, Y. (2010). Analysis of the Operational Effects of Danish Flexicurity Model. Review of European Studies, 2, 87-92.

Laporsek, S., & Dolenc, P. (2012). Do Flexicurity Policies Affect Labour Market Outcomes? An Analysis of EU Countries. Review of Social Politics, 19, 107-130.

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 2 kommentarer