Belöning & bestraffning

Inom företag används både belöningar och bestraffningar som metoder för att öka arbetarnas motivation. Om du är produktiv blir du ofta belönad med högre lön, om du gör riktigt dåligt ifrån dig en längre tid finns det en risk för att du snart är arbetslös. ”Tulos tai ulos” skulle man kanske säga på finska. Visst fungerar dessa metoder till en viss punkt, men är de de bästa sätten att gå till väga för att höja på arbetarnas produktivitet?

På min egen arbetsplats finns det inget belöningssystem, men man måste hela tiden vara på tårna för att inte bli bestraffad. I vårt arbete har vi ett resultatmål som dagligen måste uppnås, och de som inte lyckas uppnå detta mål under en viss period får ofta sparken. Detta system motverkar produktivitet enligt mitt tycke, då det inte finns någon chans att bli belönad för väl gjort arbete. Själv går jag även där ribban är som lägst och gör det som krävs för att uppnå resultatet, men inget utöver det fastän det vore lätt att nå mycket bättre resultat.

Jag talade tidigare även om Dan Pink och hans idé om hur de traditionella belöningssystemen inte fungerar som vi tror. Han menar att alla människor har ett behov att vara självständiga, att utöva skicklighet och att utveckla sina förmågor samt att få arbeta för någon större orsak än för sig själva. Om ett företag då ger de anställda utrymme att arbeta självständigt och förverkliga sig själva kommer de att få mycket mer ut av dem än om de använde sig av mer traditionella sätt att belöna och bestraffa dem.

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Belöning & bestraffning

Negativ stress och serveringsbranschen

Robert Karasek lanserade på 70-talet en modell för att analysera psyko- sociala arbetsförhållanden och deras effekt på hälsa. Enligt denna så kallade krav-kontroll-modell är förhållandet mellan upplevda krav och upplevd kontroll i arbetssituationen avgörande för om arbetet leder till antingen negativ eller positiv stress. En hög nivå av yttre krav kombinerat med en låg nivå av personlig kontroll skapar ett tillstånd av negativ spänning som på sikt kan leda till psykisk och/eller fysisk ohälsa. En kombination av höga krav och hög kontroll leder emellertid till ett tillstånd av positiv aktivitet som underlättar utveckling och inlärning. Med andra ord ju större kontroll en individ upplever sig ha desto högre krav från miljön kan hon hantera utan negativa effekter. (Karasek & Theorell, 1990).

Jag tog kontakt med en gammal arbetskollega som idag arbetar som hovmästare på en av Helsingfors mest etablerade och prestigefyllda restauranger. Vi diskuterade vilka effekter ett ägarbyte som tagit plats i början av 2012 har haft på personalen angående arbetsstress.  Min kontaktperson berättade att den mest påtagbara förändringen är att de nuvarande ägarna har en mycket mindre insikt i serveringsarbetet än de tidigare ägarna, som bådadera har en bakgrund i branschen. I och med ägarbytet är personalen inte längre tillåten att hålla det ca en halv timmes långa mötet som de tidigare brukade ha före varje kvällsdukning. Detta på grund av att de nya ägarna anser mötena som en onödig kostnad. Min kontaktperson beskriver detta som en väldigt stor förlust för personalen på grund av många orsaker. Dels innebär avsaknaden av mötena att servitörerna inte hinner kommunicera med kökspersonalen tillräckligt och lära sig om nya maträtter på menyn (som varierar nästa varje vecka). Dels innebär det, detta är enligt min kontaktperson ett väldigt stort problem, att hovmästrarna inte har tid att briefa extra-personalmedlemmar (som byter nästan varje dag) om arbetsrutinerna specifikt på denna restaurang; såsom vem som tar emot matbeställningar, vem som sköter om dryckerna och hur man bär olika tallrikar och i vilken ordning man lägger ned dem framför gästerna.

Min kontaktperson berättar att just denna obereddhet leder till mycket negativ stress, speciellt för de personer som bär ett större ansvar över verksamheten. Som hovmästare berättar han att det är väldigt svårt att t.ex. välja extra-personal. Han säger att ”man måst vänta och se vem som kommer in genom dörren och sedan på några minuter förklara deras arbetsuppgifter och hoppas på att de klarar av dem. Och om det visar sig att de har problem med uppgifterna så blir det genast mitt problem eftersom jag måst arbeta extra hårt för att klara av både mina uppgifter och dessutom deras.” Han förklarar således att kombinerat med det stora ansvar som han bär som hovmästare leder avsaknad av kontroll över hur mycket resten av personalen klarar av att göra till ett tillstånd präglat av negativ stress.

Vi avslutade vår diskussion genom att konstatera att de nya ägarna borde inse att det tidigare sättet, där personalen en gång om dagen träffas för att gå igenom arbetsfördelningar, nya rätter på menyn etc., är att föredra eftersom det leder till bättre ansvarsfördelning och större kontroll samt där igenom till större välbefinnande hos personalen.

Karasek, R., Theorell, T., Healthy work: Stress, productivity and reconstruction of working life, 1990

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Negativ stress och serveringsbranschen

Vem blir vald?

Det är dags att försöka ansöka sommarjobb igen – eller snarare är man sent om man börjar nu. Alla i min kompiskrets har ansökt till flera företag, men tyvärr finns det så få platser och så många som tävlar om platserna. Antagligen tänker alla som är arbetslösa på vad vill den möjliga arbetsgivaren ha och hur blir man vald. Jag måste säga att ibland förstår inte hur en viss person har fått ett jobb och en annan har inte fått det…

Ta till exempel min förra arbetsgivare. Jag har bara jobbat för detta företag i korta avsnittar, men jag har ändå förstått ganska omfattande vad HRM- tjejerna uppskattar då de anställer folk – speciellt då det är frågan om just sådana kortare arbetsperioder. Företaget anställer mycket unga tjejer som säsongarbetare och jag har märkt mig att oftast dessa tjejer har en viss ”look”. Blondt hår, solbränd hud, söt ansikte och liknande stil att klä sig. Tjejerna påminner varann så mycket att det kan inte vara ren slump. Och det känns lite otroligt att alla dessa likadana tjejer skulle vara absolut bästa val för jobbet…

Anställer företaget sen folk på grund av utseende? Ja och nej. Utseendet kan inte vara orsaken till varför någon blir anställd, eftersom det vore dumt och skadligt av företaget att koncentrera sig på ansökarnas yttre egenskaper. Men då det är fråga om kortvariga arbetsförhållanden – och arbetet är någorlunda enkelt som nästan vem som helst kommer att klara av- kan man anställa sådana personer som faller i HRM-personens egen smak eller påminner denna person själv. Jag har sett detta företagets HRM-ansvariga och tro det eller ej, men de har också blondt hår, solbränd hud, snygga kläder och söta ansikten. Jag tror inte att de anställer sina look-a-likes medvetet utan att de bara ”klickar” med liknande människor bättre genast. Man kunde påstå att det här är en version av den ”rysk docka”-teorin…

Publicerat i Urval | Etiketter , , | Kommentarer inaktiverade för Vem blir vald?

Feedback och liknande typer av motivation

På den senaste föreläsningen pratade vi om motivation. Hur skall en arbetsplats klara av att motivera sina arbetare på ett bra sätt? Såklart är det enkelt att motivera människor med hjälp av yttre faktorer som till exempel lönebonusar och semestrar. Trots detta tror jag att den riktiga utmaningen för arbetsplatserna är att skapa en inre, personlig motivation hos de anställda.

I kursboken ”Human resource management” läser jag om psykosociala belöningar. Dessa handlar om att skapa ett självförtroende hos de anställda genom berömmelse och uppskattning för det arbete som de anställda utför. Har man ett bra självförtroende vågar man prova på nya saker och detta resulterar i att personen lär sig och utvecklas. Självförtroende handlar också om att vara medveten om sig själv och hur man reagerar i olika situationer, till exempel i stressade situationer. Exempel på psykosociala belöningar är beröm, konstruktiv feedback och andra återkopplingar på situationer. Att skapa en arbetsmiljö där det är ok att misslyckas samt där individerna känner sig delaktiga i gruppen, är också ett sätt att stimulera självinsikt och självförtroende. Mellanchefer och teamledare har ett stort ansvar i och med detta (Lindmark & Önnevik 2006, 161).

På blog.ted.com finns ett inlägg om saker som motiverar människor på arbetsplatserna. En undersökning bevisade att ju mindre uppskattning vi får ut av vårt arbete, desto mer pengar vill vi tjäna på det. I samband med experimentet drogs slutsatsen att feedback, oavsett positiv eller negativ, är bättre än ingen feedback alls. Jag kopierar in en liten del av inlägget (den del som jag tyckte att mest hörde ihop med veckans tema) och publicerar det här nedan.

The less appreciated we feel our work is, the more money we want to do it
.
The Study: Ariely gave study participants — students at MIT — a piece of paper filled with random letters, and asked them to find pairs of identical letters. Each round, they were offered less money than the previous round. People in the first group wrote their names on their sheets and handed them to the experimenter, who looked it over and said “Uh huh” before putting it in a pile. People in the second group didn’t write down their names, and the experimenter put their sheets in a pile without looking at them. People in the third group had their work shredded immediately upon completion.
.
The Results: People whose work was shredded needed twice as much money as those whose work was acknowledged in order to keep doing the task. People in the second group, whose work was saved but ignored, needed almost as much money as people whose work was shredded.
.
The Upshot: “Ignoring the performance of people is almost as bad as shredding their effort before their eyes,” Ariely says. “The good news is that adding motivation doesn’t seem to be so difficult. The bad news is that eliminating motivation seems to be incredibly easy, and if we don’t think about it carefully, we might overdo it.”

Hela texten finns att läsa på: http://blog.ted.com/2013/04/10/what-motivates-us-at-work-7-fascinating-studies-that-give-insights/ (publicerat av Jessica Gross 10.4.2013 – läst 15.4.2013), intressant läsning, rekommenderas!

Andra källor:

Anders Lindmark och Thomas Önnevik: ”Human resource management-organisationens hjärt”. Publicerad 2006 av Studentlitteratur.

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | 1 kommentar

Blandade tankar kring kollektivavtal och strejker

På onsdagens föreläsning diskuterade vi kollektivavtal och de olika parternas roll i avtalsförhandlingarna. Jag reagerade speciellt på det att vissa branscher har mycket lättare att få sin vilja igenom. Arbetstagarnas starkaste vapen är ju hotet av att strejka och vissa branscher har mycket starkare vapen. En nationell strejk inom transportindustrin sätter stopp på hela landet medan en bibliotekariestrejk besvärar ett mycket mindre antal människor. Ifall transportindustrin strejkar kan jag tänka mig att arbetsgivarna inom branschen får stor press utifrån att gå med på arbetstagarnas villkor. Regeringen kan också försöka påverka dessa förhandlingar genom att till exempel lova sänka skatter och liknande ifall ett avtal kan uppnås. Regeringens förlikningsman (Esa Lonka) går också in och försöker hjälpa de två parterna att komma överens ifall problem uppstår. Här finns dock problemet att beroende på vilken industri det handlar om kan regeringen vara mer eller mindre villig att hjälpa. Detta är dock knappast något som regeringen direkt säger ut. Från regeringens synvinkel finns det såklart vissa industrier som är viktiga att få igång snabbt och vissa mindre viktiga. Skillnaden är då hur mycket en strejk påverkar andra industrier och på så vis landets ekonomi på kort sikt. Som exempel kan här ju igen tas transportindustrin jämfört med bibliotekarier eller lärare.

På föreläsningen diskuterade vi också sjukskötare och deras strejkande. Christoffer tog upp det aningen extrema exemplet att ifall alla sjukskötare valde att stanna hemma en dag så skulle de antagligen kunna få igenom precis vad de vill i löneförhandlingarna. Detta är ju såklart något som inte kunde hända redan ur ett moraliskt perspektiv men det finns också lagstiftning som reglerar strejkande. Det finns generell lagstiftning som behandlar strejker och vissa branscher har också sina egna strängare regler. Enligt lagen kan till exempel poliser, brandmän och vårdpersonal inte strejka hur som helst. Detta är ju bra för oss som är beroende av deras arbete men nackdelen är ju det att de som jobbar inom dessa branscher har svårare att förhandla åt sig bättre arbetsvillkor och löner.

Det här systemet vi har i Finland är ju ganska unikt och jag vet inte vad jag skall tycka om det. Både för och nackdelar finns ju och systemet är inte alltid helt rättvist. De som arbetar inom en bransch där en strejk kan på kort sikt påverka hela landets ekonomi har ju onekligen en fördel i avtalsförhandlingarna. Ingen kan ju knappast påstå att lärare inte gör ett viktigt jobb för samhället men de kan inte hota med strejk på samma vis som till exempel lastbilsförare. En lång lärarstrejk skulle onekligen ha stor negativ samhällelig verkan. Då vi talar om lärarstrejk så är det ju skolbarnen som påverkas och ingen direkt ekonomisk skada kan ses. Eftersom det på kort sikt inte har desto större inverkan på resten av samhället kan det vara mycket svårare för lärarna att få sina krav igenom och regeringen kanske inte är lika ivrig på att få ett snabbt slut på strejken.

Sen kan man ju fråga sig om det är moraliskt rätt för lärare att strejka eftersom de som påverkas störst av strejken nämligen skoleleverna, kan inte på något vis påverka kollektivavtalsförhandlingarna. Samma sak gäller givetvis för vårdpersonal och andra branscher där en strejk orsakar mer än ekonomisk skada. Alla branscher och arbetstagare har ju sina egna unika situationer och i sista hand är det upp till var och en själv att bestämma ifall det är moraliskt rätt att strejka.

// Nico

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 1 kommentar

LEAN produktion – inverkar metoderna på hälsan?

Jag har intresserat mig för LEAN produktion eftersom ett företag jag i en tidigare kurs bekantat mig med genomfört stora förändringar i sitt företag för att tillämpa LEAN-tankesättet. LEAN verkar vara ett rätt så tilltalande alternativ i låg-konjunkturstider med tanke på att man strävar efter mindre resurser, mindre tid och mindre maskiner (Lindmark & Önnevik, 2011 p.111).

Nyckelbegrepp för LEAN produktion är arbetsflödets integration, ömsesidigt beroende av team-medlemmar och process förenkling. Arbetsflödets integration syftar på det att man eliminerar onödiga hinder mellan processerna i tillverkningen, detta för att tillverkningen ska förlöpa direkt från ett stadium till ett annat. I praktiken innebär det här att medarbetarna befinner sig i ett ömsesidigt beroende av varandra. De anställda förväntas arbeta tillsammans för att göra det som krävs för att produktionen skall upprätthållas. Syftet med process förenklingen är att göra osäkerheter synliga genom att avlägsna lager, och för att eliminera osäkerheterna genom att förenkla och standardisera processerna (Jackson & Mullarkey, 2000).

Jackson & Mullarkey (2000) gjorde en studie där de jämförde företag inom klädtillverkning som använde sig av LEAN produktion och företag som inte gjorde det. I sin studie intresserade de sig för hur organisationens arbetsmetoder fungerade som en mediator på hälsa hos de anställda. Resultaten indikerar att det existerar direkta effekter med både positiva och negativa utfall i frågor som berör autonomi, arbetskrav och socialt klimat. Dess mera fann man också arbetsmetoderna bidrog till direkta positiva så väl som negativa effekter på den psykologiska hälsan, vilket innebär att någon märkbar skillnad mellan grupperna inte uppmättes. Studien tyder således på att balansen mellan positiva och negativa effekter av LEAN produktion team-arbete beror på ledningens val av arbetsmetoder och deras utformning.

Utgående från mina tidigare upplevelser av LEAN produktion tror jag att arbetsmetoden kan ha inverkan på välmående. Lindmark och Önnevik (2011 p. 111) nämner att man vid LEAN produktion också eftersträvar mindre mänsklig ansträngning. Den här lilla, men mycket relevanta delen saknades från företaget jag tidigare stiftat bekantskap med, vilket då resulterat i en mycket annorlunda helhetsbild: Prestera mera på kortare tid, för mindre resurser.

Källor:

Jackson, P. R., & Mullarkay, S. (2000). Lean production teams and health in garment manufacture. Journal of Occupational Health Psychology, 5, 231-245.

Lindmark, A., & Önnevik, T. (2011). Human resource management: organisationsens hjärta. Lund: Studentlitteratur.

/Annika

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | 1 kommentar

Oseriösa urvalsmetoder

Det är inte ovanligt att testerna ute på marknaden är oseriösa. Enligt en artikel i Ingenjören (9.9.2010) med rubriken Se upp för oseriösa rekryteringstester, är fleratlet av testerna som används i samband med urval av ny personal otillförlitliga eftersom de inte är vetenskapligt beprövade på tillräckligt stora grupper. En annan orsak till att testerna kan ses som oseriösa är att de genomgås av personer som inte har en kvalificerande utbildning av att bedöma människor.

Att använda legitima tester är relativt kostsamt men flera företag inser också att felrekrytering i allmänhet kostar ännu mer. Därför är det vanligt att företag outsourcar testningen till utomstående rekryteringsfirmor som är utrustade med adekvata test och kompetent personal, såsom exempelvis legitimerade psykologer. Testerna som de arbetssökande ska fylla i varierar mycket; vissa mäter personlighet, andra mäter logiskt tänkande och en del tester bedömer social intelligens. Utformningen av testet beror på hurudan typ av arbete det är frågan om. (Ingenjören, 2010).

Då företag som inte omfattar rätta resurser väljer att sköta rekryteringen själva, löper det alltid en risk för att de arbetssökande utsätts för oseriösa urvalsmetoder. Ett allt vanligare fenomen, som också Hbergstr tog upp i sitt inlägg angående rekrytering, är företag som vill att den arbetssökande ska ladda upp ett foto av sig själv i samband med sin arbetsansökan.  Jag instämmer med Hbergstr i och med att jag inte förstår varför utseendet skulle spela en betydande roll i urvalsprocessen. Hur relevant är utseende då man exempelvis vill mäta de tidigare nämnda måtten; personlighet, logiskt tänkande och social kompetens? I de flesta fall tror jag, eller hoppas jag åtminstone, att utseendet inte spelar en desto större roll – ofta hjälper ett foto intervjuaren att komma ihåg offret vilket underlättar urvalet. Men, alla känner emellertid till klichén om de chefer som anställer sina sekreterare på basen av deras utseende och krögare som bara tillåter nätta personalmedlemmar att arbeta på salongssidan. Någonstans bottnar ju dessa storys vilket betyder att de i någon mån är sanna – vissa arbetsgivare, speciellt de som representerar servicebranschen, föredrar att anställa personer som tilltalar ögat.

Lyckligtvis är tester, och eventuellt utseende, endast en del av flera faktorer som tas i hänsyn vid urval av ny personal. Intervjun, Cv:t och referenserna spelar ju också en stor roll – förhoppningsvis en mycket större roll.

Eriksson, Anna (2010). Se upp för oseriösa rekryteringstester. Ingenjören 9.9.2010. URL: http://www.ingenjoren.se/2010/09/se-upp-for-oseriosa-rekryteringstester-4/ (Läst 14.04.2013).

Publicerat i Urval | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Oseriösa urvalsmetoder

Osäkerhet på jobbet

Under föreläsningen den 10.4.2013 behandlade vi en hel del intressanta grejer som man kommer i kontakt med i arbetslivet. Det var mycket intressanta ämnen vi diskuterade så som fackförbund, arbetskontrakt samt trivsel på jobbet. Speciellt ämnet trivsel på jobbet gav upphov till en ganska lång diskussion där vi leddes in på tankar kring bonussystem, uppmuntran och stressiga situationer. Vad som kom fram var att stress tyvärr är en mycket vanlig vardag inom många jobb. Speciellt på sitt första jobb kan det vara vanligt att uppleva hög stressfaktor, just p.g.a. att man är ovan med ett nytt system eller linkande.

Jag tycker personligen att trivsel på ett jobb är A och O för att man skall stanna kvar på en arbetsplats. Känner man sig på något sätt osäker eller obekväm inom ett arbete utför man inte heller sina arbetsuppgifter hemskt effektivt. Dessutom har undersökningar visat att höga stressfaktorer och stora förändringar inom en organisation oftast leder till frustration på arbetsplatsen, och detta å sin sida kan öka mobbning på arbetsplatsen och ge upphov till övriga obekväma situationer (jobbkällan.se).

Jobbkällan – Allt för jobbet, Mobbning på jobbet kräver 300 liv per år. http://www.jobbkallan.se/tema/mobbning (Läst: 13.4.2013)

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Osäkerhet på jobbet

KASAM

Jag diskuterade redan ganska långt i  uppgift 6 om hälsa och trivsel och om mina åsikter kring välmåendet på arbetsplatsen. Lindmark och Önnevik skriver om KASAM modellen i kursboken och jag fann detta som en intressant teori.

KASAM står för Känsla Av SAMmanhang och är en teori utvecklad av Aaron Antonovsky, en israelisk professor i medicinsk sociologi (1923-1994). Antonovsky studerade 1970 olika judiska kvinnor och hur de hade klarat av koncentrationslägren trots alla motgångar och bevarat sin hälsa. Enligt Antonovsky finns det salutogenes, hälsobringande faktorer. Människan är aldrig helt sjuk eller frisk utan befinner sig mellan dessa poler, och graden av känslan av sammanhang (KASAM) bestämmer var människan befinner sig.

KASAM innehåller tre olika komponenter.

  • Begriplighet – Att ha känslan av begriplighet innebär att man upplever världen som begriplig och strukturerad, inte som kaotisk och oförklarlig.
  • Hanterbarhet – Hanterbarhet står för att man anser sig förfoga över resurser för att klara påfrestningar som kan ge stress i livet.
  • Meningsfullhet – Meningsfullhet betyder att man har en känsla av delaktighet i världen och att det lönar sig att engagera sig.

Via den här linken kan man själv göra ett KASAM-test och se resultaten omedelbart. http://salutogenes.nu/OMkasam.shtml  På sidan finns också information om hur man tolkar testet. Jag gjorde också själv testet och fick fundera på frågor jag inte tidigare tänkt på.

Med tanke på välmående på arbetsplatser är detta ett bra sätt att till exempel diskutera företagets utvecklingssamtal, som det talades om i intervjun. Testet berättar skilt om de olika områden och får man låga poäng på något av dem kan man fundera hur man på arbetsplatsen kunde utveckla atmosfären eller arbetsuppgifternas betydelse för att finna motivation och höja känslan av samhörighet Ett högt KASAM och en stark känsla av sammanhang ger en person goda förutsättningar att hantera utmaningar.

Maria Flemmich

A. Lindmark & T. Önnevik (2011): Human Resource Management – Organisationens hjärta. Andra upplagan. Studentlitteratur

http://sv.wikipedia.org/wiki/Känsla_av_sammanhang

http://salutogenes.nu/OMkasam.shtml

Publicerat i Arbetsmarknad, Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för KASAM

Vanliga missförstånd inom HRM

Inom akademiska kretsar poängteras ofta hur empiriska forskningsresultat inte får praktisk användning i arbetslivet. Inom alla yrken bör man vara medveten om sina förbättringsområden, så därför kommer sju vanliga missförstånd inom HRM att presenteras i en rad blogginlägg.

Forskningsresultat av Rynes, Brown och Colbert (2002) pekar på att relevanta forskningsresultat inte tillämpas inom HRM. Artikeln ”Seven common misconceptions about human resource practice: research findings versus practitioners beliefs” visar hur personal inom HRM inte alltid använder sig av nya forskningsresultat, och riskerar därför att göra misstag inom sitt yrke.

Enligt Rynes m.fl. (2002) har företag vars HR-personal läser akademiska forskningsresultat bättre ekonomisk framgång jämfört med företag, som inte tar hänsyn till forskning. Kunskapsbrist gör att HR-personal riskerar att göra endast nöjaktiga beslut, om inte helt felaktiga. Personal som inte regelbundet bekantar sig med empirisk forskning i ämnet kan alltså ha svårare att göra en optimal insats. Rynes m.fl. (2002) menade att det finns felaktiga uppfattningar inom många företags HRM. För att undersöka missförstånd inom HRM konstruerades en enkät innehållande påståenden och forskningsresultat, som skickades ut till HR-personal med hög kompetens och lång arbetserfarenhet. I enkäten skulle svarspersonerna (N = 959) ta ställning till olika påståendens sanningsgrad inom HRM.

Missförstånd 1. Arbetsframgång förutspås i genomsnitt bättre av samvetsgrannhet än av intelligens.

Enligt Rynes m.fl. (2002) höll 72 % av de tillfrågade med om detta påstående. Forskning har ändå visat att intelligens är en stark, om inte den bästa, prediktorn för framgång. En meta-analys har visat att intelligens (eng. general mental ability, GMA) förklarar ungefär 25 % av variansen inom arbetsframgång, och samvetsgrannhet förklarar bara 9 % av variansen. Samvetsgrannhet är också en viktig faktor för framgång, men intelligens är viktigare vid krävande och komplexa arbetsuppgifter.

Det verkar råda en missuppfattning om att intelligenta individer ofta inte uppvisar lika goda sociala egenskaper. Denna missuppfattning saknar grund, eftersom forskning har funnit inget samband mellan intelligens och personlighet. Rynes m.fl. (2002) föreslår att HR-personal vid rekrytering ska undersöka ansökandes intelligens och samvetsgrannhet. Det finns goda mätmetoder för att undersöka båda. Intelligens kan också utredas via den ansökandes förkunskaper om arbetsplatsen, och genom att hålla simulerade arbetssituationer.

I kommande blogginlägg kommer fler missuppfattningar, forskningsresultat och förbättringsförslag inom HRM presenteras.

Källa:

Rynes, S.L; Brown, K.G; Colbert, A.E. (2002). Seven common misconceptions about human resource practice: research findings versus practitioners beliefs. Academy of Management Executive, 2002, vol. 16, 3.

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Vanliga missförstånd inom HRM